ماکان بند

ماکان بند و بالا گرفتن بحث در مورد دانش موسیقیایی خوانندگان آن

با گذشت چند روز از حضور ماکان بند در برنامۀ زندۀ «فرمول یک» به مجری‌گری علی ضیا و سوال این مجری از رهام هادیان در مورد اطلاعات این خواننده از موسیقی و جواب نچندان جالب این خوانندۀ تازه‌کار، و رفتن این بند، زیر ذره‌بین خبر 20:30 حواشی زیادی ایجاد شد.

حضور ماکان بند در فرمول یک

حضور ماکان بند در فرمول یک

هفت دستگاه موسیقی ایرانی، سوالی بود که توسط علی ضیا مجری برنامه‌ای که ماکان‌بند مهمان آن بود، مطرح شد.

و اما جوابی که رهام هادیان به این مجری داد، را بخوانیم:

“موسیقی ایرانی کار نکردم، ولی میدونم، حالا ولی دستگاه با گوشه رو نمیدونم. گوشه‌ی بیات ترک، دستگاه اصفهان: سه‌گاه، چهار‌گاه. شور دشتی اصفهان، نمیدونم گوشه‌ست یا دستگاه”

و جالبتر اینکه با وجود جواب اشتباه رهام هادیان، آقای مجری این خواننده را تائید می‌کند و می‌گوید: درست بود و آفرین!

همین موضوع سوژۀ خبر 20:30 شد و مجری خانم این خبرِ حاشیه‌ساز با کنایه اینطور گفت:

“تلویزیون هم که داره این وسط براتون تبلیغ می‌کنه، فقط بد نیست این گوشه موشه‌ها چند تا دستگاه موسیقی هم یاد بگیرید.”

بیشتر بخوانید: جنجالی که خبر 20:30 در بین سلبریتی های ایرانی بر پا کرد چه بود؟

واکنش‌ها به جنجال‌های ایجاد شده

و اما در یک مصاحبۀ غیر ‌رسمی امیر مقاره دیگر خوانندۀ ماکان بند در طرفداری از رهام هادیان اینطور اظهار کرد:

“حرف منطقی باشه آدم دفاع میکنه منطقی نبود، ما داریم سعی میکنیم تا مردم وقتی میان کنسرت با روحیه خوب باشن و لذت ببرن و صرفاً فقط نیان که یه موزیکی بشنون و برن، ما اگر از هزینه‌های خودمون میزنیم و اضافه میکنیم به کنسرت‌ها بخاطر دل مردم هستش، چون لیاقتشون بالاتر از این چیزهاست.”

ماکان بند

و همچنین رهام هادیان نیز گفت:

” اگر قرار به جا زدن باشه یا اگر بخواهیم ناراحت بشیم، همون ماه اول باید اینکار رو میگذاشتیم کنار، طبیعیه که یه سری دنبال طرفدار جمع کردن و دیده شدن هستند.”

علی ضیا به طرفداری از برنامه و ماکان بند نیز اینچنین گفت:

” آدم یه سری حرفهایی یه موقع‌هایی میشنوه که اینطور پاسخ میشه داد. انگار یه جور مریضی در جامعه داره ایجاد میشه که هر آدم موفقی در هر سطحی به هر نسبتی که موفقِ و توانایی در هر سطحی که داره آدم رو کور میکنه، همه آدم‌های موفق لزوماً همه تکمیل نیستند نقاط ضعف هم دارن.

با تحقیر و توهین هیچکس بزرگ نشده. منم فکر میکنم آتیش رو با آتیش نباید خاموش کرد. برای حاشیه‌هایی که برای برنامۀ خودمون پیش اومده فقط باید بگم، بنظرم بعضی‌ها موفقیت آدم‌ها رو نمی توانند ببینند، مریضیه دیگه مریضیشون رو باید ببرن دکتر خوب بشه.”

ماکان بند

نظر کاربران دنیای مجازی

و اما در آخر بهتر است به سراغ نظراتی از مردم در فضای مجازی در واکنش به این سوژه برویم.

  • بسیاری از مردم موافق کنایه در خبر 20:30 بودند و این بند موسیقی را بی‌دانش از موسیقی دانستند و فکر می‌کنند همان‌طور که برخی سریع رشد کرده‌اند، خیلی سریع هم از یادها خواهند رفت و طرفدارانشان را از دست خواهند داد.
  • نظر یکی از منتقدان بر این بود که چطور امکان دارد خواننده‌ای که فاصلۀ نت‌ها را در تئوری نمی‌داند، بتواند آن را در عمل اجرا کند و لااقل اطلاعات ابتدایی را باید بداند.
  • و خیلی‌ها هم از خبر 20:30 انتظار پوشش خبری در مورد کارگران و دزدی‌های میلیاردی و … را دارند تا رسیدگی به موارد اینچنینی.
  • و برخی نیز هدف از خلق آثار هنری را لذت بردن و تاثیر‌گذار بودن آن خواندند، و افزودند شخصی که در حیطه کاری و آثار خود موفق است، مطمئنا اگر تحصیلات آکادمیک داشته باشد به او کمک می کند اما همه چیز نیست. زیرا بسیاری از فارغ‌التحصیلان رشته‌های هنری تا به حال حتی یک اثر هنری خلق نکرده‌اند، اما نمی‌توان منکر این شد که سواد موسیقی تاثیری در درون مایه و کیفیت اثر نداشته باشد.

آیا دانش موسیقیایی در خوانندگی مهم است؟ شما نیز نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

امتیاز: 4.7 از 5 (6 رای)
کمی صبر کنید...

۲۴ دیدگاه

  1. Avatar محسن گفت:

    آهنگ رو که کامپوزر میسازه، نوع سازها و مهندسی کلی موسیقی هم توسط تنظیم کننده میشه، شعرش رو هم که ترانه سرا می سُرائه! میمونه خواننده که 50 تا تِیک ازش میگیرن تا بلاخره لابه لای اینها بگردن یه چیز قابل قبولی از صداش در بیارن بشه آهنگ با یه عالمه پیچ کاررکشن (مردم میگن آتوتیون)، بعد خواننده ها یجوری قیافه میگیرن انگار کی هستن. اِبی با اون عظمتش اینطوری شد، تو که دیگه.. ای بابا 😀
    عزیز من، شما اگر حمایت پشتت نباشه، هفته ی بعد فراموش میشی. بهمین سادگی. فردا همین “حمایت” ببینه از مُد افتادی میگذارتت کنار، یکی دیگه رو دست میگیره و با اون شروع به کار میکنه.
    قبول داریم خواننده زحمت میکشه ولی دیگه احترام “خواننده” بودن خودت رو داشته باش اگر ادعای “خواننده” بودن داری حداقل در حد ویکیپدیا از شغل خودت بدون بعد درآمد کسب کن! درحد همین ویکی، هیچی بیشتر نمیخواد بدونی چون بیشتر ازین ازت انتظاری نداریم.

  2. Avatar ماکانی گفت:

    خیلیا به ماکان توهین کردن. من با دو دلیل جوابشونو میدم
    ۱. این گروه برای ما نوجوون ها و جوون ها میخونن. من خودم مطمئنم موسیقی ایران اساتید بزرگی مثل استاد شجریان و … دارند ولی قرار نیست همه سنتی و اصیل بخونن.
    ۲. گروه های بزرگ جهانی مثل بی تی اس با میلیارد ها طرفدار هم از صفررررر شروع کردن و بالا رفتن. از چه طریق؟ با حمایت مردم کشورشون.
    معتقدم اینکه شهامت این رو داشتن که خودشونو امتحان کنن و موفق شدن اونم بدون دانش موسیقی خیلی هم خوبه. طرفدار های زیادی دارن و از صفررر شروع کردن و حتما کارشون خوب بوده و بی دلیل معروف نشدن.

    در مورد معنی شعرشان هم اولا ما نوجوونا که مخاطب اصلی هستیم میپسندیم و مهم اینه. بعد هم هدفشون ایجاد شادی و حس خوب هست که موفق
    بودن. در ضمن آهنگاشون اونقدرام بی معنی نیست .

  3. Avatar پویا گفت:

    جم کنین باوا
    ماکان بند.هورش بند.ایوان بند. حجی بیا منم یه بند شورت درم
    امیرتتلو خدای موزیکه .!
    اونایی که میگن اطلاعات موسیقی و اینا برن تتل گوش کنن و عشق کنن .
    آبرو اعتبار ایران رو سلطان تتل نگه داشته

  4. Avatar Àrtist گفت:

    مهمترین چیز اخلاق و ادب و انسانیت و مرد بودن هست که خداروشکر گروهشون دارن و واقعی هستن و فیک نیستن و اینکه رهام در برنامه فرمول یک گفتن من نمیدونم و چیزهایی که میدونستن گفتن و چنتاشم درست بود
    کار اشتباه اینه که عیب آدم هارو بروز بدی و همه جا بگی اونم تو اخبار شما ها اگه مسلمونین که باید مثل پیامبر و ائمه لاپوشانی کنین اشتباهات مردم و حتی گناهانشان رو چه برسه به یک سوال سطحی
    امیدوارم دنیا به جای بهتری تبدیل بشه و درک زیادی داشته باشه😎

  5. Avatar Melodyne گفت:

    جواب سادست:
    تو موسیقی همه باند باید یه حداقل سوادی رو داشته باشن (تو ایران خواننده استثنا هست)
    شما اگه برین کنسرت: تنظیم کننده اکورد اشتباه نوشته باشه نوازنده فالچ بزنه صدابردار هم نتونه صدای خارج خواننده رو درست لایو تیون کنه چی میشه؟
    ۵ دقیقه هم گوش نمیدین! ولی خواننده فالچ میخونه کی به کیه فوقش دستگاه تیون لایو زحمتشو میکشه! به همین راحتی! هنر که مالیده میمونه اخلاق هنری و مردمی بودن که اونم کم یافت همیشود

    • Avatar شیرین گفت:

      شما اگه سر جنگ داری و میخوای چشماتو رو حقیقت ببندی،مشکل خودته ولی اگه یه کم اطرافتو نگاه کنی و حداقل یه کم ببینی،میتونی از حماقتت دور شی،میبینی که این دو نفر علااااااوه بر دانش بالااااااای موسیقیایی،از ادب و فهم و اخلاق خیلیییی بالاتری نسبت به عوام فریبی مثل شما دارن!شمایی که دم میزنی از دانش موسیقیایی،حسادت کار زشتیه!
      نمیگم دانش موسیقیایی شون از خیلیاااا بالاتره،نه،ولی
      اونقدری خوب و عاااالی کار میکنن که میشه چشم پوشی کرد.ما افراد زیاااادی رو داریم که هنر خوندن و دانش دارن ولی یه کار هنری هم انجام ندادن.پس دانش همه چیز نیست!

  6. Avatar MPD گفت:

    آیا دانش موسیقیایی در خوانندگی مهم است؟
    بذارین ببینم، آیا دانش پزشکی در طبابت مهم است؟ مثلا دکترهای کم سواد سهمیه ای که با جون مردم بازی میکنن!
    به اینا و اکثر مثل اینا اگه بگی فاصله پنجم آهنگ خودتو بخون نمیتونن!
    جلوشون نت بذاری نمیتونن بخونن چه برسه به هارمونی و کنترپوان!
    مشکل هنر هایی مثل موسیقی و عکاسی اینه که همه ادمای دنیا میتونن بخونن ولی؟
    همه هم میتونن عکس بگیرن ولی؟
    دیگه تو این مملکت اگه قرار باشه هر کسی هر کاریو که میکنه بلد باشه که وضعمون این نبود!

  7. Avatar طرفدار دو آتیشه ماکان گفت:

    بهقول اون دوستمون خداروشکر نه امیر نه رهام با پول وارد شدن خودشون ارضه داشتن تونستن گیلمشون و از اب بکشن بالا و با تلاش های زیاد پشتکار تونست بهترین خواننده ایران بشن پر ترین کنسرت دنیا و از پدر و مادراشون ممنونونیم که حمایتشون کردن که به اینجا برسن و من به این گروه افتخار میکنم و ارزو دارم انشاالاه۱۳۰
    سال عمر کنن و چشم اون حسودا از جا دربیاد
    لطفا حسودی نکنید

  8. Avatar amir گفت:

    متاسفانه برخی از خواننده های جوان و نوپای کشورمان اطلاعات کافی درباره دانش موسیقی ندارند و فقط الکی با حمایت و پول خواننده میشوند و جالب اینجاست ک طرفداران زیادی هم بابت تیپ .و قیافشون پیدا میکنند بد نیست همونقدر که به ظاهر اهمیت میدهند به معنی دارشدن ملودی هاشونم توجه کنند و البته دانش موسیقی را هم بیاموزند

    • Avatar یکی از اعضای خانواده ماکانی گفت:

      اصلا اینطور نیست بهتره اول اطلاعاتتون کافی باشه بعد صحبت کنید.
      هدف اصلی اونا کمک به درآمد خوانوادهاشون بوده
      الانم به خاطر رفتار ،مهربونی،،مغررور نبودن،تیپ،قیافه،مردمی بودن ،و… این همه طرفدار دارن

      • Avatar طرفدار دو آتیشه ماکان گفت:

        دقیقا همینه که ادمی که چیزی نمیفهمه اظهار نظر نمیکنه گروه ماکان بند بخاطر مهربونی و شوخ طبعی و خوشتیب و خوش اخلاق و با طرفداراشون به مهربانی معدبانه حرف میزنن

    • Avatar macanishtonam گفت:

      خوشبختانه نه امیر نه رهام هیچکدومشون با پول وارد این کار نشدن با تلاش خودشون بعدشم این موسیقی ها برای نسل ما هس شما دوس نداری نه گوش بده نه حسادت کن:\

    • Avatar شیرین گفت:

      شما استاد دانشگاه نیستی؟
      اگه فهم داشتی که نداااری میفهمیدی که رهام و امیر با پول و پارتی وارد نشدن پس ببند لطفا

  9. Avatar مهدی گفت:

    داشتن دانش و ریز و بم های فنی هرکاری مستلزم ورود به اون عرصه هست هیچ فرقی هم نداره چه کاریه .ولی مثلا اگر از ادم ازروی بیکاری وراه به جایی نبردن وتقی به توقی خوردن برا خودش دکانی باز کنه و مشتریا هم همینجوری وندیده ونشناخته برن ازش خرید کنن اخرش معلومه که چی میشه . حرمت یک عمر موسیقی اصیل به راحتی ومث اب خوردن با ورود کوچه بازاریا به این عرصه به فنا رفت .خوشا به حال مسئولین خوشا به حال مشتریان این دکان داران موسیقی .

  10. Avatar faraz گفت:

    باید دانش موسیقی داشته باشه خواننده، قرار نیست هر چرت و پرتی که اینا میخونن مردم گوش میدن مناسب باشه، و البته البته مخاطب خیلی مهمه که متاسفانه تو ایران مردم هرچی پخش بشه گوش میدن هر چی نشون بدن میبینن، و همین فرقه بین ما و سایر کشورهاست، اگه اینا خواننده اند پس استاد محمد رضا شجریان و یا نیما مسیحا و امثال اینا چی هستند.؟ البته وقتی منافع شرکت های موسیقی در میون باشه بایدم اینقدر اینا معروف بشن، چون دارند پول سازی میکنن واسه یه عده. و همه ی این حرفا نشانه ی بدبختی صنعت موسیقی ایرانه نه نشانه ی حسادت و چشم ندیدن موفقیت پوچ و الکی …..

  11. Avatar واحد گفت:

    به نظرم دانش تو هر زمینه ای کمک می کنه کارهای خیلی بهتری ارائه بشه و موسیقی هم از این قاعده مستثنا نیست منتها نظر شخصی من در مورد موسیقی مخصوصا خوانندگی این هست که صدای خواننده خیلی مهم تره ، یه خواننده با صدای بد هر چقدر هم با علم باشه باز هم بی فایده س و در آخر تون و کیفیت صداست که حرف آخر رو میزنه و مابقی موارد بعد از اون قرار می گیرن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.