امنیت گوشی‌های هوشمند

امنیت گوشی‌های هوشمند شما، زمانی که آن را به یک غریبه و تعمیرکار می‌دهید

گوشی‌های هوشمند، این روزها کامپیوترهای جیبی ما هستند و امنیت گوشی‌های هوشمند اهمیت زیادی دارد زیرا شبکه‌های اجتماعی، تصاویر و اطلاعات بسیار مهمی را با ما حمل کرده و چیزی فراتر از یک دستگاه موبایل به‌حساب می‌آیند. سیستم‌عامل این حوزه و البته سازندگان گوشی‌های همراه، با تکیه‌بر سامانه‌های رمزنگاری نرم‌افزاری و بیومتریک، امنیت این محصولات را افزایش داده و حتی باوجود سامانه‌هایی مانند سیستم ضد سرقت کمپانی کره‌ای سامسونگ، سرقت و استفاده از یک گوشی هوشمند این روزها کار چندان ساده‌ای نخواهد بود. اما اگر خودمان و با دست خودمان این صندوقچه اسرار را به یک فرد ناشناس تحویل دهیم و امنیت گوشی‌های هوشمند خود را به خطر بیندازیم چه؟

برای آنکه بعدها حسرت نخورید، به امنیت گوشی‌های هوشمند اهمیت دهید!

مسئله سو استفاده از تصاویر و فیلم‌های شخصی، از سال‌های اولیه ورود اینترنت و شبکه‌های اجتماعی به ایران و البته تمام جهان، مطرح بوده است. بخش بزرگی از فعالیت‌های “پلیس فتا” در ایران نیز به کلاه‌برداری و سوءاستفاده های اینترنتی اختصاص دارد. به‌عنوان‌مثال طی آخرین اخبار، مطلع شدیم که پلیس فتای استان همدان، به‌تازگی با چنین باندی دست‌وپنجه نرم کرده است؛ خانمی که گوشی هوشمند خود را برای تعمیر به یکی از بستگان دوستان خود داده و ایشان نیز باوجود داشتن مغازه و فعالیت در این حوزه، پس از استخراج تصاویر شخصی خانم موردنظر، اقدام به اخاذی می‌کند. پس از دریافت مبلغ تعیین‌شده، بازهم از خر شیطان کوتاه نیامده و تقاضای برقراری رابطه نامشروع را به میان می‌آورد که درنهایت کار به پلیس فتای استان کشیده و شخص خاطی به‌سرعت بازداشت می‌گردد.

گوشی هوشمند

برای جلوگیری از اتفاقات ساده‌ای که می‌تواند به یک فاجعه مبدل شود، چه کنیم؟

با احترام به‌تمامی تعمیرکاران محترم و فعالان این حوزه، اما بهتر است تا با رعایت نکاتی ساده، جلوی چنین اتفاق‌هایی گرفته‌شده و خیال خود را از بابت داده‌های ذخیره‌شده در صندوقچه اسرار، راحت کنید. در ادامه به سراغ ارائه راه‌حل‌هایی ساده خواهیم رفت؛ پیش از در اختیار نهادن گوشی و تبلت‌های هوشمند به تعمیرکاران، رعایت چه نکاتی الزامی است؟

بیرون آوردن کارت حافظه

بسیاری از اطلاعات مهم و شخصی، بر روی کارت‌های حافظه قرار دارند؛ حتی پس از پاک کردن آنها، نرم‌افزارهایی وجود دارد که می‌تواند این اطلاعات را به‌سرعت بازگردانی کرده و امنیت گوشی‌های هوشمند شما را به مخاطره بیندازد. پس بهترین راه‌حل خارج کردن کارت حافظه است.

خارج کردن اطلاعات از حافظه داخلی

بسیاری از گوشی‌های هوشمند، حاوی حافظه داخلی هستند که گاها به دلیل بالا بودن ظرفیت آنها، کاربران نیازی به خرید یک کارت حافظه نخواهند داشت. در این صورت می‌توانید بااتصال گوشی‌های هوشمند به لپ‌تاپ و یا کامپیوترها، تمامی اطلاعات شخصی خود را بر روی آنها ذخیره کرده و اصطلاحاً یک نسخه Backup را تهیه نمایید. سپس با پاک کردن این اطلاعات، گوشی خود را به تعمیرگاه بسپارید.

حافظه‌های کش

تمامی شبکه‌های اجتماعی، بخش از حافظه گوشی شما را به‌عنوان Cache موقت در نظر گرفته و تصاویر و داده‌های ارسال و یا دریافتی را درون آن قرار می‌دهند. پاک کردن حافظه کش به 2 صورت امکان‌پذیر است؛ با رفتن به بخش تنظیمات و مدیریت برنامه‌ها، برنامه موردنظر را انتخاب کرده و سپس کش آن را پاک‌سازی می‌نماییم. در حالتی دیگر، با استفاده از بخش تنظیمات حافظه خود برنامه و یا شبکه اجتماعی، می‌توانید حافظه کش را از بین ببرید.

امنیت گوشی هوشمند

حافظه کش خود دستگاه

بسیاری از گجت‌های هوشمند، برای عدم مراجعه مکرر به حافظه، در بخشی کوچک، آدرس اطلاعات را به‌صورت موقت ذخیره می‌کنند؛ با پاک‌سازی حافظه کش هوشمند و یا کش خود دستگاه، این خطر نیز به‌طور کامل از بین خواهد رفت.

اطلاعات مهم برنامه‌های بانکی

امروزه با در اختیار داشتن شماره یک کارت‌بانکی، رمز دوم و رقم CVV2 که بر روی کارت درج‌شده است، می‌تواند هست و نیست یک نفر را از وی گرفت! امروزه بسیاری از عملیات‌های بانکی ما، توسط برنامه و نرم‌افزارهایی صورت می‌گیرد که نیاز به مراجعه ما به یک دستگاه ATM و حتی اپراتورهای بانکی را از میان برداشته است. این برنامه‌ها پس از نصب اولیه و واردکردن مشخصات یک و یا چند کارت‌بانکی، بسیاری از این اطلاعات را در خود ثبت می‌نمایند سرعت تراکنش در عملیات‌های بعدی ما بالا رفته و بدون معطلی به نقل‌وانتقال بانکی خود بپردازیم.

بسیاری از این برنامه‌ها، تمامی اطلاعات به‌جز رمز دوم را در خود ثبت می‌نمایند؛ شاید تصور کنید که پیدا کردن رمز دوم می‌تواند کاری دشوار و غیرممکن باشد، اما به یاد داشته باشید که در دنیای نرم‌افزاری، چیزی به اسم غیرممکن عملاً وجود ندارد! پس پیش از آنکه که گوشی و یا تبلت‌های خود را به مراکز تعمیراتی بسپارید، برنامه‌های بانکی خود را به‌صورت کامل از روی آنها حذف کرده و پس از دریافت دستگاه، مجدداً نصب نمایید.

اس‌ام‌اس‌های فعال‌سازی

بسیاری از برنامه‌ها، حتی شبکه‌های اجتماعی، در حین راه‌اندازی اولیه SMSهایی را برای ما را ارسال می‌کنند که حاوی کد تائید و فعال‌سازی است؛ باوجودآنکه بسیاری از این کدها تنها برای یک‌بار قابل‌استفاده بوده و دارای محدودیت زمانی هستند، اما بد نیست که این SMS ها را از گوشی‌های خود حذف نماییم.

سخن پایانی:

امنیت گوشی‌های هوشمند و نگهداری و صیانت از اطلاعات شخصی، در وهله نخست وظیفه اصلی ما و سپس تعمیرکاران و تکنسین‌هایی است که مهم‌ترین و شخصی‌ترین محصول زندگی ما را در اختیار می‌گیرند. پس به یاد داشته باشید که با رعایت نکاتی ساده که در بالا ذکر شد، با خیال آسوده از تمامی اطلاعات و تصاویر شخصی خود، به همراه داده‌های بانکی محافظت نمایید.

امتیاز: 4.8 از 5 (5 رای)
کمی صبر کنید...

۳ دیدگاه

  1. Avatar محمد گفت:

    بعد از تعمیر مطمئن بشین برنامه عجیبی رو گوشیتون نصب نکرده باشه .. !!

  2. Avatar مهمان گفت:

    مطلب بسیار جالبی بود.فقط اگر گوشی جوری خراب شود که خاموش باشه چه باید کرد؟؟؟

    • Avatar امیرحسین آریایی گفت:

      درسته یا حتی وقتی که نمایشگر گوشی خراب شده باشد. در این صورت اولین راه رو میتونید اجرا کنید در هر صورت. همچنین در برخی موارد خرابی، زمانی که شما گوشی رو به کامپیوتر متصل کنید حافظه اش قابل خواندن است. در غیر این صورت ها باید به تعمیرگاه مجاز و نمایندگی تحویل بدید به نظر بنده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.