زلزله 5.4 ریشتری شیراز

زلزله 5.4 ریشتری شیراز عصر دیروز شهرهای جنوبی ایران را لرزاند

زلزله 5.4 ریشتری شیراز عصر روز دوشنبه ۷ بهمن ماه، شهروندان این شهر را به خیابان‌ها کشاند. با وجود این که مرکز آن خانه زنیان با فاصله‌ای در حدود ۴۰ کیلومتر بود، در شیراز به خصوص ساختمان‌های مرتفع نیز احساس شده است. در ادامه با جزییات این خبر همراه دینو باشید.

اطلاعات اولیه زلزله 5.4 ریشتری شیراز

«رحیم آزادی»، مدیر کل مدیریت بحران استانداری فارس در گفت و گو با ایسنا اعلام کرد که مرکز این زمین لرزه، خان زنیان در حدود ۴۰ کیلومتری شهر شیراز بوده است. هنوز از خسارت‌های احتمالی این زمین لرزه اطلاعاتی در دست نیست. این مقام مسئول تاکید کرد که مردم، اطلاعات بیش‌تر در این خصوص را تنها از طریق رسانه‌های رسمی دنبال کنند. به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، ۵۳ روستا در شعاع ۱۵ کیلومتری کانون زلزله ۵.۴ ریشتری شیراز قرار دارد. تنها در دو روستای پرشکفت و کمر آباد ارندی تخریب برخی واحدهای مسکونی رخ داده است.

زلزله 5.4 ریشتری شیراز

گزارش مرکز لرزه‌نگاری کشور از مختصات زلزله 5.4 ریشتری شیراز

به گزارش ایسنا، شبکه‌های لرزه‌نگاری مرکز لرزه‌نگاری کشوری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در ساعت ۱۶:۵۸:۲۶ ثانیه روز دوشنبه ۷ بهمن ماه زمین‌لرزه ۵.۴ ریشتری را ثبت کردند. مختصات این زمین‌لرزه در عمق ۷ کیلومتری زمین، ۲۹.۵۹ درجه عرض شمالی و ۵۲.۰۹ درجه طول شرقی و در ۱۰ کیلومتری خانه زنیان، ۳۶ کیلومتری بالاده و ۴۱ کیلومتری شیراز در استان فارس ثبت شده است. این مرکز همچنین از وقوع یک زمین لرزه دیگر در ساعت ۱۷ و ۵۵ دقیقه و ۵۰ ثانیه نیز در خانه زنیان و ۳۷ کیلومتری شیراز خبر داد.

خسارات زلزله 5.4 ریشتری شیراز

به گزارش ایسنا، به نقل از منابع محلی، ارزیابی‌های اولیه حاکی از وارد شدن خسارت‌های جزئی به برخی روستاهای منطقه در حد ترک ساختمان‌های مسکونی است. در این گزارش‌ها، خسارت به خانه‌های روستایی عنوان شده و بعضی از منابع محلی اعلام کرده‌اند محل‌های نگهداری دام در روستاهای کانون زلزله، آسیب دیده‌اند. «علیرضا عدلو»، سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری شیراز گفت:

تا کنون هیچ نیازی در خصوص اعزام تیم‌های آتش نشان به منطقه کانون زلزله اعلام نشده است. همچنین هیچ گونه گزارش خسارتی مبنی بر خرابی ساختمان‌ها در شیراز به آتش نشانی، وجود ندارد. تنها برخی حوادث نظیر واژگونی وسایل در منازل شهروندان، بسته شدن درب خانه‌ها و واژگونی مخازن ذخیره آب از روی پشت بام‌ها اتفاق افتاده است.

اعزام تیم‌های ارزیابی به منطقه زلزله 5.4 ریشتری شیراز

مدیر کل جمعیت هلال احمر استان فارس از اعزام تیم‌های ارزیابی به منطقه بلافاصله بعد از وقوع حادثه خبر داد. «حسین درویشی»، در گفت و گو با ایسنا اعلام کرد:

تیم‌های ارزیاب و واکنش سریع اورژانس فارس از شیراز و دشت ارژن به منطقه اعزام شده‌اند.

«اسماعیل نجار»، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت:

در حال حاضر تیم‌های ارزیابی به محل اعزام شدند و گزارش‌های اولیه با توجه به این که کانون زلزله در خارج از محدوده شهری و مسکونی قرار داشته خسارتی به منازل وارد نشده است. با این وجود ارزیابی‌ها تا حصول نتیجه قطعی ادامه خواهد داشت. همچنین تمام تیم‌های امدادی خدماتی و انتظامی در مناطقی که متاثر از زلزله بودند، به حالت آماده باش درآمده‌اند.

اعزام تیم‌های اورژانس

«مرتضی سلیمی»، رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر نیز از اعزام  4 تیم ارزیاب به منطقه جهت انجام بررسی‌های اولیه خبر داد. «حسن همتی»، مدیر روابط عمومی اورژانس استان فارس اعلام کرد که ۲ تیم از اورژانس شامل یک تیم واکنش سریع و یک تیم ارزیاب، به منطقه کانون زلزله شیراز اعزام شده‌اند. به گفته او، تیم‌های اعزامی هنوز هیچ گزارشی حاکی از بروز مصدومیت ناشی از وقوع زمین لرزه را اعلام نکرده‌اند. علاوه بر ۲ تیم اعزام شده به کانون زمین لرزه در منطقه خانه زنیان،  یک دستگاه اتوبوس آمبولانس و دو دستگاه آمبولانس نیز در منطقه حضور دارند.

توصیه‌های ایمنی

مدیرکل اورژانس فارس به شهروندان گفت:

تماس‌های زیادی از سوی شهروندان در خصوص این که آیا باز هم شاهد وقوع زمین لرزه خواهیم بود، با مرکز اورژانس گرفته شده است. باید بدانیم که علم هنوز به حدی پیشرفت نکرده که بتوان زمین لرزه را به شکل دقیق پیش‌بینی کرد.

این مقام مسئول به شهروندان توصیه کرد که امشب را در کنار پنجره‌ها، زیر لوستر و در نقاطی که آویز یا قاب به دیوار متصل است، نخوابند. وی همچنین توصیه کرد که وضعیت اتصالات بخاری و وسایل گرمایشی را حتما چک کرده و از درستی عملکرد آن‌ها اطمینان حاصل نمایند. «سید کمال پاکفطرت»، مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری فارس در گفت و گو با ایسنا افزود:

طی روزهای آینده ارزیابی کلی از خسارت‌های مالی وارده به روستاها توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تهیه و از طریق رسانه‌های رسمی اعلام خواهد شد.

در نظرات همراه ما باشید.

منبع: ISNA

بیش‌تر بخوانید: زلزله بم یکی از پرتلفات‌ترین حوادث طبیعی تاریخ 15 ساله شد

بیش‌تر بخوانید: هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، قابلیت پیش‌بینی زلزله و سونامی را ارائه خواهند کرد

امتیاز: 5.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.