چرا نباید گوش خود را با گوش پاک کن تمیز کنیم و به جای آن چه کنیم؟

به غیر از گوش پاک کن، مثل این که بعضی افراد از سنجاق سر، موچین، خودکار و حتی نی برای تمیز کردن گوش خود استفاده می‌کنند. با این حال، هیچ یک از این موارد موثر نیستند و به خصوص سواب‌های پنبه ای یا همان گوش پاک کن‌ها، بیشتر از اینکه مفید باشند، می‌توانند ضرر داشته باشند.

ما در دینو به شما در مورد مضر بودن استفاده از گوش پاک کن و نحوه جایگزینی آن‌ را می‌گوییم.

دلایل آسیب گوش پاک کن به گوش:

ضرر استفاده از گوش پاک کن

1. می‌توانند باعث آسیب گوش شما شود

سواب‌های پنبه‌ای می‌توانند به گوش میانی شما آسیب وارد کنند و باعث پارگی پرده گوش شوند.

2. آنها می‌توانند جرم گوش را بیشتر به سمت داخل گوش فشار دهند

بیرون آوردن جرم گوش با گوش پاک کن، جرم را به عمق کانال گوش فشار می‌دهد. در این حالت تنها راه حل، مراجعه به پزشک است تا بتواند جرم گوش را خارج کند.

2. می‌تواند باعث عفونت شود

گوش پاک کن و درد گوش

یکی از فایده‌های جرم گوش، مهار رشد باکتری‌هایی است که وارد گوش ما می‌شود و مانند یک توری ایمنی عمل می‌کند که از آسیب جدی باکتری‌ها جلوگیری می‌کند. با این حال، وقتی از گوش پاک کن استفاده می‌کنیم و جرم گوش و باکتری‌ها را به عمق بیشتری فشار می‌دهیم، باکتری‌ها را بیشتر تشویق می‌کنیم که به گوش ما آسیب برساند. در این حالت ما دچار عفونت گوش می‌شویم.

چرا به جرم گوش نیاز داریم؟

جرم گوش جدا از اینکه باکتری‌ها را در خود نگه می‌دارد، از ورود چیزهای دیگر مانند حشرات و کثیفی به داخل گوش نیز جلوگیری می‌کند. همچنین بهترین روان کننده طبیعی است که از خشک شدن گوش و ایجاد خارش جلوگیری می‌کند. و یک دوش ساده می‌تواند آن را بشوید.

چگونه گوش‌های خود را به روش درست تمیز کنیم؟

  • از قطره های گوش استفاده کنید: می‌توانید از روغن بچه، روغن معدنی یا گلیسیرین هم استفاده کنید. همه این روغن‌ها می‌توانند موم گوش را نرم کنند.
  • از یک دستمال تمیز استفاده کنید: موم گوش هر بار که زیر دوش می‌روید، خود به خود شسته می‌شود، اما می‌توانید برای تمیزی بیشتر دستمالی را کمی مرطوب کنید و قسمت بیرونی گوش خود را با آن تمیز کنید.

همانطور که در بالا ذکر شد، بسیاری از افراد از خودکار، کلید و سنجاق قفلی برای تمیز کردن گوش خود استفاده می‌کنند. همه این موارد می‌توانند در گوش شما گیر کند و باعث آسیب جدی پرده گوش شما شود.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.