آیا دلتنگ شخصی هستید؟ راه‌هایی برای کنار آمدن با دلتنگی

انسان‌ها ذاتاً موجوداتی اجتماعی هستند. بیشتر مردم خواهان سطحی از صمیمیت، همراهی و ارتباط پایدار با دیگران هستند. اما در سوی دیگر ارتباط، تنهایی قرار دارد. وقتی نمی‌توانید کسی را که برایتان مهم است ببینید یا با او صحبت کنید، درد غیبت او و خاطرات دوران با هم بودنتان می‌تواند برای شما احساسات سنگینی ایجاد کند. در این مطلب ما راه‌‌هایی برای کنار آمدن با دلتنگی را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

دلتنگ شخصی شدن

گاهی اوقات، می‌توانید با صحبت کردن یا دیدن فرد مورد نظرتان، مشکل دلتنگی را حل کنید. اما همیشه امکان برقراری ارتباط وجود ندارد و احساس از دست دادن و غم و اندوه ناشی از آن می‌تواند زندگی شما را تحت الشعاع قرار دهد.

نشخوار تنهایی به طور کلی برای تسکین پریشانی شما کمک زیادی نمی‌کند اما این چند نکته می‌تواند به شما کمک کند که به طور موثرتری با غم دلتنگی افراد کنار بیایید، چه در غیبت پارتنر و دوستتان یا غم از دست دادن یکی از اعضای نزدیک خانواده‌تان.

راه هایی کلی برای کنار آمدن با غم دلتنگی در هر موقعیتی:

اگر به کسی اهمیت می‌دهید و از گذراندن وقت با او لذت می‌برید، طبیعی است که در غیاب او غمگین و دلتنگ شوید. در این موقعیت:

مراقب خودت باش

مراقبت از زخم‌های عاطفی به اندازه درمان زخم‌های فیزیکی مهم است. ممکن است نیازی به بخیه یا کیسه یخ نداشته باشید اما کمی دلسوزی نسبت به خود و خود شفقت ورزی می‌تواند تا حد زیادی به التیام درد شما کمک کند.

رفتار مهربانانه با خود همراه با تمرینات خود مراقبتی می‌تواند به شما کمک کند این دوره را راحت‌تر پشت سر بگذارید.

دلتنگی

خودمراقبتی برای پریشانی عاطفی و دلتنگی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • اختصاص دادن زمان کافی برای خوابی آرام در شب
  • انتخاب غذاهای مقوی و تقویت کننده خلق و خو
  • ورزش کردن: پیاده روی طولانی برای پردازش و مدیریت احساسات پیچیده عالی است
  • تماس با عزیزانتان

زمانی را برای نشستن با احساسات خود اختصاص دهید

نادیده گرفتن درد از دست دادن کسی ممکن است راه خوبی برای خلاص شدن از شر آن به نظر برسد اما اجتناب معمولاً اثر معکوس دارد. ناراحتی که فکر می‌کردید دفن کرده‌اید، می‌تواند در مواقعی که احساس می‌کنید برای رویارویی با آن آماده نیستید، دوباره بالا بیاید.

تحقیقات انجام شده در سال 2010 نشان می‌دهد که پذیرش احساسات منفی می‌تواند به تسکین ناراحتی‌ شما کمک کند. از سوی دیگر، اجتناب از آنها می‌تواند به بدتر شدن علائم سلامت روان، از جمله افسردگی دامن بزند.

زمانی را به خود اختصاص دهید تا بتوانید احساسات خود را بررسی کنید:

  • هر احساسی; عشق، پشیمانی، خشم را بدون قضاوت بپذیرید.
  • احساسات خود را کاوش کنید تا بهتر بفهمید از کجا می آیند.
  • با خودگویی مثبت خود را تشویق کنید، مانند “این  دوره سخت است، اما همه چیز بهتر خواهد شد”.

تاثیر ارتباطات اجتماعی

با دیگران تعامل کنید: دوستان و عزیزانتان می‌توانند به شما حمایت عاطفی و همدلی را که نیاز دارید، بدهند. شرکت در فعالیت‌های اجتماعی و گروه‌های اجتماعی می‌تواند به تسکین تنهایی و ایجاد ارتباطات جدید کمک کند.

خود را در چیزی غوطه‌ور کنید که از آن لذت می‌برید

سرگرمی‌ها و سایر فعالیت‌های لذت‌بخش می‌توانند حواس‌پرتی‌های مثبتی ایجاد کنند که به شما کمک می‌کند تا با درد دلتنگ شدن کسی کنار بیایید. تمرکز بر علایق خود در حال حاضر به جای سرگرمی‌های مشترک قبلی، ممکن است به شما کمک کند. وقتی نارحتی غیبت آن شخص هنوز تازه است، ممکن است برای شما سخت باشد که به تنهایی در مورد کارهایی که قبلا با هم انجام می‌دادید کنار بیایید.

اگر به سرگرمی جدیدی نیاز دارید، می‌توانید به موارد زیر بپردازید:

  • رنگ آمیزی یک قطعه دیوار برجسته یا بازسازی یک قطعه از مبلمان قدیمی
  • پروژه‌های هنری یا صنایع دستی، مانند نقاشی، عکاسی، یا اسکرپ بوک
  • نوشتن خلاق
  • پیاده روی یا سایر فعالیت‌های فضای باز

ارتباط با شخص مورد نظرتان

گپ زدن از طریق پیام‌های متنی، تلفن و ویدیو کال ممکن است مانند تعامل چهره به چهره احساس رضایت را به همراه نداشته باشد اما تعامل مجازی می‌تواند به شما کمک کند تا زمانی که جدا هستید احساس رضایت بیشتری داشته باشید.

همچنین نامه‌های دست نویس ممکن است قدیمی به نظر برسند اما راهی عالی برای به اشتراک گذاشتن احساسات شما هستند.

یادگاری‌ها را در آغوش بگیرید

در طول دوره‌های جدایی برای مثال اگر در یک رابطه طولانی مدت هستید، نگه داشتن تعدادی از وسایل آنها در خانه می‌تواند به شما یادآوری کند که زودتر برمی‌گردند.

حتی زمانی که می‌دانید این فاصله برای همیشه نیست، یادآوری‌های روزانه  می‌تواند به تقویت این واقعیت در آگاهی شما کمک کند و جدایی شما را بیشتر از اینکه تلخ باشد، تلخ و شیرین کند.

آلبوم مورد علاقه‌شان را پخش کنند و بگذارید چند عدد از کتاب‌هایشان روی میز کارتان باشد. با این کار، حضور آن‌ها را در زندگی خود احساس می‌کنید حتی اگر به طور موقت دور باشند.

دوباره با خودتان ارتباط بگیرید

هرکسی گاهی به زمان تنهایی نیاز دارد. در حالی که یک جدایی موقت می‌تواند به شما احساس تنهایی دهد، همچنین فرصتی برای کشف خودتان فراهم می‌کند.

از این فرصت استفاده کنید و به دنبال علایق جدید یا چیزهایی باشید که از آنها لذت می‌برید، خواه این یک سفر کمپینگ باشد یا آخر هفته که صرفاً به فیلم‌های هنری اختصاص دارد.

اگر نمی‌توانید در حال حاضر با آنها صحبت کنید:

از دست دادن کسی که نمی‌توانید با او تماس بگیرید، دردناک است. ممکن است شخص با یک بیماری جدی دست و پنجه نرم کند. یا شاید هر دو شما به این نتیجه رسیده‌اید که در رابطه نیاز به استراحت و جدایی موقت دارید. دلیل آن هر چه که هست این موارد می‌تواند برای کنار آمدن با دلتنگی کمک‌‌کننده باشد:

  • مدیتیشن برای کمک به کم کردن استرس و ناراحتی
  • بیان احساسات از طریق نوشتن، نقاشی یا موسیقی
  • تمرکز بر خاطرات مثبت، مانند جوک‌های مشترک یا سفرهایی که با هم تجربه کردید.
  • کاری محبت آمیز انجام دهید، چه برای عزیزتان یا برای شخص دیگری. مهربانی با دیگران می‌تواند خلق و خوی شما را تقویت کند و به شما کمک کند تا با دیگران و به طور کلی انسانیت ارتباط بیشتری بگیرید.

اگر این رابطه دیگر وجود نداشته باشد

از دست دادن کسی می‌تواند باعث ایجاد احساسات پیچیده سنگینی شود. شاید دیگر با آنها صحبت نکنید زیرا آنها به شما آسیب رسانده‌اند یا به اعتماد شما خیانت کرده‌اند.

راه های کنار آمدن با دلتنگی

ممکن است به خاطر اهمیت دادن به کسی که باعث درد شما شده است نسبت به خودتان احساس گناه یا عصبانیت کنید. ممکن است نتوانید هیچ نوع رابطه‌ای را با والدینی که از شما سوء استفاده کرده‌اند، دوستی که نمی‌خواهد رفتار سمی خود را اصلاح کند یا شریکی که خیانت کرده است، حفظ کنید اما در عین حال همچنان نسبت به آنها احساس عشق می‌کنید و این طبیعی است!

به جای انکار درد خود، در مورد احساسات خود کند و کاو کنید. به تصمیم خود برای قطع ارتباط پایبند باشید و یک دفتر یادداشت داشته باشید تا احساسات خود را بنویسید یا با کسی که به آن اعتماد دارید، صحبت کنید.

پایان دادن به یک رابطه می‌تواند شما را دچار سردرگمی کند. راه حل دیگر برای رسیدن به نتیجه‌ای بهتر این است که با یک درمانگر صحبت کنید. یک درمانگر خوب می‌تواند به شما کمک کند تا راه‌هایی را برای کنار آمدن با دلتنگی و از دست دادن کسی که دیگر در زندگی‌تان نیست و درمان آسیب‌های روحی پیدا کنید.

اگر شخص از دنیا رفته است

تحمل مرگ و فقدان عزیزی، معمولاً یکی از سخت‌ترین رنج‌ها است. پس از جدایی، ممکن است احتمال آشتی با شخص در آینده را در نظر بگیرید اما مرگ می‌تواند باعث این احساس شود که برای همیشه دلتنگ عزیزتان خواهید بود. با گذر زمان معمولا اندوه شما کم می‌شود. سعی کنید بر شادی‌هایی که به زندگی شما اضافه کرده‌اند، تمرکز کنید. به طور مثال:

  • زمانی را در مکان‌هایی که با هم گذراندید و از آن لذت بردید، بگذرانید. مانند پارک مورد علاقه‌تان.
  • از رستوران مورد علاقه‌تان، غذا سفارش دهید.
  • درخت یا گلی را به عنوان یادبود بکارید.
  • برای آنها نامه‌ای بنویسید که در آن تجربیات مشترک را به یاد می‌آورید.
  • عکس‌ها یا ویدیوهای قدیمی را دوباره مرور کنید تا به آنها نزدیک‌تر شوید.

سوگواری برای شخص از دست رفته و مدیریت غم، گاهی اوقات به تنهایی می‌تواند دشوار باشد. اگر دلتنگ شدن عزیزتان تا حدی غیرقابل تحمل شود که زندگی روزمره و روابط شما را تحت تأثیر قرار دهد، یک درمانگر خوب می‌تواند حمایت و راهنمایی دلسوزانه‌ای را برای مدیریت غم و دلتنگی به شما ارائه دهد.

آیا تا به حال دلتنگ شخصی شده‌اید؟ شما چه راه حلی برای کنار آمدن با این دلتنگی دارید؟

امتیاز: 5.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.