دربی ۸۸

دربی ۸۸ – عشق و خشم به وقت تهران

در آستانه یکی از بزرگ‌ترین حوادث ورزشی سال برای تمام ایرانیان و به بهانه رویارویی بزرگ دو تیم پایتخت‌نشین، نگاهی داریم به روند و آمار دو تیم طی سال‌های اخیر و با بررسی نتایج گذشته و احتمالات پیش رو به استقبال این بازی بزرگ می‌رویم.
دربی ۸۸ بیش از هر وقت دیگری حالا نبردی است میان دو تیم بحران‌زده اما سخت‌کوش، دربی فارغ از تمام هیاهوها جدالی است میان دو تیم از هشت تیم برتر آسیا و دربی‌بازها بی‌صبرانه به انتظار 90 دقیقه هیجان در ایستگاه ۸۸ هستند.

پرسپولیس، قهرمانی زخمی

پرسپولیس

تیم پرسپولیس در حالی گام به دربی ۸۸ می‌گذارد که روند بسیار موفق خود طی سال‌های اخیر را ادامه می‌دهد. قهرمانی‌های پی‌درپی در سال‌های 96 و 97 از پرسپولیس تیمی ترسناک برای همه ساخته است. آمار فوق‌العاده آن‌ها در امتیازگیری و گل‌زنی قابل چشم‌پوشی نیست. در درون دروازه و خط دفاعی، آن‌ها تیمی بسیار مستحکم نشان داده‌اند که به هیچ خط حمله‌ای اجازه خودنمایی نمی‌دهد. علیرضا بیرانوند دروازه‌بان شماره یک ایران درخشش خیره‌کننده‌ای در جام جهانی داشت، او با مهار پنالتی بهترین بازیکن ۵ دوره جهان نام خود را بیش از پیش بر سر زبان‌ها انداخت و درحالی‌که نام او به عنوان کاندیدای اصلی قرارگیری درون دروازه یکی از سه تیم بزرگ سوپرلیگ ترکیه یعنی بشیکتاش شنیده می‌شد اما با اعلام رسمی وی مبنی بر ادامه حضور در پرسپولیس، محبوبیتی دوچندان نزد هواداران این تیم پیدا کرد.

وحید امیری مهاجم پا به سن گذاشته این تیم نیز تجربه‌ای مشابه در جام جهانی داشت. او نیز همچون “بیرو” نمایشی خارق‌العاده داشت. برخلاف بیرانوند اما وحید امیری ترجیح داد ماجراجویی فوتبالی‌اش را در کشور ترکیه ادامه دهد و همچون مجید حسینی مدافع جوان باشگاه استقلال، او پرسپولیس را به مقصد ترابوزان اسپور ترک کرد.

این تنها خبر بد برای پرسپولیس نبود، آن‌ها در فصل نقل و انتقالات محسن مسلمان، فرشاد احمدزاده، صادق محرمی از ارکان اصلی تیم خود را نیز از دست دادند، این جدایی‌ها و محرومیت ادامه‌دار از پنجره نقل و انتقالاتی، مشکلات این تیم را دوچندان کرد تا همه منتظر لغزش و روند نزولی این تیم در جام‌های پیش رو باشند، اما داستان به شکل دیگری روایت شد و راوی این داستان پرشکوه کسی نبود جز برانکو ایوانکوویچ سرمربی کروات پرسپولیس؛ حال نقطه قوت پرسپولیس نه در خط حمله، نه در خط دفاعی و نه حتی روی سکوها است، نقطه قوت پرسپولیس مردی است که تیمی در آستانه سقوط را قهرمان دو دوره فوتبال ایران کرد و حتی تیم نصفه و نیمه و بسیار جوان‌شده پرسپولیس را به مدعی اصلی قهرمانی در این فصل فوتبال ایران تبدیل کرده است.

استقلال، غول خفته

استقلال

استقلال تا پیش از شروع دربی ۸۸ روزهای پر افت‌و‌خیزی را طی دو سال گذشته تجربه کرده است. تنها کمی بعد از رفتن امیر قلعه نوعی، منصوریان بازیکن و کاپیتان سابق بر روی نیمکت این تیم می‌نشیند. منصوریان که با تیم نفت در فصل پیش از آن مانع قهرمانی پرسپولیس شده بود و نفت تهران را حتی به مراحل حذفی لیگ قهرمانان آسیا رهنمود کره بود، بر روی کاغذ و بر روی سکوها گزینه بسیار مناسبی برای جانشینی امیر قلعه‌نویی به نظر می‌رسید اما همه چیز وارونه شد، نتایج بسیار ضعیف در هفته‌های ابتدایی زنگ خطر را به صدا درآورد، پیروزی در دربی او را دوباره به اوج بازگرداند اما در ادامه روند رو به سقوط او با استقلال ادامه‌دار شد. تمام محبوبیت “علی منصور” در یک شب جهنمی و کابوس وار در امارات تبدیل به هیچ می‌شود و سرانجام او می‌رود.

پس از جنجال‌های فراوان و ذکر نام‌های بزرگ همچون فاتح‌تریم ترک‌تبار نهایتا قرعه به نام سرمربی آلمانی وینفرد شفر می‌افتد. شفر برای همگان همانند یک هندوانه دربسته بود. فصل آغاز شد و استقلال بسیار منظم‌تر از پیش به نظر می‌رسید، یک تیم خوب در لیگ و قهرمان جام حذفی، فصل تمام شد و استقلال حالا تبدیل به یکی از مدعیان اصلی فوتبال ایران شده بود. تیمی پرستاره با حضور حسین حسینی جوان که رکورد کلین‌شیت ایران را به نام خود ثبت کرد، مجید حسینی مدافعی مستحکم و ملی‌پوشی آینده‌دار، وریا غفوری، امید ابراهیمی، روزبه چشمی، سرور جباروف، مامه تیام و… این لیستی از نام‌ها بود که هر تیمی را می‌ترساند، اما انگار قرار نبود استقلال رنگ آرامش ببیند.

سودای افتخار و جام جهانی از راه می‌رسد و از شانس بد ستارگان این تیم تبدیل به ستارگان تیم ملی نیز می‌شوند، در پایان مجید حسینی سر از لیگ ترکیه در می‌آورد، امید ابراهیمی راهی قطر می‌شود و جدا از این دو ستاره امید نورافکن جوان نیز به شارلوای بلژیک می‌پیوندد. اما این تمام ماجرا نبود، فاجعه زمانی به وقوع پیوست که به صورت کاملا ناشیانه و با سوء مدیریت وقت استقلال دو ستاره بزرگ این تیم یعنی سرور جباروف و مامه تیام به‌سادگی از این تیم جدا شدند.
بحران آغاز شد، استقلال مدعی قهرمانی آسیا حال حتی برای حضور در سوپرجام با مشکل روبرو می‌شود. در نهایت استقلال با جذب همام طارق عراقی و الحاجی‌گرو و علی کریمی و مرتضی تبریزی کمی به وضعیت خود سروسامان بخشد، اما باز هم با روزهای خوب گذشته فاصله داشت.

عملکرد در آسیا

در بازی‌های آسیایی نیز دو تیم در مرحله گروهی به‌راحتی راهی مرحله دوم شدند، در این مرحله نیز با عملکرد بسیار خوب و مطمئن حریفان خود را پشت سر گذاشتند و درحالی‌که همه از دربی آسیایی آن‌هم در مرحله نیمه‌نهایی حرف می‌زدند، هر دو تیم دچار تزلزل و بحران شدند. در آستانه دربی ۸۸ پرسپولیس از این طوفان جان سالم به در برد اما استقلال نتوانست حریف السد که حالا با اضافه شدن گابی کاپیتان سابق اتلتیکو مادرید قوی‌تر نیز شده بود، شود تا دربی ۸۸ بیش از پیش برایش حساس شود و رویای دربی آسیایی حداقل برای یک سال دیگر به دست فراموشی سپرده شد، رویایی که در صورت وقوع آن، شاهد سه دربی پشت‌سرهم، آن هم در فاصله کمتر از چند روز می‌بودیم.

نتایج گذشته و عنوان نهایی

با نگاه به نتایج سال‌های گذشته به‌سادگی می‌توان فهمید که این مسابقه فراتر از مسابقه‌ای در چارچوب لیگ بوده و عنوان دو تیم نه تنها تاثیری در نتیجه ندارد بلکه در بسیاری مواقع تیمی که در نهایت عملکرد ضعیف‌تری داشته پیروز دربی بوده است.

رتبه نهایی پرسپولیسرتبه نهایی استقلالنتیجه رفت و برگشت (استقلال-پرسپولیس)فصل
131-196-97
122-395-96
233-594-95
862-293-94

ترکیب احتمالی

پرسپولیس به احتمال فراوان از علیرضا بیرانوند درون دروازه بهره خواهد بود، در خط دفاع و در مرکز همانند تمام بازی‌های این فصل از جلال حسینی و شجاع خلیل‌زاده استفاده خواهد شد و به علت رفع مصدومیت ماهینی به احتمال فراوان او نیز در ترکیب اصلی و در دفاع راست بازی خواهد کرد و محمد انصاری هم دفاع چپ پرسپولیس خواهد بود. تصمیم‌گیری اصلی برانکو در خط هافبک است جایی که او باید دقیق عمل کند، کمال کامیابی نیا که از بازی دور رفت مقابل الاسد در آسیا محروم است قطعا در ترکیب اصلی قرار خواهد گرفت و احتمالا در کنار خود احمد نوراللهی را در زمین خواهد دید، در مورد هافبک‌های هجومی به نظر باز هم شاهد حضور امید عالیشاه و بشار رسن خواهیم بود و در نوک حمله نیز با بازگشت گادوین‌ منشا به اوج، او زوج احتمالی علیپور خواهد بود.

در تیم استقلال حضور مهدی رحمتی باتجربه قطعی به نظر می‌رسد، روزبه چشمی بزرگترین کمبود و دردسر وینفرد شفر در این مسابقه است و به نظر می‌رسد آرمین سهرابیان و پژمان منتظری در قلب دفاع بایستند و خسرو حیدری و میلاد زکی پور مدافعان کناری این تیم باشند. در خط هافبک نیز احتمالا از وریا غفوری، علی کریمی، فرشید اسماعیلی و همام طارق استفاده خواهد شد، در نوک پیکان حمله نیز الحاجی گرو با توجه به غیبت احتمالی روح‌الله باقری، زوج مرتضی تبریزی خواهد بود در این میان غیبت فرشید باقری یکی از بزرگترین مشکلات استقلال است.

نتیجه دربی ۸۸

دربی استقلال و پرسپولیس

حال کمتر از چند ساعت به آغاز دربی ۸۸ باقی مانده و تجربه و آمار نشان می‌دهد همواره در چنین شرایطی که هر دو تیم در بحران به سر می‌برند، دربی از هیجان بیشتری برخوردار خواهد بود. پرسپولیس برای حفظ روند پیروزی و روحیه گرفتن پیش از مسابقه با السد و استقلال برای اعاده حیثیت و آشتی دوباره با هوادارانش پای به این میدان می‌گذارند، به نظر نمی‌رسد که شاهد یک مسابقه کم افت‌وخیز و محاقظه‌کارانه از دو تیم باشیم، باید به انتظار بنشینیم تا ببینیم کدام تیم برنده خواهد بود و چه نتیجه ای رقم خواهد خورد؟ شما چه فکر می کنید؟

امتیاز: 4.8 از 5 (12 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

کارشناس ارشد تجارت الکترونیک

۴ دیدگاه

  1. Avatar میلاد اسماعیلی گفت:

    درود بر پرسپولیس کبیر

  2. Avatar میلاد اسماعیلی گفت:

    مرگ بر اسدقلالی

  3. Avatar علی بهمنی گفت:

    فقط و فقط استقلاللللللاا

  4. Avatar عباس گفت:

    فقط پرسپولیس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.