آتش‌سوزی کلیسای نوتردام

دلیل توجه بیش از اندازه به آتش‌سوزی کلیسای نوتردام چه بود؟

دلیل توجه بیش از حد به آتش‌سوزی کلیسای نوتردام چه بوده است؟ برای درک اهمیت این ماجرا باید نگاهی با تاریخچه این کلیسا بیندازیم.

تاریخچه‌ای کوتاه در مورد نوتردام

کلیسای جامع نوتردام از کلیساهای معروف دنیا می‌باشد، که در شهر پاریس و کشور فرانسه واقع شده است. مکان این کلیسا تا قبل از قرن چهارم میلادی معبدی غیر‌مسیحی بود که در قرن چهارم میلادی جای خود را به یک کلیسای بزرگ داد، اما در قرن دوازدهم با افزایش جمعیت پاریس ساختمان این کلیسا خراب شده و جای خود را به یک کلیسای بسیار بزرگ داد که ساخت آن نزدیک به دو قرن طول کشید و سرانجام در سال 1345 میلادی پایان یافت.

کلیسای نوتردام

از کلیسای نوتردام میتوان به‌عنوان یکی از بزرگترین و مهم‌ترین کلیساهای اروپا اشاره کرد. اهمیت این بنا به معماری گوتیک و مجسمه‌هایی که در اندازه‌های مختلف از سنگ و چوب تراشیده شده اشت، باز می‌گردد. به عنوان مثال میتوان از مجسمه‌های سه و نیم متری که در ارتفاع بیست متری درب اصلی نصب شده‌اند و نشان دهنده‌ی پادشاهانی هستند که قبل از ظهور عیسی مسیح بر اسرائیل حکومت کرده‌اند، نام برد.

کلیسای نوتردام

نقش کلیسای نوتردام در ادبیات فرانسه

کلیسای نوتردام

همانطور که میدانید ویکتور هوگو نویسنده، داستان‌نویس و نمایشنامه‌نویس بزرگ قرن نوزدهم میلادی که از مشاهیر بزرگ سبک رومانتیسم فرانسوی بوده و شهرت جهانی دارد، در یکی از داستان‌های معروف سبک رومانتیک خود به سراغ کلیسای نوتردام رفته و شخصیتی به نام کازیمودو را خلق نموده است. این کتاب با نام «گوژپشت نتردام » یا «نوتردام دوپاری» به یکی از آثار ادبی معروف جهان تبدیل شد.ویکتور هوگو در مقدمه‌ی کتاب خود اینگونه مینویسد:

“چند سال پیش نویسنده‌ی این کتاب به هنگام تماشا و ضمن کاوش در کلیسای نوتردام، در یکی از زوایای تاریک برجهای آن کلمه‌ی «ANATKH » را که بصورت دستی و عمیق بر روی یکی از دیوارهای برج کنده شده بود مشاهده کرد، کسی که این کلمه را نگاشته بود چندین قرن پیش از جهان رخت بربسته بود و نوشته‌ی وی نیز ناپدید گردیده بود. «پایان عمر کلیسا نیز بسیار نزدیک است».”

کلیسای نوتردام - گوژپشت نتردام

جالب است بدانید کتاب گوژپشت نتردام دربارۀ سنگ نوشته‌ی مزبور توسط ویکتور هوگو به رشته‌ی تحریر درآمده است.

وقوع آتش‌سوزی

متاسفانه این کلیسا در 15 آوریل 2019 دچار آتش‌سوزی گسترده‌ای شد. گزارشات اولیه حاکی از ریزش برج مخروطی و بخشی از سقف کلیسا بود و در اخبار آتی به آسیب‌های جدی وارده به قسمت‌های داخلی و تزئینات کلیسا نیز اشاره شده است . علت این حادثه هنوز مشخص نیست اما ممکن است این آتش‌سوزی به بازسازی کلیسا مربوط بوده باشد. در پیامی دادستان پاریس اظهار داشت: هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه آتش‌سوزی عمدی بوده است، وجود ندارد.

آتش سوزی کلیسای نوتردام

و همچنین رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد از روز سه‌شنبه پویشی برای جمع‌آوری کمک‌های بین‌المللی آغاز می‌کند تا کلیسا بازسازی شود.

قابل ذکر است این کلیسای تاریخی و مهم سالیانه پذیرای 13 میلیون نفر بوده، که مسماً نقش بسیار مهمی در اقتصاد فرانسه داشته است.

آتش‌سوزی همزمان سقف قدیمی مسجد‌الاقصی با کلیسای نوتردام!!

این حادثه دوشنبه شب و همزمان با نوتردام رخ داده است. این آتش‌سوزی گسترده نبوده اما گفته می‌شود بخشی از حرم شریف در شعله‌های آتش سوخته و به قسمتی از بنا خسارت وارد شده است. بی‌توجهی رسانه‌ها و منتشر نشدن ویدئو و تصاویری از این حادثه، انتقادهایی را در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشته است.

کلیسای نوتردام

سلبریتی‌های ایرانی و نوتردام و ناراحتی برخی از فالوئرهایشان

در پی این آتش‌سوزی بسیاری از سلبیریتی‌های معروف ایرانی از جمله: پرویز پرستویی، مهراب قاسم‌خانی، گلشیفته فراهانی و… با پست‌های خود در اینستاگرام اظهار ناراحتی کردند که با عصبانیت و انتقاد برخی از طرفداران خود روبرو شدند، زیرا که طرفداران از آنها میخواستند بیشتر به هموطنان سیل‌زده‌ی خود فکر کنند تا کلیسایی در اروپا. به نظر شما حق با طرفداران است یا سلبریتی‌ها؟

امتیاز: 3.5 از 5 (8 رای)
کمی صبر کنید...

۲ دیدگاه

  1. Avatar رضا گفت:

    چه جالب سریعا رئیس جمهور فرانسه پویش مردمی گذاشته تا از جیب ملت بازسازی کنه
    بعد نوبت که به ملت ما میرسه
    حتی زمان سیل هم تو تحریم تخفیف نمیدن

  2. Avatar ر.الف گفت:

    واقعا افراط و تفریطه…خب به هرحال هر کسی از بی مسئولیتی و ساده انگاری آثار تاریخی و معمارانه دلش به درد می آید چه کلیسای نوتردام پاریس باشه چه مسجدالاقصی چه خدای نـاکـرده کاخ گلستان یا مسجد جامع هر کدام از شهرها…
    از طرفی هم بسیار ناراحت کننده خواهد بود که مردم سیل زده را فراموش کنیم و به کمکشان نرویم…
    هرکدام به جای خود…
    مهم به یاد داشتن این سوانح در ذهن تک تک ماست نه برای غم و غصه خوردن برای رسیدن به راه حل های محافظتی برای هم آثار تاریخی و فرهنگی کشورمان هم راهکارهای مدیریتی برای برنامه ریزی های شهری و مقاوم سازی شهرها و روستاها در برابر حوادث غیرمطرقبه…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.