مجوز آثار هنری

معضلات و مشکلات دریافت مجوز آثار هنری از وزارت ارشاد؛ چه پیامدی‌های دارد؟

همان‌طور که می‌دانید برای انتشار آثار هنری اعم از فیلم، موسیقی و دیگر آثار این‌چنینی باید مجوزی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر شود. درواقع آثار هنری برای دریافت مجوز از سوی فرهنگ و ارشاد، باید برخی قوانین و چهارچوب را رعایت کنند و محتوایی بدون ساختارشکنی را در اختیار مخاطب قرار ندهند. در دریافت مجوز برخی آثار، شاهد سخت‌گیری زیادی هستیم که در مواردی برای هنرمندان آزاردهنده خواهد شد. اما نکته‌ی جالب این است که در برخی موارد یا در اکثر موارد، سختگیری در دریافت مجوز آثار هنری باعث جلب‌توجه بیشتر مخاطبان می‌شود و پس از دریافت مجوز آثار هنری ، شاهد موفقیت بالای آن خواهیم بود.

تأثیر مثبت سختگیری‌های دریافت مجوز آثار هنری بر محبوبیت هنرمند

جدا از اینکه هنرمندان برای دریافت مجوز آثار هنری خود، مشکلات و دردسرهای زیادی را پشت سر می‌گذارند اما ازنظر روان‌شناختی آثاری که ازنظر گروه فرهنگ و ارشاد نیاز به تغییرات دارد و در دریافت مجوز دچار مشکل می‌شود، برای مردم جذاب‌تر هستند و مخاطب را کنجکاوتر می‌کنند. برای مثال آلبوم اخیر محسن چاوشی در راستای دریافت مجوز دچار مشکلاتی شده بود پس از انتشار، نظر بسیاری را به خود جلب کرد و جزو پرفروش‌ترین آلبوم‌ها شناخته شد. البته باید اشاره‌کنیم که آلبوم “ابراهیم” از محسن چاوشی، قبل از ماجرای مجوز، به دلیل شعرها و محتوایی منحصربه‌فرد و موسیقی زیبا، سروصدای زیادی داشته است اما ماجرای سختگیری در دریافت مجوز نیز برای عده‌ای جذاب بوده است. یا اگر بخواهیم به مثال دیگری اشاره‌کنیم، فیلم سینمایی عصبانی نیستم که پس از سال‌ها فشار بر کارگردان اثر و تغییرات عمده، پس از انتشار با فروش خوبی مواجه شد و نظر عده‌ی زیادی را به خود جلب کرد.

آلبوم ابراهیم محسن چاوشی

به‌طورکلی تاکنون مشکلات مجوز گرفتن آثار هنری همیشه مردم را بیشتر به سمت آن اثر هنری ترغیب کرده و برخلاف فکرتان برای هنرمند موفقیت‌آمیز بوده است. البته این موضوع در شرایطی است که یک اثر ازنظر مردم جذاب بوده و یا هنرمند از محبوبیت خاصی در بین مردم برخوردار باشد.

این روزها برخی معتقدند که ارشاد دیگر مثل سابق سختگیر نیست و برخی چارچوب‌های خود را شکسته است اما برخی دیگر از هنرمندان هنوز درگیر سختگیری‌های ارشاد هستند. اما نباید فراموش کنیم که چهارچوب‌ها و تبصره‌های وزارت ارشاد آن‌قدر زیاد است که در مواردی هنرمندان را از ساخت یا ویرایش محتوای هنری بازمی‌دارد. درنهایت به‌عنوان یک نکته‌ی اخلاقی باید بگوییم پس از تمامی مشکلات این‌چنینی برای هنرمندان، خوب است که آثارشان را خریداری کنیم و هر اثر هنری را با دانلود و بدون پرداخت بهای آن تهیه نکنیم.

امتیاز: 5.0 از 5 (3 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.