خندیدن

آیا می‌دانستید خندیدن با صدای بلند برای سلامت بدن مفید است؟

یکی از بهترین حس‌های جهان، خندیدن از ته دل است. همه چیز از یک خنده ریز شروع می‌شود و به چنان خنده پرشوری تبدیل می‌شود که می‌تواند یک جمع سرد را به یک جو گرم و صمیمی مثل کانون خونواده تبدیل کند. خندیدن از ته دل آن‌چنان دوست داشتنی است که باعث می‌شود تحقیق پزشکان بر روی تاثیرات مختلف آن، امری حریصانه به نظر برسد.

7 مورد از تاثیرات مثبت خندیدن با صدای بلند:

در زمان‌های نه چندان دور در ایران، خندیدن با صدای بلند، به خصوص برای دختران، از نظر عرف امری ناپسند شمرده می‌شد. در این تحقیق به نوعی ثابت شده است که تابو شکنی‌های نسل جدید، همیشه هم بد نیست. با ما در ادامه این مطلب همراه باشید تا نتیجه تحقیقات پزشکان در خصوص اثرات مفید خندیدن از ته دل را بدانید.

خندیدن

1. پایین آوردن فشار خون:

افراد دارای فشار خون پایین یا حتی نرمال، کم‌تر تحت خطر سکته‌های قلبی و مغزی قرار می‌گیرند. بنابراین بهتر است صفحه طنز وب‌سایت دینو را باز کرده و به لطیفه‌های موجود در آن از ته دل بخندید تا از اثرات مفید خندیدن برخوردار شوید.

فشار خون

2. کاهش سطوح هورمون‌های مرتبط با استرس:

با پایین آمدن سطوح هورمون‌های استرس، به طور هم‌زمان میزان نگرانی و اضطراب موجود در بدن، کاهش می‌یابد. به این ترتیب این عوامل منفی و مضر برای سلامتی، از بدن دور می‌شوند. به علاوه، کاهش این عوامل باعث بالا رفتن عملکرد سیستم ایمنی در بدن می‌شود. خوب است که گاها در طول کار با همکارانتان بخندید، تا اثرات اضطراب حاصل از کار را از بدن خود بیرون برانید.

استرس

3. به کار گرفتن ماهیچه‌ها:

یکی از دیگر مزایای خندیدن از ته دل، به کار گرفتن ماهیچه‌های شکم است. خندیدن باعث می‌شود که ماهیچه‌های شکمی، منقبض و منبسط بشود، درست مثل زمان ورزش کردن. در عین حال، ماهیچه‌هایی که در حین خندیدن استفاده نمی‌شوند نیز زمانی برای استراحت پیدا می‌کنند. اگر می‌خواهید شکم عضلانی خوبی داشته باشید، خنده از ته دل را به برنامه روزانه‌تان اضافه کنید.

ماهیچه

4. بهبود سلامت قلب:

خنده بلند یک ورزش عالی برای قلب است، به خصوص برای افرادی که به دلیل جراحت یا بیماری، توانایی انجام حرکات ورزشی را ندارند. خندیدن باعث می‌شود تا پمپاژ قلب بالا رفته و در نتیجه دقیقا به اندازه یک پیاده‌روی با سرعت معمولی، کالری بسوزانید. بنابراین برای سلامت قلب خود از ته دل بخندید.

سیستم قلب

5. افزایش سلول‌های تی(T):

سلول‌های تی مختص سیستم ایمنی هستند که در بدن به انتظار فعال شدن نشسته‌اند. هنگامی که شما می‌خندید، در واقع سلول‌های تی را فعال می‌کنید. این امر فورا باعث می‌شود بدن با بیماری‌ها به مبارزه برخیزد. دفعه بعدی که در خود احساس سرماخوردگی کردید، بهتر است برای پیش‌گیری از وخامت اوضاع، تا می‌‌توانید بخندید.

سیستم ایمنی

6. آزادسازی اندورفین‌ها:

اندورفین مسکن طبیعی در داخل بدن است. با خندیدن، میزان رهاسازی اندورفین افزایش می‌یابد. این امر باعث می‌شود تحمل دردهای مزمن راحت‌تر شود و حال کلی بهتری داشته باشید.

اندورفین

7. احساس خوبی را  برای شما به ارمغان می‌آورد:

خنده‌های از ته دل، باعث می‌شود تا شما احساس بهتری داشته باشید. پزشکان دریافته‌اند افرادی که با دید و حس بهتری به زندگی نگاه می‌کنند، نسبت به افراد مملو از احساسات منفی، در مبارزه با بیماری‌ها، عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند. بنابراین تا می‌توانید لبخند بزنید، بخندید تا بیشتر عمر کنید.

حس خوب

امتیاز: 4.7 از 5 (3 رای)
کمی صبر کنید...

۲ دیدگاه

  1. Avatar پدرام گفت:

    خندیدن یک نعمت

  2. Avatar Tamana گفت:

    من خیلی دوس دارم بلند بخندم نمیشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.