9 روش برای مدیریت سرماخوردگی و آنفولانزا

زمانی که دچار سرفه، سرماخوردگی یا آنفولانزا می‌شویم، راه‌های هوایی بینی ما سلول‌های سیستم ایمنی را فعال می‌کنند تا به التهاب ناشی از علائم سرماخوردگی کمک کند. با کاهش التهاب در سلول‌های هوایی بینی، علائم گلودرد و سرفه بهتر می‌شود. درمان‌های بدون نسخه در بهترین حالت می‌توانند علائم را تسکین دهند یا علائم را کم کنند. برخی از درمان‌های خانگی به شما کمک می‌کند که در طول مسیر احساس بهتری داشته باشید و بهتر بتوانید سرماخوردگی و آنفولانزا خود را مدیریت کنید.

مدیریت سرماخوردگی

راه‌هایی برای مدیریت سرماخوردگی و آنفولانزا

شماره 1: بینی خود را تمیز کنید

مهم است که در زمان سرماخوردگی بینی خود را به طور منظم خالی کنید نه اینکه مخاط آن را بالا بکشید. اما حواستان باشد که اگر به شدت بدمید، فشار می‌تواند باعث گوش درد شود.

شماره 2: آرام بمانید

زمانی که دچار سرماخوردگی یا آنفولانزا می‌شوید استراحت دادن به بدن به شما کمک می‌کند تا بدن خود را برای این نبرد آماده کنید. پس با دراز کشیدن زیر پتو کمی به بدن خود کمک کنید.

شماره 3: غرغره کنید

غرغره می‌تواند گلودرد را مرطوب کند و باعث تسکین گلو شود. یک قاشق چایخوری نمک حل‌شده در آب گرم را، چهار بار در روز امتحان کنید. همچنین یک قاشق غذاخوری آب لیمو و یک قاشق غذاخوری عسل را در یک فنجان آب داغ مخلوط کنید این نوشیدنی می‌تواند به تسکین التهاب و گلودرد شما کمک کند. هرگز نباید به کودکان زیر یک سال عسل بدهید.

شماره 4: مایعات داغ بنوشید

مایعات گرم به تسکین احتقان بینی کمک می‌کند، از کم آبی بدن جلوگیری می‌کند و برخی از برگ‌های چای مانند بابونه به تسکین غشاهای ملتهب بینی و گلو کمک می‌کند. همچنین می‌توانید مقداری عسل اضافه کنید که مجاری تنفسی را تسکین دهد و دارای خواص ضد ویروسی و ضد باکتریایی است.

شماره 5: برای تسکین گلو موارد خانگی رو امتحان کنید

برای مدیریت سرماخوردگی و تقویت سیستم ایمنی می‌توانید از عصاره سنجد، روی و ویتامین C استفاده کنید. آلوئه‌ورا به تسکین و کاهش سوزش‌بینی و گلو کمک می‌کند. برای درمان سرماخوردگی، از چای نعناع استفاده کنید. روغن نعناع که از منتول ساخته شده است را می‌توان برای مالش گلو استفاده کرد. آویزان کردن اکالیپتوس به دوش به آزاد شدن روغن آن برای کاهش التهاب مجاری هوایی کمک می‌کند.

شماره 6: دوش بخار بگیرید

دوش بخار، مجرای بینی شما را مرطوب و باز می‌کند و شما را آرام می‌کند. اگر به دلیل آنفولانزا سرگیجه دارید، حتما از دوش بخار استفاده کنید.

شماره 7: بسته‌های گرم یا سرد را در اطراف سینوس خود بمالید

می‌توانید بسته‌های گرم یا سرد را از داروخانه خریداری کنید. یا یک دستمال مرطوب بردارید و آن را به مدت 20 ثانیه در مایکروویو گرم کنید (ابتدا دما را تست کنید تا مطمئن شوید خیلی داغ نیست). یا یک کیسه کوچک نخودفرنگی منجمد بردارید تا به عنوان بسته سرد استفاده کنید.

شماره 8: با یک بالش اضافی زیر سر خود بخوابید

این کار به تخلیه مجاری بینی شما بسیار کمک می‌کند. فقط سعی کنید تا زاویه سر خود را به طوری تنظیم کنید که دچار گردن درد نشوید.

شماره 9: مگر در موارد لزوم پرواز نکنید

هیچ فایده‌ای ندارد که به سیستم تنفسی فوقانی که قبلاً تحت فشار قرار گرفته است، استرس اضافه کنید و این همان کاری است که تغییر فشار هوا با شما می‌کند. پرواز با سرماخوردگی یا آنفولانزا می‌تواند به پرده گوش شما در نتیجه تغییرات فشار در هنگام برخاستن و یا فرود آمدن آسیب برساند. اگر مجبور به پرواز هستید، از پزشک خود در مورد استفاده از ضد احتقان سوال کنید و یک اسپری بینی همراه خود داشته باشید تا درست قبل از برخاستن و فرود آمدن از آن استفاده کنید. جویدن آدامس و بلع مکرر می‌تواند به کاهش فشار کمک کند.

نظرات خود را در مورد این مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز: 5.0 از 5 (3 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.