جبران خلیل جبران

با زندگی‌نامه جبران خلیل جبران: شاعر، نویسنده و هنرمند معروف تاریخ آشنا شوید

جبران خلیل جبران (Gibran Khalil Gibran) رمان‌نویس، شاعر، نویسنده عقاید فلسفی و نقاشی لبنانی-آمریکایی بود. او با نوشتن کتاب معروف «پیامبر» که شامل مقالاتی شعروار است، توانست وضعیت مکتب فکری و دینی جوانان آمریکا را در دست بگیرد. خبر این بخش را به این چهره بزرگ اختصاص داده‌ایم.

زندگی‌نامه جبران خلیل جبران:

جبران خلیل جبران

خلیل جبران متولد 6 ژانویه سال 1883، در البشری لبنان است. خانواده او مسیحی کاتولیک مارونی بودند. پدر او بر اثر مسائل مالی و فقر درگذشت. وی به همراه خواهر، برادر و مادر خود، عازم بوستون آمریکا شدند. خلیل جبران تا قبل از این، هیچ گونه آموزش رسمی ندیده بود. تنها توسط کشیش‌هایی، انجیل و زبان عربی را آموخته بود.

جبران خلیل جبران در کودکی

او در آمریکا شروع به تحصیل کرد. در آن‌جا اشتباها او را با نام Kahlil Gibran ثبت کردند و این نام برای ابد با او و در هویتش ماند. جبران همچنین در یک مدرسه هنر شرکت کرد. او اولین بار در این مدرسه با هنر، عکاسی و نشریات آشنا شد. همچنین اولین بار دوست مشوق هنریش Fred Holland Day را در آن‌جا ملاقات کرد.

او پس از سه سال به لبنان برگشت و تحصیل خود را، در یک موسسه تحصیلات عالی در بیروت ادامه داد. او در این هنگام یک مجله ادبی تاسیس کرد اما بیش‌تر به‌عنوان شاعر دانشگاه معروف شده بود. جبران پس از مرگ خواهرش به دلیل سل، به آمریکا برگشت. همچنین برادر او نیز یک سال بعد فوت کرد. پس از مرگ مادرش بر اثر سرطان، خواهرش سرپرستی هر دونفرشان را عهده‌دار شد.

جبران خلیل جبران در نوجوانی

وی در سال 1907 به حرفه هنر و ادبیات پرداخت. پس از این همه سختی، در آن‌جا با Mary Elizabeth Haskell، مشوق اصلی او در توسعه هنرش، آشنا شد. او در این مدت دوستان ارزشمند دیگری همچون Charlotte Teller، Emilie Michel، Youssef Howayek و Mikhail Naimy نیز پیدا کرد.

پرتره جبران خلیل جبران

وی پس از آن برای یک مدت دو ساله، به جهت تحصیل در رشته هنر، به پاریس رفت. جبران در طول زندگی خود، یک هنرمند بسیار پرشکوه بود و امروزه صدها نقاشی از او به جا مانده است.

نوشته‌های جبران خلیل جبران:

جبران خلیل جبران در جوانی

با آن‌که در ابتدا نوشته‌های او به زبان عربی بود، اکثرشان در سال 1918 به زبان انگلیسی نیز منتشر شد. در سال 1920، او یکی از بنیان‌گذاران انجمن ادبی Al Rabitat al Qualamiya شد. نوشته‌های جبران، عمدتا در خصوص معنویت و ادیان مختلف: مسیحیت، اسلام، صوفی‌گری اسلامی، هندوئیسم و عرفان است.

سبک مخصوص نوشتار او و نوع توضیحات معنویت و زندگی، به قلم او، مردم سراسر جهان را به خود جذب کرد. معروف‌ترین اثر او پیامبر (The Prophet)، در سال 1923 نوشته شده است. در این کتاب 26 مقاله به صورت شعر نوشته شده است که باعث جذب چندین نسل از جوانان آمریکایی به آن شد.

کتاب پیامبر جبران خلیل جبران

این کتاب، به همین دلیل در زمره یکی از تاثیرگذارترین کتاب‌های مبارزات فرهنگی عصر جدید آمریکا قرار دارد. همچنین یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های قرن بیستم است که به چهل زبان ترجمه شده است.

سایر آثار:

از دیگر آثار برجسته او می‌توان به کتاب‌های زیر اشاره کرد:

المواکب – العواصف – مرد دیوانه – شن و فوم – مسیح، پسر انسان – خدایان زمین – آواره – رازهای قلب – صدای استاد – عاشق و چشم پیامبر و…

جبران خلیل جبران

پایان سفر خاکی وی:

جبران بر اثر سیروز کبدی و سل، در 10 آوریل 1931 در سن چهل و هشت سالگی، در نیویورک درگذشت. پیکر او طبق وصیتش، در لبنان به خاک سپرده شد. هنوز هم امروزه به پاس استعدادهای افسانه‌ای او، مراسمات یادبود در سرتاسر جهان برگزار می‌شود.

تکه شعر زیر از میان گزیده اشعار او، تقدیم شما عزیزان:

«…

آنچه که روح و روان ما می‌داند

غالبا بر ما که صاحب آن روح هستیم پوشیده است.

ما تا بی‌نهایت

بیش از آن هستیم

که تصورش را می‌کنیم.»

– خلیل جبران، 6 اکتبر 1915

جبران خلیل جبران

امتیاز: 5.0 از 5 (8 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.