مهارت مکالمه

مهارت مکالمه با کودکان: آموزش خوب صحبت کردن و خوب گوش دادن

کودکان در دوران رشد و پیشرفت خود یاد می‌گیرند که چگونه گوش دهند و صحبت کنند. خوب صحبت کردن و خوب گوش دادن به معنای رعایت نوبت در حرف زدن، صحبت مؤدبانه، قطع نکردن صحبت دیگران و موارد این چنینی دیگر است. در این مطلب به آموزش مهارت مکالمه با کودکان خواهیم پرداخت.

صحبت کردن و گوش دادن

مهارت مکالمه و یادگیری نحوه برقراری ارتباط با دیگران، گامی بزرگ برای کودکان شما است. زمان لازم است تا کودک شما یاد بگیرد که چگونه صحبت کند و به افراد دیگر گوش کند. این موضوع به رفتار شما و خلق و خوی فرزندتان بستگی دارد. برخی کودکان هستند که به گوش دادن علاقه بیشتری دارند و از پاسخ دادن بیم دارند و برخی دیگر کاملا برعکس به حرف زدن علاقه دارند اما خوب و دقیق گوش نمی‌دهند. اگر کودکان شما در حرف زدن راحت‌تر است و به سختی گوش می‌دهد، این کودک اجتماعی است. اما اگر کودکتان ترجیح می‌دهد بیشتر گوش دهد و کمتر حرف بزند، این کودک اجتماعی نیست که البته اشکالی هم ندارد زیرا هر کودکی خصوصیات اخلاقی خاص خود را دارد. اما می‌توان با روش‌هایی یک تعادل خوب را در کودکان ایجاد کرد و تاثیر مثبتی در این زمینه بر آن‌ها گذاشت که در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

مهارت مکالمه

آموزش مهارت حرف زدن و گوش دادن به کودکان

مهم‌ترین نکته این است که کودکان به رفتار شما توجه می‌کنند. در واقع تصور کنید که تمام رفتار شما به عنوان والدین مدام توسط فرزندان زیر نظر قرار دارد و جز‌به‌جز رفتارتان بر کودکان تاثیر خواهد داشت. در نتیجه با خوب گوش دادن و آرام صحبت کردن می‌توانید این آموزش را به راحتی به فرزندانتان منتقل کنید. از سوی دیگر می‌توانید به کودکان به طور مستقیم و واضح آموزش دهید که برای مثال: اگر من در حال صحبت کردن هستم باید صبر کنی تا صحبتم تمام شود و آماده شنیدن صحبت شوم. یا برای مثال از او بخواهید تا از کلمات لطفا، ممنونم، ببخشید و موارد محترمانه این چنینی استفاده کند.

کودکان را هربار بابت رفتارهای خوبشان تشویق کنید و آن‌ها را بستایید. برای مثال به او بگویید که: من عاشق روشی هستم که منتظر می‌مانی تا صحبت‌هایم با دیگران تمام شود و سپس صحبتت را شروع می‌کنی. از طرفی می‌توانید قوانینی مودبانه را برای صحبت کردن وضع کنید و این قوانین را به کودکتان هم بیاموزید.

خوب صحبت کردن و خوب گوش دادن

توانایی خوب صحبت کردن و خوب گوش دادن شامل این موارد است:

  • دانستن چگونگی جلب توجه به روش صحیح
  • رعایت نوبت صحبت کردن و گوش دادن
  • استفاده از جملات واضح و جمله‌بندی‌های صحیح
  • صحبت مودبانه و استفاده از کلمات خوب
  • پایان دادن به موقع به صحبت
  • استفاده از ارتباط چشمی

آموزش مهارت مکالمه در کودکان بسیار مهم است و شما باید همیشه در کمال آرامش با کودکان صحبت کنید و در همه حال به آن‌ها احترام بگذارید تا این آرامش و احترام را از صحبت کردن شما بیاموزند. اگر آن‌ها در رابطه با موضوعات خنده‌داری حرف می‌زنند حتما بخندید و با هیجان به ماجراهایی که تعریف می‌کنند گوش دهید تا اعتماد به نفس بگیرند. به طور کلی کودکان تماما از رفتارهای شما الگوبرداری می‌کنند در نتیجه همیشه فکر کنید که یک دوربین در حال فیلم گرفتن از رفتارها و حرف‌های شما است و با خوب گوش دادن و خوب صحبت کردن با فرزندتان می‌توانید بهترین آموزش را در اختیارش قرار دهید.

امتیاز: 4.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.