چند بازی گروی مناسب کودک و نقش بازی‌های گروهی کودکان در کشف استعدادها

برای شرح و دانستن درمورد بازی‌های گروهی کودکان به تاریخچه کار گروهی و تیمی بین انسانهای نخستین نگاهی بیاندازیم، از اولین روزهای پیدایش بشر در گیتی، گروه و تیمی بودن و کار کردن یکی از مهمترین دست آوردهای آنان برای نیل به اهداف و رسیدن به مقاصد بزرگ و کوچک بوده است، شاید که نه حتما اولین کار گروهی انسان‌ها نیز شکار بوده است.


تجربه کار گروهی برای انسان

تجربه کار گروهی بعدها به کمک انسان آمد و توانست با استفاده از این موهبت بزرگ به پیشرفت‌های شگرفی برای توسعه تمدنی و ابزار زندگی خود برسند، اجتماع بزرگترین گروه و تیم متشکل از انسان است که هر فرد در آن وظیفه خاص خود را دارد، گرچه امروز بسیاری از اجتماع و جمع پرهیز می‌کنند ولی هرگز کسی نمی‌تواند منکر خلقیات و روحیات گروهی و جمعی آدم شود.

تاریخچه بازی‌های گروهی نیز سرچشمه‌ای جز موارد فوق نداشته و ندارد؛ اکثر کارشناسان و صاحب نظران حوزه کودک بازی‌های گروهی کودکان را یکی از مهمترین تجربه‌ها رشد، پرورش و آماده شدن کودک برای ورود به اجتماع و آشنایی با آن می‌دانند، اینکه یک کودک در بدو ورود به اجتماع بتواند با آداب یک جمع و چگونگی سازگاری خود با آن آشنا شود، می‌تواند او را هرچه بهتر با آن وفق دهد.


بازی‌های گروهی کودکان اولین مرحله از زندگی اجتماعی یک کودک

در مهدهای کودک که اولین مرحله از زندگی اجتماعی یک کودک است، با انجام بسیاری از بازی‌های گروهی در کنار کسب تجربه به نوعی نیز موجب کشف استعداد و نمایان شدن روحیات کودک شود، در کنار بازی‌های گروهی نسل‌های گذشته ده‌ها بازی گروهی دیگر این کشف استعدادها را انجام می‌دهند که چند مورد از آن‌ها را با هم مرور می‌کنیم.

اولین مرحله از زندگی اجتماعی یک کودک بازی و بازی ها هستند.


قطار دیوانه

قطار دیوانه یکی از بازی‌هایی است که به نظر هدف از طراحی آن تمرکز بر روی حواس کودکان است؛ در این بازی که اغلب در مهدها از آن استفاده می‌شود، کودگان پشت سرهم قرهر می‌گیرند و مربی مهد باید با اعلام شروع قطار کودکان را به حرکت وادارد، سپس با اعلام دستوراتی چون تندتر، کودکان باید با ریتمی خاص و منظم به نحوی که به هم نخورند حرکت را شتاب دهند.

مربی سپس با اعلام دستوراتی دیگر چون حرکت آرام، حرکت قطار کودکان را کمتر کند و کودکان باید با حواس زیاد این سرعت را کاهش دهند؛ این یکی از بازی‌های پر طرفدار کودکان است که شوق و شور را در آن‌ها افزایش می‌دهد و باعث تخلیه انرژی و آموزش گروهی و تمرکز حواس نیز در آن‌ها می‌شود.

بازی روی خط

یکی دیگر از بازی‌های گروهی کودکان، با استفاده از یک خط است، مربی باید یک خط بکشد و سپس تمامی کودکان حاضر در بازی باید روی خط بایستند؛ سپس با طرح سوالاتی که جوابی درست یا غلط دارند باعث شود هم آموزه‌ها و اطلاعات عمومی کودکان بالا رود و هم یک حس رقابت را بین آن‌ها ایجاد کند.

در این بازی اگر کودکان جواب سوال مطرح شده را درست دانستند به طرف خط و اگر جواب را غلط دانستند به طرف دیگر بروند، اگر کودکی اشتباه سوال را پاسخ دهد یعنی اشتباه در قسمت درست یا غلط برود، باید به عقب برود و بشیند، بازی باید تا سوختن آخرین کودک ادامه پیدا کند.

بازی پرطرفدار شاید همه نسل‌های یک نوع بازی است که اغلب با نام پیدا کردن بین بازی‌های کودکان شناخته می‌شود

بازی پیدا کردن

بازی پرطرفدار شاید همه نسل‌های یک نوع بازی است که اغلب با نام پیدا کردن بین بازی‌های کودکان شناخته می‌شود؛ به این صورت که یک نفر از کودکان از اتاق بیرون برود، سپس بقیه کودکان یک وسیله را مثل کناب مخفی کنند، سپس کودک بیرون رفته را صدا کنند؛ اگر کودک به کتاب مخفی شده نزدیک شود با ضربه زدن روی یک وسیله که به عنوان راهنما است به او علامت دهند.

هر چه کودک به کتاب قایم شده نزدیک شود صدایی پر ضرب‌تر و محکم‌تر در بیاورند و هرچه دورتر شود این صدا کم ریتم‌تر و آهسته‌تر شود؛ این بازی می‌تواند به ترتیب برای همه بازیکنان تکرار شود و اگر بازیکنی نتوانست آن وسیله مخفی شده را پیدا کند سوخته است.

بازی کودک نابینا

یکی از بازی‌‌های گروهی گودکان به اسم کودک نابینا شناخته شده است، این بازی برای افزایش تخیلات و حتی نقاشی کودکان مثمر ثمر است، در بازی دو کودک پشت به هم قرار می‌گیرند به طوری که پشت به هم و صورت هم را نبینند؛ به یکی از کودکان باید یک تصویر یا عکس داده شود‌.

سپس کودکی که تصویر را در دست دارد باید با شرح آن به کودکی که پشت او قرار دارد و تصویر را نمی‌بیند، کمک کند تا یک نقاشی شبیه آن بکشد، هر چه نقاشی کشیده شده توسط کودک دوم شبیه‌تر به تصویر واقعی باشد آن گروه برنده بازی نسبت‌ به گروه‌های دیگری است که همین بازی را با تصویر درگیر انجام می‌دهند باشد.

سپس کودکی که تصویر را در دست دارد باید با شرح آن به کودکی که پشت او قرار دارد و تصویر را نمی‌بیند

بازی صدای زنبور

بازی‌های گروهی کودکان بسیار متنوع و هرکدام برای یک مهم طراحی شده‌اند، یکی از این بازی‌های صدای زنبور است که البته می‌تواند در مکان.های مختلف به نام‌های دیگر نیز شناخته شده باشد، در این بازی مربی یا پدر و مادر باید یک ایست مانند حروف الفبا یا حتی اعداد را مشخص کنند و سپس چندتای آن را به عنوان نشانه به کودکان یادآور شوند.

به طور فرض در حروف الفبا حروف پ و خ و ت ف و یا هر حرفی دیگر نشان گذاری شود و به بازیکنان گفته شود، سپس مربی یا پدر و مادر شروع به خواندن لیست کنند و به حرف مورد نظر و نشان گذاری شده که رسیدند کودک باید صدای زنبور را درآورد؛ مثلا بگیوید، الف ب پ کودک باید با شنیدن حرف پ صدای زنبور در بیاورد تا نشان دهد در خاطر دارد آن حرف نشان گذاری شود، این بازی بسیار برای تقویت حافظه توصیه شده است.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.