آیا در زمستان دچار خارش می‌شوید؟ علائم و نشانه های خارش زمستانی

خارش زمستانی که به عنوان خارش هیمالیس شناخته می‌شود، نوعی درماتیت (تحریک یا التهاب پوست) است که در اثر هوای سرد به وجود می‌آید و توسط عواملی تحریک می‌شود. اگر بعد از بیرون رفتن در هوای سرد متوجه پوست خشک، قرمز و پوسته پوسته شده‌اید، ممکن است دچار خارش زمستانی شده باشید. ترک‌های کوچک در پوست و خونریزی نیز می‌تواند از علائم خارش زمستانی باشد.

خارش زمستانی

علائم

گاهی اوقات به خارش زمستانی بثورات زمستانی هم می گویند، اما در واقع اصلاً جوش نیست. خارش زمستانی به وسیله هوای سرد و خشک به وجود می‌آید و رطوبت را از پوست شما می‌گیرد.

این عارضه باعث ایجاد جوش نمی‌شود بلکه پوست متاثر از خارش زمستانی عموماً سالم اما کمی خشک به نظر می‌رسد. خارش زمستانی در پاییز و زمستان اتفاق می‌افتد و در ماه‌های تابستان برطرف می‌شود.

خارش زمستانی می‌تواند هر قسمتی از بدن را درگیر کند، اما بیشتر در پاها دیده می‌شود. محل‌های معمولی سطح داخلی ران‌ها، بالا و پشت زانو، روی ساق پا و اطراف مچ پا دیده می‌شود.

علائم رایج خارش زمستانی عبارتند از:

  • خشکی
  • قرمزی
  • خارش
  • ترک‌های کوچک در پوست
  • خونریزی

علل خارش پوست و گزینه‌های درمانی

خارش زمستانی ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد، اما بعضی از افراد بیشتر از دیگران در معرض خطر هستند. اگر سابقه پوست حساس دارید، حتما از مرطوب کننده اضافی برای محافظت از پوست خود در ماه‌های سرد استفاده کنید.

سن

با افزایش سن، پوست ما نازک‌تر و خشک‌تر می‌شود. این اتفاق افراد مسن را در معرض پوستی خشک تر در زمستان قرار می‌دهد.

پوست خشک

اگر پوست خشکی دارید، احتمال بیشتری وجود دارد که به خارش زمستانی مبتلا شوید. شرایط پوستی مزمن مانند اگزما و پسوریازیس می‌تواند با هوای سرد و خشک تشدید شود.

آب و هوا

هوای سرد به دلیل نبود رطوبت باعث خشکی پوست یا تشدید آن می‌شود. هوای سرد هوای خشک است و این خشکی می‌تواند رطوبت را از لایه‌های بالایی پوست شما خارج کند. همچنین اگر زمانی را در داخل خانه می‌گذرانید، ممکن است در ماه‌های گرمتر هم خارش زمستانی را تجربه کنید. هوای خروجی از تهویه خانه، معمولا خشک‌تر از هوای زمستان است که منجر به خشکی و سوزش بیشتر پوست شما می‌شود.

مواد شیمیایی

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی هم می‌تواند به خشکی پوست در ماه‌های سرد زمستان کمک کند. شستن مکرر دست‌ها یک حرکت درست برای محافظت از خودتان در برابر ویروس‌ است اما برای پوست شما ضرر دارد. مواد شیمیایی موجود در بعضی از صابون‌ها رطوبت را از دست‌های شما می‌گیرند و آن‌ها را بیشتر در معرض خطر قرمزی، خشکی و ترک خوردن قرار می‌دهند. کلر موجود در استخرها نمونه دیگری از مواد شیمیایی است که پوست را خشک می‌کند.

استفاده از مرطوب‌کننده

هیچ چیز بهتر از یک دوش طولانی و گرم در هوای سرد به نظر نمی‌رسد. متأسفانه آب داغ پوست شما را بیشتر از قبل تحریک می‌کند. آب داغ چربی طبیعی پوست شما را از بین می‌برد و باعث خشکی و قرمزی می‌شود. به همین دلیل است که استفاده از مرطوب کننده بعد از دوش گرفتن یا شستن دست‌ها بسیار مفید است.

رژیم غذایی مناسب برای داشتن پوست سالم‌تر:

یکی از راه‌های ساده برای داشتن پوست سالم در طول زمستان، یک رژیم غذایی سالم است. آنچه می‌خوریم بر ساختار سلول‌های پوست ما تأثیر می‌گذارد و هر چه غذاهای مغذی بیشتری بخوریم، برای پوست و بدن ما مفید‌تر است.

 برای مبارزه با پوست خشک زمستانی، همیشه یک بطری آب همراه خود داشته باشید. زمانی که بدن خود را به خوبی هیدراته می‌کنید، پوست شما به رطوبت بیشتری می‌رسد. سعی کنید غذاهای غنی از آب را در رژیم غذایی خود بگنجانید:

  • خیار
  • هندوانه
  • کرفس
  • آبگوشت
  • سوپ

در مرحله بعد، غذاهایی که سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. به عنوان مثال می‌توان به ماهی، دانه کتان و گردو اشاره کرد. چربی‌های امگا 3 به سلول‌ها کمک می‌کند تا رطوبت خود را حفظ کنند.

اضافه کردن پروتئین به رژیم غذایی به سلول‌های آسیب دیده کمک می‌کند تا خود را ترمیم کنند. ماهی، مرغ، عدس و لبنیات کم چرب را امتحان کنید. در نهایت، ویتامین‌های‌  A، C و E همگی برای کاهش التهاب در بدن مناسب هستند و به کاهش درد و قرمزی پوست کمک می‌کنند. برای پوست بهتر حتما از میوه‌ها، سبزیجات، آجیل و دانه‌های تازه استفاده کنید.

راه‌های جلوگیری:

  • هر زمان که دستان خود را می‌شویید یا دوش می گیرید، حتما از یک مرطوب کننده غلیظ برای مرطوب کردن آن استفاده کنید.
  • قرار گرفتن در معرض هوای سرد را با پوشیدن لباس مناسب هر زمانی که بیرون هستید به حداقل برسانید. همیشه دستکش و کلاه بپوشید و بعد از آن از مرطوب‌کننده استفاده کنید.
  • از شستن خود با آب بسیار داغ خودداری کنید. سعی کنید دوش گرفتن را به پنج دقیقه یا کمتر محدود کنید و هنگام شستن دست‌ها، شیر آب را به جای گرم به سمت ولرم بچرخانید. بعد از بیرون آمدن از حمام، به جای مالیدن پوستتان با حوله، پوست خود را به آرامی خشک کنید.

راه‌های درمانی برای خارش زمستانی عبارتند از:

  • قبل از خواب با آب گرم حمام کنید. اضافه کردن یک چهارم فنجان جوش شیرین به وان می‌تواند کمک کننده باشد.
  • کرم‌های مرطوب کننده پایه اصلی درمان هستند. بعد از حمام و هر زمان که پوستتان احساس خارش یا خشکی کرد، به پوست خود بمالید. کرم مرطوب کننده بدون عطر بخرید، زیرا کرم‌هایی که رایحه قوی دارند می‌توانند برای پوست‌های حساس تحریک کننده باشند.
  • لباس‌های سبک مانند ابریشم و کتان بپوشید.
  • از پارچه‌های تحریک‌کننده مانند فلانل و پشم خودداری کنید که می‌تواند خارش زمستانی شما را تشدید کند.
  • کرم‌های سرکوب کننده خارش بدون نسخه نخرید. این کرم ها معمولا با مواد شیمیایی ساخته می‌شوند و می‌توانند خارش زمستانی شما را بدتر کنند.
امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.