5 نکته برای تقویت و سالم نگه داشتن پوست، مو و ناخن های خود در زمستان

در زمستان چیزهای زیادی برای لذت بردن وجود دارد، از پوشیدن ژاکت‌های پشمی گرفته تا غرق شدن در غذاهای گرم زمستانی و شکلات داغ. این شادی‌های کوچک کافی است تا باعث افزایش سروتونین بدن شما شود. در حالی که فصل زمستان مورد علاقه همه است، مشکلات مختلفی مانند خشکی پوست، شوره سر، ریزش مو و ناخن‌های شکننده را می‌تواند با خود به همراه داشته باشد. در این مطلب مواردی برای تقویت و سلامت کلی پوست، مو و ناخن در زمستان را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

سلامت مو، ناخن و پوست در زمستان

اما چه چیزی در زمستان روی پوست، مو و ناخن‌های شما تأثیر می‌گذارد؟

بادهای زمستانی نسبت به هوای گرم رطوبت کمتری دارند، در حالی که رطوبت کم می‌تواند رطوبت پوست را کم کند، بخاری و شومینه هم می‌تواند بر روی خشکی مو و پوست شما تاثیر داشته باشد.

پوست: رطوبت کمتر پوست به همراه لیپیدهای کمتر (چربی‌های طبیعی پوست) در سد پوست در فصل زمستان، باعث خشکی و پوسته پوسته شدن می‌شود. با هوای سرد در خارج و گرمایش داخل خانه، رطوبت پوست شما کم می‌شود و باعث شرایط پوستی مانند اگزما می‌شود.

مو: وزش باد سرد زمستان می‌تواند به اندازه هوای گرم و مرطوب در تابستان به موهای شما آسیب برساند. هوای سرد و خشک تمام رطوبت و هیدراتاسیون را از موهای شما می‌گیرد و باعث خشکی و آسیب به موهایتان می‌شود. این هوا همچنین پوست سر شما را خشک می‌کند و باعث شوره سر می‌شود.

ناخن‌ها: هوای سرد در بیرون و هوای گرم و خشک در داخل خانه می‌تواند بر سلامت ناخن شما تأثیر بگذارد. این تغییرات ناگهانی دما می‌تواند باعث کم آبی و خشکی ناخن شود که در نتیجه باعث شکننده‌ شدن ناخن‌هایتان می‌شود.

تقویت پوست، مو و ناخن در زمستان:

1. هیدراتاسیون

وقتی در مورد زمستان صحبت می‌کنیم‌‌، خشکی اولین چیزی است که به ذهن می‌رسد، به همین دلیل هیدراتاسیون در زمان مراقبت از پوست، مو و ناخن بیشترین اهمیت را دارد. هر روز 2-3 لیتر مایعات بنوشید. می‌توانید چای سبز، سوپ‌ گرم، آبگوشت مصرف کنید تا نیازهای مایع روزانه خود را برآورده کنید.

مردم در این فصل از کلاه استفاده می‌کنند. اما این کار می‌تواند به مو آسیب برساند و باعث شکستگی مو شما شود. می‌توانید ماسک‌های هیدراتاسیون قوی برای تغذیه مو خود استفاده کنید. این ماسک‌ها در بازار موجود است و همچنین می‌توانید آنها را در خانه بسازید. روغن نارگیل مخلوط شده با عسل بهترین راه برای تأمین هیدراتاسیون و موهای سالم شما است.

2. رژیم غذایی

یک رژیم غذایی با پروتئین بالا می‌تواند باعث تقویت پوست، مو و ناخن شما شود. پوست، مو و ناخن‌های شما بیشتر از پروتئین تشکیل شده است، پروتئین‌هایی مانند کلاژن، کراتین و الاستین. کراتین نوعی پروتئین است که در مو و ناخن پیدا می‌شود. اضافه کردن غذاهای غنی از پروتئین می‌تواند باعث تغذیه فولیکول‌های مو و رشد آن‌ها شود. وقتی صحبت از ناخن می‌شود، پروتئین می‌تواند به تقویت آن‌ها کمک کند. بنابراین مطمئن شوید که پروتئین کافی به بدنتان می‌رسانید. غذاهایی مانند صدف، تخم مرغ، ماهی قزل‌آلا و سیب زمینی شیرین منبعی عالی برای پروتئین هستند.

آجیل و تنقلات: آجیل منبعی فوق‌العاده برای مو، پوست و ناخن‌های شما است. برای پوست، تنقلاتی مانند بادام مفید است زیرا دارای اسید‌های چرب ضروری، پروتئین و فیبر است. همچنین بادام دارای ویتامین E است که باعث گشاد شدن رگ‌های خونی و هیدراته شدن پوست شما می‌شود. برای مو، گردو و آجیل برزیلی بسیار عالی هستند و ویتامین‌های لازم برای رشد مو را در خود دارند. بهترین ویتامین برای رشد مو، ویتامین E، روی، سلنیوم و امگا 3 است.

3. مکمل

شاید رژیم غذایی به تنهایی برای داشتن پوست، مو و ناخن سالم و درخشان کافی نباشد. در این صورت شما می‌توانید در کنار رعایت رژیم غذایی، از مکمل‌ هم برای تقویت پوست، ناخن و مو خود استفاده کنید.

آهن: آهن باعث اکسیژن رسانی به سلول‌های شما می‌شود و درخششی زیبا به پوست می‌بخشد. همچنین شکل ناخن‌های شما را بهتر می‌کند و از ریزش مو جلوگیری می کند.

منیزیم: منیزیم می‌تواند از پوست شما در برابر آسیب‌های خارجی محافظت کند.

اسید هیالورونیک: اسید هیالورونیک پوست را پر می‌کند، به فولیکول های مو در جذب رطوبت کمک می‌کند و باعث آبرسانی ناخن‌ها می‌شود.

روی: روی به مبارزه با آکنه کمک می‌کند، به موهای ضعیف جان می‌بخشد و باعث رشد سالم ناخن‌ها می‌شود.

بیوتین: مکمل‌های بیوتین باعث درمان ریزش مو، استحکام ناخن و حفظ سلامت پوست می‌شوند. بیوتین همچنین نقش مهمی در تشکیل فولیکول مو دارد.

ویتامین D: باعث رشد فعال فولیکول‌‌ها و در نتیجه کاهش ریزش مو می‌شود. همچنین باعث تقویت سد پوستی صورت و آبرسانی آن می‌شود.

کلاژن: مصرف مکمل‌های کلاژن می‌تواند به تقویت ناخن‌ها و رشد آن‌ها کمک کند. پودر کلاژن همچنین خطوط و چین و چروک‌های ریز صورت را کم می‌کند و باعث درخشندگی پوست صورت می‌‌شود. همچنین کلاژن از موخوره و شکاف مو جلوگیری می‌کند.

4. از مرطوب‌کننده استفاده کنید

اگر پوست بسیار خشکی دارید بهتر است از لوسیون و مرطوب کننده استفاده کنید. مرطوب کننده‌ها ناخن‌های شما را نرم نگه می‌دارند و از خشک شدن آنها جلوگیری می‌کنند.

ویتامین E و شی باتر به حفظ رطوبت پوست، مو و ناخن بسیار کمک می‌کند.

5. تنبلی را کنار بگذارید

ممکن است وسوسه انگیز باشد که در زمان سردی هوا، از رختخواب خود بیرون نیایید اما فعالیت بدنی برای سلامت کلی بدن مهم است. بدون توجه به فصل، ورزش مزایای بی‌شماری دارد. در طول زمستان، ورزش منظم باعث بهبود گردش خون در بدنتان می‌شود. همچنین قدرت سیستم تنفسی و اکسیژن‌رسانی را بالا می‌برد. در نتیجه باعث تقویت گردش خون و نرم و هیدراته شدن پوست می‌شود. با رادیکال‌های آزاد می‌جنگد و باعث کاهش ریزش مو و سلامتی کلی سر می‌شود.

نکته: حتماً قبل بیرون آمدن از خانه، مقدار مناسبی ضدآفتاب استفاده کنید. بسیاری از مردم بر این باورند که ضد آفتاب فقط برای تابستان است اما مهم نیست که هوا چطور باشد، قرار گرفتن در معرض بیش از حد نور خورشید می‌تواند به پوست آسیب برساند و باعث پیری زودرس شود.

نتیجه

هوای سرد زمستان می‌تواند به سلامت کلی بدن شما به خصوص پوست، مو و ناخن آسیب بزند و از آنجا که این جنبه‌های بدن تأثیر مستقیمی بر اعتماد به نفس افراد دارد، باید از آنها به خوبی مراقبت کنید. نکات ذکر شده در بالا می‌تواند باعث تقویت پوست، مو و ناخن شما شود و از آن‌ها به بهترین شکل ممکن در زمستان مراقبت کند.

بدون امتیاز
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.