کتاب ملت عشق

معرفی کتاب ملت عشق اثر نویسنده‌ی ترک‌تبار به نام الیف شافاک

کتاب ملت عشق رمانی است که در سال 2010 به صورت همزمان به دو زبان انگلیسی و ترکی منتشر شد. این رمان توانست عنوان پرفروش‌ترین کتاب ترکیه را از آن خود کند. این کتاب در سال 1389 توسط ارسلان فصیحی از ترکی به فارسی ترجمه شد و با تأخیری پنج ساله نهایتاً در سال 1394 مجوز نشر گرفت. قابل ذکر است که این کتاب در سایت Goodreads امتیاز 4.16 از 5 را به خود اختصاص داده است.

همچنین الیف شافاک نویسنده‌‌ی این کتاب در سال 2012 نامزد جایزه‌ی بین‌المللی ادبی دوبلین IMPAC برای کتاب چهل قانون عشق شده است. شافاک چندین رمان به انگلیسی نوشته ‌است که بخاطر اشاره به نسل‌کشی ارمنیان در رمان دومش به نام حرام‌زاده استانبول از سوی دادگاه‌های ترکیه به جرم اهانت به ترک بودن متهم شد. منتقدین او را یکی از خاص‌ترین صدا‌ها در ادبیات معاصر ترکیه و جهان می‌دانند. کتاب‌های او به بیش از ۴۰ زبان زنده دنیا ترجمه شده است. از جمله آثار این نویسنده می‌توان به «آناتولی‌ای برای چشم‌های بد»، «پنهان»، «برزخ»، «صوفی»، «آینه‌های شهر»، «شپش پالاس»، «پدر و حرامزاده»، «شرافت»، «من و استادم»، «ملت عشق» و… اشاره نمود.

الیف شافاک نویسنده‌‌ی کتاب ملت عشق

معرفی کتاب ملت عشق

در ادامه این مطلب قصد داریم به معرفی کتاب ملت عشق بپردازیم.

در این دنیا آدم‌هایی که بیشتر بدانند

آرام‌تر و ساکت‌ترند…

این کتاب شامل دو داستان در دو زمان متفاوت است، یکی در سال 2008 در آمریکا و دیگری در قرن هفتم در قونیه اتفاق می‌افتد.

داستان اول کتاب مربوط به یک زن خانه‌دار، مادر و همسر است که با وجود سطح ایده‌آل معیشتی و صرف کردن همه‌ی زندگی خود برای خانواده رابطه‌ی چندان خوبی با نزدیکان خود ندارد. در ادامه به عنوان ویراستار، کتاب ملت عشق به او داده می‌شود و وی می‌بایست گزارشی از این رمان تهیه کند. رمانی که زندگی او را برای همیشه تغییر خواهد داد.

داستان دوم رمان ملت عشق که در قرن هفتم روایت می‌شود، داستان وارد شدن شمس تبریزی به زندگی مولانا است. کسی که زندگی مولانا را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد و دنیای جدیدی پیش روی او باز می‌کند. اولین دیدار شمس تبریزی و مولانا بسیار معروف است.

کتاب ملت عشق

ملت عشق از همه دین‌ها جداست
عاشقان را ملت و مذهب خداست

آنچه در مورد رمان ملت عشق بسیار چشم‌گیر و جذاب است نحوه تغییر زاویه دید می‌باشد. در کتاب از زاویه دید اول شخص و سوم شخص استفاده شده و همین باعث جذابیت دو چندان مطالب شده است.

نکته نهایی در مورد کتاب ملت عشق قواعد خواندنی شمس تبریزی است که در کتاب آمده است. این قاعده‌ها با نام چهل قاعده عشق و یا چهل قاعده شمس تبریزی نیز شناخته می‌شود.

قاعده چهلم شمس تبریزی

«عمری که بی‌عشق بگذرد، بیهوده گذشته. نپرس که آیا باید در پی عشق الهی باشم یا عشق زمینی یا عشق آسمانی، یا عشق جسمانی؟ از تفاوت‌ها تفاوت می‌زاید. حال ‌آن‌که به هیچ متمم و صفتی نیاز ندارد عشق. خود به تنهایی دنیایی است عشق. یا درست در میانش هستی، در آتشش، یا بیرونش هستی، در حسرتش.»

امتیاز: 4.2 از 5 (6 رای)
کمی صبر کنید...

۲ دیدگاه

  1. Avatar مصطفی محبت گفت:

    سلام،
    باتوجه به توضیحات داده شده،دوست دارم این کتاب را تهیه ومطالعه کنم،
    درضمن تشکر وقدر دانی میکنم از شما ونویسنده کتاب،پیروزوپایدارباشید.

  2. Avatar سارا گفت:

    مرسی خانوم اخیاری بابت مطلبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.