درخت موز

ماجرای انقراض موز و از بین رفتن درختان موز تا سال‌های آینده چیست؟

تاکنون با انقراض حیوانات مختلف مواجه بودیم که شاید برایمان ناراحت‌کننده نیز باشد. اما اکنون با انقراض میوه‌ها و خوراکی‌ها روبه‌رو هستیم. برای مثال اخیراً اخباری در راستای انقراض موز منتشر شده که موضوعی عجیب به نظر می‌رسد. ماجرای از بین رفتن این میوه از کجا نشأت می‌گیرد؟ در این مطلب سعی داریم تا به موضوع دست‌نیافتنی شدن موز بپردازیم و علت انقراض این میوه را عنوان کنیم.

علت انقراض موز

موز ماداگاسکار که به موز وحشی معروف است در حال انقراض بوده و بر اساس بررسی‌ها فقط 5 درخت موز در ماداگاسکار موجود است. لازم به ذکر است که بر اساس بررسی‌ها، از بین رفتن موزهای وحشی ماداگاسکار می‌تواند به موزهای عادی دیگر مناطق آسیب برساند. درواقع بررسی‌ها نشان می‌دهد که آفت و قارچ جدید به درخت‌های موز در مناطق آسیایی، آفریقایی و خاورمیانه منتقل‌شده است که موجب پژمردگی درخت و میوه خواهد شد.

انقراض موز

باید اشاره‌کنیم که اگر آفت فعلی به منطقه آمریکای جنوبی نیز برسد شاهد کمبود این میوه خواهیم بود و کم‌کم منقرض خواهد شد. شاید ذکر است که این آفت قبلاً نوع‌های مختلفی از موزها را منقرض کرده بود درنتیجه این توانایی را دارد تا موز را به یک میوه‌ی دست‌نیافتنی تبدیل کند. این آفت که مشابه بیماری پاناما است به‌سرعت به‌تمامی درختان منتقل می‌شود و می‌تواند تمامی درختان را نابود کند.

موز

تصور کنید که موز از بین میوه‌ها در میوه‌فروشی‌ها برای همیشه حذف شود و هرگز امکان پرورش موز وجود نداشته باشد. موز جزو میوه‌های محبوب مردم محسوب می‌شود و از بین رفتن آن خبر بدی خواهد بود. اکنون موز در لیست میوه‌های در حال انقراض قرارگرفته و دانشمندان امیدوارند تا راه‌کاری برای جلوگیری از این اتفاق پیدا کنند. البته ممکن است با تلاش دانشمندان راهی برای نجات موزهای در حال انقراض پیدا شود و کاشت و برداشت موز از خطر احتمالی انقراض در امان بماند. البته باید اشاره‌کنیم که شرایط آب و هوایی، آتش‌سوزی و تخریب جنگل از دیگر دلایل انقراض میوه‌هایی چون موز محسوب می‌شوند.

امتیاز: 5.0 از 5 (4 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

یک دیدگاه

  1. Avatar فاضل گفت:

    موز ماداگاسکار در مقابل این آفت مقاوم نه عامل این آفت بعد هم متاسفانه از این درخت ماداگاسکار پنج تا بیشتر نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.