دندان های شیری

تمام آن چیزی که در مورد دندان های شیری لازم است بدانید – بایدها و نبایدها

با آن‌که دندان های شیری تنها در یک بازه زمانی کوتاه از زندگی حضور دارند اما سردسته اصلی شروع تغییرات در رشد کودک می‌باشند. به‌دلیل تاثیرات فیزیکی و روانی که دندان های شیری بر روی کودکان دارند، نیازمند توجه ویژه می‌باشند.

اطلاعات مفیدی در خصوص دندان های شیری کودکان:

دندان های شیری، دندان‌های اولیه و موقتی هستند که اولین‌بار در چند ماهگی کودکان انسان‌ها و پستان‌داران پدیدار می‌گردند. تشکیل دندان‌های اولیه از زمان جنینی شروع شده و چند ماه پس از ظهور آخرین دندان شیری در دهان کودک به پایان می‌رسد. این دندان‌ها نقش کلیدی در سلامت دهان دارند. آن‌ها از نظر توسعه و رشد مناسب استخوان‌های صورت، ماهیچه‌ها، لثه‌ها، زبان و… بسیار مهم هستند و از همه مهم‌‌تر آن‌که دندان های شیری از مکان دندان‌های دائمی نگه‌داری می‌کنند.

دندان های شیری

در کل تعداد بیست دندان شیری، 5 عدد در هر طرف فک وجود دارد. دندان‌های پایینی از اولین دندان های شیری که پدیدار می‌گردند هستند که در شش ماهگی ظاهر می‌شوند. آخرین آن‌ها نیز در 22 تا 33 ماهگی پدیدار خواهد شد. با آن‌که اکثر دندان‌ های شیری در بازه 6 تا 33 ماهگی پدیدار می‌شوند اما به وجود آمدنشان قبل یا بعد از این بازه نیز غیرمعمول نیست.

سوءتفاهمات رایج در خصوص دندان های شیری:

1. دندان های شیری در صورت پوسیدگی نیاز به مراقبت ندارند زیرا در نهایت خواهند افتاد.

بسیار حائز اهمیت است که از نقش دندان‌های اولیه در رابطه با بخش گفتاری و جویدن غذاها آگاه باشیم. همچنین بخشی از زیبایی‌شناسی چهره نیز با دندان های شیری می‌باشد، بنابراین نباید نقش مهم آن‌ها در اجتماعی شدن یک کودک را نادیده انگاشت. دندان‌های شیری درمان نشده از منابع عفونت‌های مزمن هستند که می‌توانند بر روی دندان‌های دائمی نیز تاثیر منفی بگذارند.

دندان های شیری

2. کودکان می‌توانند خودشان مسواک بزنند.

آموزش و یادگیری حرکات ظریف مورد نیاز برای مسواک زدن مناسب، می‌تواند تا هشت سالگی کودک ادامه داشته باشد. والدین باید بر روی دفعات و نحوه به خوبی مسواک زدن کودکان خود نظارت داشته باشند، علی الخصوص در مورد کودکانی با سنین پایین که در خصوص انجام این‌کار عجول و بی‌حوصله هستند.

3. تغذیه با شیشه شیر به سلامت دهانی کودک آسیب نمی‌زند.

دومین و بزرگ‌ترین عامل در توسعه پوسیدگی‌های دندان‌ مصرف کربوهیدرات‌ها است، به خصوص هنگامی که این عادت طولانی مدت و به صورت مداوم ادامه داشته باشد. در اکثر موارد، شیشه شیر کودکان با کربوهیدرات اشباع شده است که مستقیما منجر به سندرم شیشه شیر بچه خواهد شد: سوراخ و پوسیده شدن سریع تمام دندان‌های کودک.

دندان های شیری

4. کودکان خود را به دندان‌پزشکی نبردن مگر آن‌که وضعیت قابل مشاهده‌ای در آن‌ها به وجود آید.

کودکان نیاز دارند تا به صورت منظم برای چکاپ پیش دندان‌پزشک مراجعه کنند، بدون در نظر گرفتن این‌که دندان‌هایشان چقدر خوب به نظر می‌رسند. همچنین بسیار حائز اهمیت است که این‌کار را از سنین کم، با دید مثبت در خصوص دندان‌پزشکی رفتن برای آنان شرح دهید تا آن‌ها را دچار ترس از دندان‌پزشکی رفتن (Dentophobia) نکنید. این مسئولیت شماست. به خاطر داشته باشید که هیچ کودکی از بدو تولد، از رفتن به پیش دندان‌پزشک نمی‌ترسد بلکه ترس از آن را می‌آموزد.

امتیاز: 5.0 از 5 (8 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.