مزایا و معایب دوران مجردی و دوران متاهلی، کدام یک بهترند؟

مزایا و معایب دوران مجردی یا دوران متاهلی، کدام یک بهترند؟ یکی از مهمترین دغدغه‌های جوانان امروز این است که مجرد بمانند یا ازدواج کنند، ازدواج یکی از سنن اسلام و دیگر ادیان الهی است و البته تکامل دهنده جوامع با هر فرهنگ و نگرشی، گرچه دنیای حال ما به ایجاد قوانین من درآوردی و دیدگاه‌های عجیب و غریبی که هضم کردنش بسیار سخت است به دنبال کم رنگ‌تر کردن این مسیر هستند اما همگان می‌دانند که تنها با ازدواج است که می‌شود به یک آرامش نسبی برای زندگی آشفته و سخت امروزی رسید.

دوران مجردی دوران آرزوها

دوران مجردی می‌تواند دوران رسیدن به آرزوهای دور و درازی و آموختن با عالمی از انژی و هیجان ناشی از سنین جوانی باشد که هم وقت مناسبی در اختیار انسان هست و هم بار مسئولیت کم‌تری در قبال دیگران و حتی خود روی دوش فرد است، فرد زیر چتر خانواده هزینه های خود را تامین می‌کند بی آنکه ترس از خورد و خوراک و دیگر هزینه‌های جاری در وجودش باشد، مسائل عاطفی و روانی را در کنار مادر و مادر رفع می‌کند و مشکلاتش را تا درصد زیادی به آنها واگذار می‌کند، اما با همه این‌ها این دوران تا جایی می‌تواند ادامه پیدا کند چرا که حالات و رفتاری و روحی انسان بسیار متغییر هستند و از سنی به بعد دیگر مانند گذشته آن اوضاع و احوال گذشته قادر به ارضا کردن این نیازهای روحی نیستند.

دوران تاهل دوران آرامش

اما در مقابل دوران مجردی دوران پر از تکاپوی متاهلی نیز وجود دارد، دورانی که به زعم فروانی یک دوران روتین است و همه انسان‌های طبق عادت گذشتگان خود بی کم‎ترین اختیاری آن را ادامه می‌دهند، اما اگر این مسئله را واکاوی کنیم به موارد عجیبی بر خواهیم خورد، چه بسیار افرادی که در اطرافمان دیده‌ایم که در دوران مجردی پر از حاشیه‌های جور واجور و جنجال‎های مخرب داشتند و نابه سامانی در زندگیشان بیداد می‌کرد که فورا پس از تاهل آرامش به زندگی آن‌ها وارد شد، یکی از اولین‌ دلیل‌های ازدواج همین ارامشی است که ازدواج به ارمغان می‌آورد، ریشه این ارامش را نمی‌توان به یک یا دو مورد بسط داد، به دید خیلی‌های دیگر اولین کشش برای ازدواج مسائل جنسی هستند که می‌تواند انسانی را از بیراهه رفتن و مشکلات پس از آن رهایی دهد، مسائل جنسی نهفته در انسان یک نیاز کامل معقول و لازم است که اگر به درستی پاسخ داده نشود می‎تواند خسارات جبران ناپذیری به هر آدمی وارد کند.

مشکلات و مزایایی دوران مجردی و متاهلی

دیدگاه‎های مختلف

اما در این نوشته، موضوع ما تنها مزایا و معایب مجردی و تاهلی نیست، دیدگاه‌های نسبت به این دوران‌ها را می‌خواهیم بررسی کنیم؛ یک نظر بسیار قدیمی وجود دارد که ازدواج را مانع رسیدن به آرزوها می‌دانند، شاید این نظر متعلق به دهه‌های قبل باشد اما امروزه نیز بسیارند افرادی که با این اصول زندگیشان را شکل داده‌اند، شما چند درصد با این طرز تفکر موافقید؟ باید به صراحت گفت که هیچ ازدواجی مانع از رسیدن میل و امال انسان نیست، البت شاید استثناهایی برای این امر باشند که آهن هم ربطی به سطوح سواد و ثروت ندارد و تنها ناهمخوانی و نامتوازنی فکری و روحی یک زن و شوهر علتش باشد، نمونه این پ‌ها تمام افراد موفقی هستند که به جایگا‌ه‌های عظیم زندگی اجتماعی و ثروت و حتی علمی رسیده‌اند در حالی که همسرشان یک محرک و پستوانه قوی روحی و سپری کردن مشکلات بوده‌ است.

مسئولیت‎ها و روابط دوران مجردی و متاهلی

البت هیچ کس نمی‌تواند دغدغه‌ها و بار مشلات یک زندگی مستقل را منکر شود، باری که با اوضاع اقتصادی امروزی بسیار بیشتر از گذشته هستند، مسئولیت‌های مالی که اولین مشکل امروزی هستند را شاید با یک درآمد و شغل مناسب رفع کرد اما نیازهای روحی و عاطفی مبحثی بسیار وسیع‌تر از مبحث مالی و حتی جنسی است، در مبحث روابط احساسی و عاطفی باید ساعت‌ها یا شاید روزها نوشت و تحقیق کرد چرا که این حوزه آنقدر وسیع است که نمی‌شود از کنار آن به این آسانی گذشت، روابطی که با زندگی ماشینی پیچیده‎تر و دشوارتر از هر زمان دیگری است، زندگی یک زوج تنها به خود آن‌ها بستگی ندارد شما باید تمام جوامع را در روابط خود جای دهند تا بشود به توازن برسند و سازگاری زوجین شکل داده شود، بسیاری از طلاق‎های امروزی ناشی از همین مورد است که مرد و زن نمی‎توانند به درک درستی از طرف مقابل خود برسند و نیازهای وی را به درستی و به موقع پاسخ دهند و همین موضوع اولین جرقه‎های مشلات و حتی خیانت‎های بعدی را فراهم می‎آورد.

دوران مجردی دوران پر از انژی و هیجان است.

پس با این اوصاف هرگز ازدواج مانع پیشرفت نخواهد شد گرچه مشکلات امروزه را دربر خواهد داشت، اما مزایایی نیز به همراه خود دارد، نکته دیگر ازدواج استقلال است، شما هرگز در زندگی متاهلی مانند گذشته وابستگی را ندارید، فرض کنید یک دختر در خانه پدر با چه محدودیت‌های همراه است، این محدودیت‌ها به هیچ وجه ارتباطی با کشور ایران یا فرانسه یا یک کشور دیگر آفریقایی ندارد، هر آن که یک دختر وارد زندگی زناشویی نشده است باید شانیت یک دختر را رعایت کنید، البته این مسئله برای پسران نیز با شدت کمتری وجود دارد اما آنچه مهم است این است که استقلال در زندگی زناشویی بسیار بیشتر است و زوجین در کنار هم می‎توانند به بسیاری از خواسته‎های خود برسند بی آنکه مانند گذشته محدودیتی داشته باشند.

اصرار بر تجرد

از چرایی ازدواج و دوران متاهلی گفتیم اما بازهم با همه این وجود‌ها دیگرانی هستند باز هم به تجرد اصرار دارند، یکی از اولین‌‌های اصرار ورزیدن آنان می‎شود به فرار از مسئولیت اشاره کرد، یک مجرد می‎تواند در هر ساعت از شبانه روز به مسافرت برود بی آنکه به فکر مخارج یک زندگی باشد یا به فکر زوج خود باشد و نیازهای او را در زمان نبودن جبران کند، امید اولین نجات بخش هر انسانی در زندگی مجردی بسیار بیشتر است، خیال‌ بافی‌ها و رویا پردازی می‌تواند در یک فرد مجرد بسیار زیاد باشد چرا هیچ مانع و سدی پیش روی خود نمی‌بیند، از کمترین دغدغه‌ای رنج می‌برد و به بسیاری از تجربه‌های که ممکن است می‌تواند دست پیدا کند، یک نکته مهم دیگر تصمیم گیری یک طرفه است، شما هرگز نمی‎توانید زندگی متاهلی یک تصمیم را به تنهایی بگیرید و آن را به پیش ببرید، اما انسان مجرد در آنی یک تصمیم می‌گیرد و همان لحظه می‌تواند به دنبال عملی کردن آن به پیش رود، مهمترین نکته و مزیت زندگی مجردی نیز شاید همین قبول نکردن پایان دوران خوش مجردی و بی مسئولیتی باشد.

امتیاز: 4.5 از 5 (11 رای)
کمی صبر کنید...

۲۲ دیدگاه

  1. Avatar ندا گفت:

    متاسفانه تو ایران نمیشه مجردی کرد ، اون آزادی هم نداریم . پولم و جرئشتم نداریم برای مستقل شدن مخصوصا اینکه دخترم باشی.

  2. Avatar سعید گفت:

    چرت نگو خواهشن
    من مجردم ولی مسولیت خونواده مو به دوش میکشم

  3. Avatar پری گفت:

    یک دوران دیگه هم داریم دوران قبل طلاق یا بعد تاهل یا قبل تجرد که بهش میگن بلاتکلیفی یکی کنارته ولی نیست ،هیجکس نیست ولی میگن یکی هست

  4. Avatar هادی جعفرزاده گفت:

    هیچ کدوم دوران تو گور از همش بهتره

  5. Avatar محمد گفت:

    با این وضعیت کشور مگه میشه ازدواج کرد؟! من که مجرد میمونم و زندگی یکی دیگه رو تباه نمیکنم …

  6. Avatar Moslem1056 گفت:

    ممنون مسلم جان درست گفتی کاملا با قدت مطالعه کردم و جزئ اینا چیز دیگری نیست ، بله مجردی فرار از مسئولیت ها و دروان خوشی است ب جزء این چیز دیگری نیست

    بقیه خواهشا نگید فلان بسه بسه بابا

    متشکر مسلم جان عالی بود واقعیت رو بیان کردین

    • Avatar حامد گفت:

      بس کن بابا با این نظر مذخرفت.برای تو که بچه پولداری و هر روز بابات ۱۰۰ میلیون پول تو جیبی میده معلومه دوران عشق و حاله.اصلا همه زندگی برای تو عشق و حاله.بچه پولدارها تو زندگی اذیت نمیشن .این ما فقیرها هستیم.که چه قبل و چه بعد از ازدواج اوضاعمون تغییری نمیکنه پس بهتره نظر ندی و تو اون خونه اشرافیت برا خودت حال کنی.تا یک روزی برسه که مردم اون خونت رو سرت خراب کنن

  7. Avatar پدرام گفت:

    سلام؛ متاسفانه یه چیزی به ویژه در چندین سال اخیر خیلی رواج پیدا کرده و اون موضوع روانشناسی هست. سایت ها، شبکه های اجتماعی، کتاب ها، برنامه های تلویزیون و… همه به نوعی میخوان این رو القا کنن که همه چی به خودت ارتباط داره و اگر موفق نیستی، پولدار نیستی، ازدواج نکردی و… مشکل رو در خودت جستجو کن.
    سئوال من این هست: اگر همه چیز فقط و فقط به شخص ربط داره، پس اصلا چرا علمی به نام جامعه شناسی پایه گذاری شده؟ اگر همه چیز به فقط به خود شخص ربط داره، پس چرا وضعیت زندگی مثلا مردم نروژ از مردم بنگلادش بهتره؟ یعنی 100% مردم نروژ از نظر تمام ابعاد روانشناسی از 100% مردم هند بهتر و بالاتر هستند؟ اگر اینطور هست، پس چرا تعداد اساتید و افراد موفق هندی در آمریکا، کانادا، استرالیا و… به مراتب بیشتر از نروژی ها هست…؟!

    وضعیت تاهل هم مثل خیلی دیگه از مسائل زندگی، بیشتر از هر عامل دیگه ای، تابع شرایط اقتصادی شخص هست. حالا این که این دوست عزیز میخواد به مسئولیت پذیری ربط بده، یا بقیه دوستان به عوامل دیگه، واقعیت عامل موثر اصلی تغییری نخواهد کرد.

  8. Avatar مجتبی گفت:

    واقعا متاسفم براتون با این مقاله چیپ و سطح پایینتون، یعنی درک شماها از دوران مجردی دوران فرار از مسئولیت و…هست

    • Avatar علی گفت:

      سلام.
      احسنت.

    • Avatar مسلم غیبی گفت:

      سلام؛ البته این برداشت، فقط و فقط برداشت شماست که از نظر من نویسنده کاملا اشتباهه، به جنبه‎های دیگه تجرد نیز اشاره شده و به واقع با انصاف با این دو مقوله برخورد شده در متن.

      • Avatar کارشناس گفت:

        سلام؛ البته این برداشت، فقط و فقط برداشت شمای نویسنده از موضوع تجرد و تاهل هست که از نظر من کارشناس کاملا اشتباهه، به جنبه‎های دیگه تجرد نیز اشاره نشده و به واقع با انصاف با این دو مقوله برخورد نشده در متن است.

      • Avatar مهمان گفت:

        اول بگم من خودم مجرد هستم که بعضی خیال نکنن دارم از دیگران میگم در حقیقت دارم سوزن به خودم میزنم
        من هم به شخصه متن رو خیلی منصفانه دیدم در واقع به اکثر جنبه ها نگاه شده بود چه فرصت ها و چه محدودیت ها
        البته همیشه در ما یه حس محافظه کارانه ای وجود داره که دوست داریم از جا و موقعیتی که خودمون درش قرار داریم دفاع بشه برا همین خیلی ها و در این متن مورد بحث مجردها به هر شکل ممکن میخوان از این موضوع فرار کنن و هیچ کس نمی خواد عیب و ایرادی از خودش ببینه مگر اینکه خیلی با انصاف باشه

  9. Avatar آرمین گفت:

    اینکه دوران مجردی دوران بی مسئولیتی قلمداد شده ناشی نهایت بی اطلاعی نویسنده نسبت به موضوع مسئولیته. آدم مسئول در هر شرایطی مسئول هست، چه مجرد باشه چه متاهل باشه، کسی که مسئولیت بفهمه چیه مسئول هست، منتها در دوران مجردی مسئولیت والدین بر دوش فرد مجرده، و در دوران تاهل مسئولیت همسر و فرزندانش، بنابراین در هر دو دوره مسئولیت بر دوش فرد هست، دیگه بستگی داره به آدمش که مسئول باشه یا نباشه، چه بسا متاهلینی که یکی از آنها بدون حس مسئولیت تمام زندگی رو بر دوش دیگری می اندازند. این موضوع هم که یک مجرد به تنهایی تصمیم میگیره و بلافاصله میتونه عمل کنه بازهم نهایت بی مسئولیتی اون فرد رو نشون میده. این دیدگاه کلیشه ای 100 سال پیش پدر بزرگ ها رو کنار بگذارید، الان همه در برابر چیزی مسئول هستند، در هر حالتی. اگر کسی مسئول نیست یا حس مسئولیت نداره، معنای مسئولیت رو نمیفهمه، ربطی به تجرد و تاهل نداره.

    بحث بعدی، بعد مالی قضیه است که اصلا بهش پرداخته نشده، تصمیم به تجرد و تاهل، بخش اعظمش وابسته به شرایط اقتصادیه خانواده ها و خود شخصه، خیلی از مجرد ها نمیخواهند مجرد باقی بمانند بلکه شرایط اقتصادی بد این وضعیت رو بر اونها تحمیل کرده است و گرنه هیچ آدم سالمی هیچ دلیل منطقی و قانع کننده ای برای باقی ماندن در تجرد ندارد. اگر کسی توانایی ازدواج داشته باشد و از این کار امتناع کند، مشکل داره، که باید به مشکلات این عده پرداخته بشه.

    بحث رسیدن به آرزو ها هم بحث 100 در 100 اقتصادی است، ربطی به تاهل و تجرد و این مسایل ندارد. چه بسا مجردینی که در دوران تجرد به هیچ جایی نرسیدند و در دوران تاهل با یک پولدار ازدواج کرده و ره صد ساله رفته اند و بر عکس آنهم صادقه.

    • Avatar علی گفت:

      سلام.
      واقعا راست گفتید.

    • Avatar مهمان گفت:

      هرچند بعضی جاهاش موافقم ولی خیلی هاش هم بدون فکر و خیلی عوامانه ست مثل اینکه با زن پولدار ازدواج کردن و … بعضی قسمت هاش هم بجای تفکر از یه مشت گزاره خودبرتر پنداری و تقابل سنت و مدرنیته ای که اینا مال 100 سال پیشه ، خب این یعنی چی ، یعنی هرچی 100 سال پیش گفتن اشتباهه؟
      بحث نویسنده هم مسئولیت پذیری ست ، پر واضحه که مسئولیت در دوره تاهل قابل مقایسه با دوران تجرد نیست ، از گفته خودتون هم بخوایم استفاده کنیم دقیقا همین مساله اقتصاد یک مسئولیت مضاعفی هست بر دوش هر متاهلی که اینقدر ما و شما در موردش نگرانیم که آیا از عهده این مسئولیت بر میایم یا نه و همین عدم پذیرش یا عدم توانایی در مسئولیت اقتصادی خیلی ها رو از ازدواج دور کرده

    • Avatar مسلم غیبی گفت:

      سلام؛ دوران مجردی دوران بی مسئولیتی از چیه؟آیا فرد هزینه و مسئولیت عاطفی یک خانواده و یا های دیگری به عهده داره در مجردی؟ مشخصا که نداره، البته این مبحث کلی و فراتر از استثناها هست اما اگر با ملایمت بیشتری متن رو بخونین متوجه میشین نزدیک ترین متن به واقعیت همین متن هست.

      • Avatar آرمین گفت:

        الان اینقدر اون استثنا ها زیاد هستند که بخش بزرگی از جامعه رو تشکیل می دن. بهتر بود با تفکیک شخص “مجرد پولدار بی مسئول” با اکثریت “مجرد مسئول”، فرق قائل می شدین، نه اینکه همه رو با یک چوب بزنید هر کسی مجرده مسئولیتی نداره.

    • Avatar مسلم غیبی گفت:

      سلام؛ دوران مجردی دوران بی مسئولیتی از چیه؟آیا فرد هزینه و مسئولیت عاطفی یک خانواده و یا های دیگری به عهده داره در مجردی؟ مشخصا که نداره، البته این مبحث کلی و فراتر از استثناها هست اما اگر با ملایمت بیشتری متن رو بخونین متوجه میشین نزدیک ترین متن به واقعیت همین متن هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.