زلزله بم

زلزله بم یکی از پرتلفات‌ترین حوادث طبیعی تاریخ 15 ساله شد

ساعت 5 و 26 دقیقه روز جمعه، 5 دی ماه سال 1382 بود که زلزله بم اتفاق افتاد. بزرگی این زمین‌لرزه 6.6 ریشتر بود به مدت 12 ثانیه بم و شهرهای اطراف آن در استان کرمان را لرزاند.

تلفات و خسارات زلزله بم

در همان زمان براساس آمار رسمی اعلام شد که تعداد تلفات این زمین‌لرزه چیزی در حدود 26 هزار نفر بوده، اما آمار واقعی تلفات بسیار بیشتر از این رقم به نظر می‌آید. پیش از زلزله بم، این شهر 90 هزار نفر جمعیت داشته و بعد از آن تنها یک سوم از آن زنده مانده‌اند. یکی از اعضای شورای این شهر در همان زمان اعلام کرده بود که تعدادی از مناطق شهر بم به طورکل تخریب شده و تعداد تلفات بیش از 50 هزار نفر است و از آنجاییکه در روزهای اولیه همه تنها به فکر تدفین عزیزان خود بودند، آمار درستی گرفته نشده است.

در این زمین‌لرزه 70 درصد از سازه‌های شهر بم به طورکل تخریب شدند. ارگ بم هم که بزرگترین سازه گلی جهان به حساب می‌آمد و 2500 سال قدمت داشت نیز در این حادثه کاملاً ویران شد. ایرج بسطامی خوانند سبک سنتی ایران هم از جمله افرادی بود که در زلزله بم در سن 46 سالگی جان خود را از دست داد.

زلزله بم

با وجود آنکه زلزله بم 6.6 ریشتر بود و در جهان زلزله‌هایی به مراتب از این قوی‌تر رخ داده، بم یکی از پرتلفات‌ترین آنها بود. طبق آمار رسمی کشور زلزله سال 1369 رودبار در استان گیلان با 37 هزار کشته پرتلفات‌تر از بم بوده است، اما به صورت غیررسمی زمین‌لرزه بم پرتلفات‌ترین زمین‌لزره قرن اخیر ایران لقب گرفته است. در پی این حادثه 60 کشور به ایران پیشنهاد کمک دادند و 44 کشور نیروهای خود را برای کمک به عملیات امداد به ایران ارسال کردند که از جمله آنها آمریکا بود که بعد از 20 سال با هواپیمای نظامی خود به یاری زلزله‌زدگان شتافت.

روح همه عزیزانی که در این حادثه جان خود را از دست دادند، شاد و یادشان گرامی

امتیاز: 4.2 از 5 (15 رای)
کمی صبر کنید...

۴ دیدگاه

  1. Avatar اقبال رستگارنیا گفت:

    به خدا به پیر به پیغمبر قسم زلزله بم یک حادثه طبیعی نبوده است بلکه انفجار زباله های هسته ای روسیه بوده است که چند روزقبل از زلزله در شهر بم در منطقه ای نظامی که متعلق به سپاه ثار اله کرمان به نام کوه کپوت مدفون شده بودند من محقق زلزله بم هستم و به مدت ده سال در مورد علت زلزله بم تحقیق کرده ام و با ادله قطعی به این نتیجه رسیده ام حال اگر سوالی یا شبهه ای در این زمینه دارید مطرح کنید تا من جواب شما را بدهم با تشکر

  2. Avatar اقبال رستگارنیا گفت:

    با سلام در جواب اقای پردین باید بگویم اولا زباله های اتمی را در هر جایی نمی شود دفن کرد محلی که زباله های اتمی در ان دفن می شوند باید کمترین میزان بارندگی را داشته باشد کشور روسیه چنین مکانهایی را خیلی کم دارد بهترین مکان برای دفن زباله های هسته ای کویر لوت ایران است دوما زباله های اتمی دو نوع هستند یک نوع مربوط به نیروگاههای هسته ای هستند که فقط محیط را الوده میکنند و خاصیت انفجاری ندارند نوع دوم مربوط به ساخت سلاحهای اتمی هستند که کشورهایی مثل روسیه و امریکا و کشورهایی که سلاح اتمی تولید می کنند این نوع زباله ها را تولید می کنند این نوع زباله ها بسیار خطرناک هستند و خاصیت انفجاری دارند زباله هایی که در شهر بم مدفون شده بودند از این نوع بوده است سوما محلی که این زباله ها دفن شده بودند وسط شهر نیست یک منطقه نظامی است که در انتهای شهر قرار دارد و منطقه ای بیابانی است و تا چشم کار می کند بیابان است در ضمن انهایی که این کار را کردند این احتمال را نمی دادند که این زباله ها برایشان درد سر می شود و گرنه اصلا انها را دفن نمی کردند پس خواهشا زود قضاوت نکنید و حرف نسنجیده نزنید من نه عضو هیچ گروه سیاسی هستم و نه مزدور کسی و نه جاسوس هستم من یک محقق ساده هستم و برای دل خودم این تحقیق را انجام داده ام

  3. Avatar اقبال رستگارنیا گفت:

    با سلام من محقق زلزله بم هستم و به مدت ده سال در مورد علت زلزله بم تحقیق کرده ام و با ادله قطعی به این نتیجه رسیدم که علت زلزله بم انفجار زباله های هسته ای روسیه بوده است که چند هفته قبل از زلزله در شهر بم مدفون شده بودند پس زلزله بم یک حادثه طبیعی نبوده است

    • Avatar پردین گفت:

      تو که راست میگی!!!
      حتما دکترا هم داری از دانشگاه های آمریکا! یا شاید دانشگاه های عربستان یا اسرائیل؟!
      محقق نابغه! بعد از ده سال تحقیق! به این نتیجه ای رسیدی که اگر به خود ترامپ و بن سلمان هم بگی خندشون میگیره!
      روسیه با 17 میلیون کیلومتر مربع وسعت، بزرگترین کشور جهانه که در حداقل 80% خاکش هیچ آدمی زندگی نمیکنه. خوب روسها اگر بخواهند زباله هسته ای شون رو دفن کنند، میرن یک گوشه از اون 17 میلیون کیلومتر مربع دفن می کنند و نیازی ندارند که زباله های هسته ای شون رو به ایران یا کشور دیگری بفرستند.
      فرض کنیم که به ایران هم فرستادند، آیا جا قحطه که زباله ها رو ببرند در شهر بم دفن کنند؟! ایران هم با 1.65 میلیون کیلومتر مربع وسعت، کشور بزرگی است که بیش از نیمی از وسعتش رو کویر و بیایان و کوه شکل داده. حالا سوال اینجاست که چرا زباله ها رو در این کوه ها و بیابانها دفن نکرده اند و برده اند وسط یک شهر دفن کرده اند؟!
      در آخر این که این ها اسمشان زباله هسته ایست و نه بمب هسته ای. نابغه! زباله هسته ای که اصلا منفجر نمی شود. فوقش از خودش پرتوهای هسته ای سرطانزا تابش می کند.
      تو یا به خاطر یک مشت دلار محقق شدی و این اراجیف رو سرهم کرده ای و یا به دور از چشم پرستارها با استفاده از اینترنت یک بیمارستان روانی این پیام رو فرستاده ای.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.