5 حقیقتی که درباره مصرف سیگار الکترونیکی باید بدانید

آیا سیگار های الکترونیکی یا همون ویپ می‌توانند به شما کمک کنند تا یک بار برای همیشه سیگار را ترک کنید؟ اگر به ترک عادت سیگار کشیدن فکر کرده‌اید، تنها نیستید. نزدیک به 7 نفر از 10 سیگاری می‌گویند که می‌خواهند آن را ترک کنند.

 ترک سیگار یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانید برای سلامتی خود انجام دهید. سیگار تقریباً به تمام اندام‌های بدن شما از جمله قلب آسیب می‌رساند. نزدیک به یک سوم مرگ و میرهای ناشی از بیماری قلبی در نتیجه استعمال دخانیات و دود سیگار است.

ممکن است وسوسه شوید که از سیگارهای الکترونیکی استفاده کنید. اما آیا کشیدن سیگار الکترونیکی بهتر از استفاده از محصولات تنباکو است؟ با ما همراه باشید.

حقایقی درباره مصرف سیگار الکترونیکی:

مصرف سیگار الکترونیکی

1. سیگار الکترونیکی ضرر کمتری نسبت به سیگار کشیدن دارد اما بی‌خطر نیست

سیگارهای الکترونیکی، نیکوتین، طعم دهنده‌ها و سایر مواد شیمیایی را گرم می‌کنند تا یک آئروسل ایجاد کنند که شما آن را استنشاق می‌کنید. سیگارهای

تنباکو معمولی حاوی 7000 ماده شیمیایی است که بسیاری از آنها سمی است. در حالی که ما دقیقاً نمی‌دانیم که چه مواد شیمیایی در سیگارهای الکترونیکی وجود دارد اما تقریباً شکی وجود ندارد که استفاده از آن شما را در معرض مواد شیمیایی سمی کمتری نسبت به کشیدن سیگارهای سنتی قرار می‌دهد.

با این حال تعدادی جراحات ریوی و مرگ و میر ناشی از مصرف سیگار الکترونیکی در سال‌های اخیر دیده شده است. در فوریه 2020 مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) 2807 مورد آسیب ریه ناشی از مصرف سیگار الکترونیکی و 68 مورد مرگ ناشی از این وضعیت را تایید کرد.

 CDC توصیه می‌کند که افراد:

  • از سیگارهای الکترونیکی یا محصولات ویپینگ حاوی THC که حاوی مواد اعتیادآور است، استفاده نکنند.
  • از منابع یا افراد غیررسمی مانند دوستان، خانواده یا فروشندگان آنلاین برای خرید سیگار الکترونیکی خودداری کنید.
  • هیچ ماده ای را به دستگاه ویپی که توسط سازنده در نظر گرفته نشده است، اضافه نکنید.

2. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف سیگار الکتریکی برای قلب و ریه‌ها مضر است

نیکوتین عامل اعتیادآور در سیگارهای معمولی و سیگارهای الکترونیکی است. نیکوتین یک ماده سمی است، فشار خون شما را بالا می‌برد و آدرنالین را افزایش می‌دهد که باعث افزایش ضربان قلب و احتمال حمله قلبی می‌شود.

آیا کشیدن ویپ برای شما مضر است؟

ناشناخته‌های زیادی در مورد کشیدن ویپ وجود دارد از جمله اینکه چه مواد شیمیایی بخار آن را تشکیل می‌دهند و چگونه بر سلامت فیزیکی انسان در دراز مدت تأثیر می‌گذارند.

داده‌ها، ارتباطی با بیماری مزمن ریوی، آسم و همچنین ارتباط بین استفاده همزمان از سیگارهای الکترونیکی و سیگار سنتی با بیماری‌های قلبی عروقی را نشان می‌دهند. شما خود را در معرض انواع مواد شیمیایی قرار می‌دهید که محققان هنوز به طور کامل آن را موشکافی نکرده‌اند پس احتمالاً بی خطر نیستند.

3. سیگارهای الکترونیکی به اندازه سیگارهای سنتی اعتیاد آور هستند

هم سیگارهای الکترونیکی و هم سیگارهای معمولی حاوی نیکوتین هستند که تحقیقات نشان می‌دهد می‌تواند به اندازه هروئین و کوکائین اعتیادآور باشد.

سیگارهای الکترونیکی گاهی اوقات به عنوان راه‌هایی برای کمک به ترک سیگار به افراد سیگاری تبلیغ می‌شوند. اما برعکس چطور؟ آیا استعمال این سیگارها می‌تواند بعداً به سیگار کشیدن سنتی منجر شود؟

4. سیگارهای الکترونیکی بهترین ابزار ترک سیگار نیستند

اگرچه سیگارهای الکترونیکی به عنوان کمکی برای ترک سیگار معرفی شده‌اند اما تأییدیه سازمان غذا و دارو را به عنوان وسیله ترک سیگار نگرفته‌اند.

مطالعه ecent نشان داد که اکثر افرادی که قصد استفاده از سیگارهای الکترونیکی برای ترک عادت نیکوتین را داشتند، در نهایت به استفاده از سیگارهای سنتی و الکترونیکی ادامه دادند.

5. نسل جدید در حال جذب نیکوتین است

در میان جوانان، سیگارهای الکترونیکی به ویژه نوع یکبار مصرف آن از هر محصول تنباکوی سنتی محبوبیت بیشتری دارد. بر اساس نظرسنجی ملی دخانیات جوانان در سال 2021، بیش از 2 میلیون دانش‌آموز دبیرستانی و راهنمایی ایالات متحده در سال 2021 از سیگار الکترونیکی استفاده کردند.

سه دلیل وجود دارد که سیگارهای الکترونیکی ممکن است به ویژه برای جوانان فریبنده باشد. اول اینکه بسیاری از نوجوانان معتقدند ویپ‌ها ضرر کمتری نسبت به سیگار کشیدن سنتی دارد. دوم اینکه سیگارهای الکترونیکی هزینه مصرف کمتری نسبت به سیگارهای سنتی دارند. در نهایت، بو و دود نداشتن دخانیات برای جوانان و بزرگسالان جذاب است که ظاهرا سیگار الکترونیکی بدون بو راه حل آن است.

گزارش CDC می‌گوید که استفاده از سیگارهای الکترونیکی یکبار مصرف از سال 2019 تاکنون 1000 درصد در میان دانش آموزان دبیرستانی و 400 درصد در میان دانش آموزان راهنمایی افزایش یافته است.

ترک سیگار

تعداد افرادی که روزانه از ویپ استفاده می‌کردند 1 در 5 نفر بود اما در حال حاضر این مقدار بسیار بیشتر شده که نگران‌کننده است زیرا نشان‌دهنده اعتیاد بیشتر افراد به نیکوتین است.

ارتباط قوی بین سیگار کشیدن، بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان وجود دارد. هر چه زودتر سیگار را ترک کنید، بدن شما سریع‌تر می‌تواند دوباره به حالت اول برگشته و خود را ترمیم کند. در مورد اینکه کدام برنامه یا ابزار ترک سیگار برای شما بهترین است، حتما با پزشک خود صحبت کنید.

نظر شما در مورد مصرف سیگار الکترونیکی چیست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز: 5.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...

یک دیدگاه

  1. Avatar علی اصغر گفت:

    به عنوان فروشنده دستگاه های ویپ و الکترو اسموکها در طی سالیان گذشته نظر بنده اینه که هر چیزی جز هوای سوئیس برای ریه ها و قلب مضر هست ولی در طی فید بک هایی که این چند سال از مشتریان گرفتم به این نتیجه رسیده ام که استفاده از این دستگاه ها باعث حال بهتر در افراد که سیگار رو ترک کردن میشه.
    مطلب بعدی در مورد ترک خود این دستگاه ها میتونم خدمتتون بگم که با کم کردن به مرور نیکوتین شما میتونید این دستگاه ها رو کنار بگذارید.
    در ادامه ی صحبتم به مهم ترین نکته ای که میتونم اشاره کنم اینه که ما در دنیا دو نوع مایع مورد استفاده داریم:یکی مایع های ارجینال هستن که در دو کشور آمریکا و انگلیس تولید میشن و دومی مایع های تقلبی که به دلیل کاملا ناشناخته بودن مواد تشکیل دهنده بسیار آثار مخرب تری از سیگار روی بدن به جا میزارن.
    در مورد گرایش نوجوانان و جوانان به سیگار های الکترونیکی هم میتونم خدمتتون بگم که این محصولات هم به مانند سیگار برای افراد زیر 21 سال ممنوعه ولی باز هم همونطور که سیگار به دست این قشر از جامعه میرسه ویپ ها هم در دسترسشون توسط افراد سودجو قرار میگیره.
    البته در انتها این رو میتونم بگم که سلامت نوع استفاده (همون بخار شدن) و مایع های اصلی در دنیا مورد تایید قرار گرفته ولی مطلبی که هنوز مورد سواله تاثیر استفاده ی سی ساله این محصولات بر بدنه که هنوز زمان ظهور و استفاده این محصولات به سی سال نرسیده تا نتیجه مشخص بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.