مرگ فضانوردان در فضا

مرگ فضانوردان در فضا و اتفاقاتی که برایشان می‌افتد: سرنوشت جسد آن‌ها چیست

اگر در فضا بمیرید چه اتفاقی برای بدن شما می‌افتد؟ دو کلمه و مشکلات بسیار: «فضا»، «جسد». اگر می‌خواهید بدانید که مرگ فضانوردان در فضا و اتفاقاتی که برایشان می‌افتد، باعث ایجاد چه شرایطی می‌شود، در ادامه با دینو همراه باشید.

مرگ فضانوردان در فضا و سرنوشت جسد آن‌ها

در این مطلب، گزیده‌ای از کتاب جدید «آیا گربه‌ام چشم‌هایم را خواهد خورد؟» (Will My Cat Eat My Eyeballs?) نوشته «کیتلین داوتی» (Caitlin Doughty) و منتشر شده توسط W. W. Norton & Company را می‌خوانید. داوتی در کتاب خود از مرگ فضانوردان در فضا و سرنوشت جسد آن‌ها به طور علمی و تجربی گفته است:

همان طور که شاید تا به حال به آن نیاندیشیده باشید، سرنوشت فضانوردان نیز درست مانند گستره وسیع فضا، قلمرویی ناشناخته می‌باشد. تا کنون هیچ فردی به دلایل طبیعی در فضا نمرده است. 18 مورد گزارش مرگ فضانورد موجود است که همگی ناشی از یک فاجعه فضایی فداکارانه بوده‌اند. 7 کشته شاتل فضایی کلمبیا که به دلیل عدم موفقیت ساختاری شاتل در هم شکست. 7 کشته شاتل فضایی چلنجر که در هنگام پرتاب از هم جدا شد. 1 کشته سایوز 1 که چتر نجات کپسول در حین ورود مجدد به جو زمین شکست. 3 کشته سایوز 11 که دریچه هوای آن در هنگام فرود به دلیل نقص فنی باز شد.

این‌ها همه مصیبت‌های بزرگی بودند که اجساد در حالت‌های مختلف دست نخورده روی زمین کشف شدند. ما نمی‌دانیم اگر یک فضانورد دچار حمله قلبی ناگهانی یا تصادف در طی یک پیاده‌روی فضایی شود، برای او چه اتفاقی می‌افتد. قبل از این که در مورد مرگ فضانوردان در فضا و اتفاقاتی که می‌افتند صحبت کنیم، بیایید آن چه را که در صورت مرگ در مکانی بدون جاذبه و فشار جوی رخ می‌دهد، بررسی کنیم.

آیا گربه‌ام چشم‌هایم را خواهد خورد؟

وضعیت فرضی مرگ فضانوردان در فضا

برای شروع تصور کنید یک فضانورد فرضی به نام «دکتر لیزا» داریم که خارج از ایستگاه فضایی در حال انجام تعمیرات معمول همیشگی است. ناگهان، لباس سفید پفی لیزا، توسط یک شهاب سنگ ریز مورد اصابت قرار گرفته و پاره می‌شود. برخلاف آن چه که ممکن است در داستان‌های علمی-تخیلی دیده باشید، چشمان لیزا از جمجمه او بیرون نخواهد زد تا این که سرانجام در انفجاری از خون و قندیل‌های یخی از هم بپاشد! هیچ اتفاق دراماتیکی رخ نمی‌دهد. لیزا پس از نقص در لباس خود باید سریع دست به کار شود؛ زیرا، طی 9 تا 11 ثانیه آگاهی خود را از دست خواهد داد. این یک قاب زمانی عجیب و غریب و خاص است. ما آن را «10 ثانیه حیاتی» می‌نامیم. او 10 ثانیه فرصت دارد تا خودش را به محیط تحت فشار برگرداند. چنین افت فشار سریعی احتمالا او را دچار شوک خواهد کرد. قبل از این که او حتی بداند چه اتفاقی افتاده، مرگ به سراغش می‌آید.

علت اصلی مرگ فضانوردان در فضا

شرایطی که لیزا را خواهد کشت، ناشی از عدم فشار هوا در فضا است. بدن انسان عادت دارد تا زیر وزن جو زمین عمل کند. از لحظه‌ای که فشار از بین رود، گازهای موجود در بدن لیزا شروع به گسترش می‌کنند و مایعات به گاز تبدیل می‌شوند. با عبور از یک دقیقه و نیم، ضربان قلب و فشار خون لیزا کاهش می‌یابد (تا حدی که ممکن است خون وی شروع به جوشیدن کند). فشار داخل و خارج ریه‌های او به حدی متفاوت خواهد بود که دچار پارگی و خونریزی می‌شود. بدون کمک فوری، دکتر لیزا آسفیکسی می‌کند و ما یک جسد فضایی روی دستان خود خواهیم داشت. برای نجات دکتر لیزا خیلی دیر شده است. روحش شاد.

مرگ فضانوردان در فضا

سرنوشت جسد فضایی چیست

با این که تصور چنین مرگی برای یک فضانورد در فضا ممکن است برای ما کمی چالش‌برانگیز باشد؛ اما، شرکت‌های فضایی چون ناسا، در مورد چنین اتفاقات اجتناب‌ناپذیری به خوبی اندیشیده‌اند (حتی اگر به طور علنی در مورد آن صحبت نکنند). بگذارید این سوال را برای شما مطرح کنم: آیا بدن لیزا باید به زمین برگردد؟ بیایید ببینیم بر اساس تصمیم شما، چه اتفاقی می‌افتد؟

بدن لیزا را به زمین برگردانید

تجزیه جسد در سرما، کند می‌شود. اگر لیزا در حال بازگشت به زمین باشد، خدمه باید تا حد امکان او را خنک نگه دارند. در ایستگاه فضایی بین‌المللی، فضانوردان زباله و مواد غذایی را در سردترین بخش ایستگاه نگه می‌دارند. این دمای پایین، باعث کاهش پوسیدگی مواد شده و از بوی نامطبوع جلوگیری می‌کند. احتمالا لیزا تا زمان بازگشت به زمین، در چنین جایی شناور شود. نگهداری جسد یک قهرمان فضایی فوت شده در کنار زباله‌ها از لحاظ اجتماعی، حرکت مناسبی نیست. با این حال، تعداد اتاق‌های ایستگاه محدود بوده و تنها بخش زباله در حال حاضر دارای سیستم خنک‌کننده است (منطقی‌ترین حالت).

اگر دکتر لیزا در اثر حمله قلبی در سفر طولانی به مریخ فوت کند، چه می‌شود؟ در سال 2005، ناسا با یک شرکت کوچک سوئدی به نام Promessa در طراحی نمونه اولیه سیستمی که اجساد فضایی را نگهداری کند، همکاری داشت. در نهایت نمونه اولیه این سیستم، Body Back (بازگشت بدن) نامیده شد. اگر خدمه لیزا یک سیستم Body Back را در فضاپیمای خود داشته باشند، نحوه عملکرد آن بدین صورت خواهد بود: جسد در یک کیسه هوایی ساخته شده از GoreTex قرار گرفته و به داخل هوابند شاتل فرو می‌رود. دمای فضا (-270 درجه سانتیگراد) بدن لیزا را منجمد می‌کند.

بعد از گذشت حدود 1 ساعت، بازوی رباتیک کیسه را به داخل شاتل باز می‌گرداند و 15 دقیقه آن را لرزانده و لیزای یخ‌زده را به تکه‌هایی خرد تبدیل می‌کند. آب تکه‌ها که گرفته شود، حدود 50 پوند پودر لیزای خشک‌شده در Body Back به جا می‌ماند! به صورت تئوریک، شما می‌توانید لیزا را چند سال قبل از بازگشت به زمین و تقدیم بقایای جسدش به خانواده، به صورت پودر شده نگهداری کنید.

لیزا باید در فضا بماند

چه کسی می‌گوید بدن لیزا باید به زمین برگردد؟ مردم در حال حاضر 12000 دلار می‌پردازند تا بتوانند بخش‌های کوچک نمادین از خاکستر جسد خود را به مدار کره زمین، سطح ماه یا فضای بیکران بفرستند. از این گذشته، تدفین در دریا (به آب انداختن جسد) همیشه روشی احترام‌آمیز برای آرامش روح دریانوردان و کاشفان اقیانوس‌ها بوده است. در حالی که ما از فناوری ساخت اسلحه رباتیک برای انجماد، خشک و خرد کردن اجساد فضایی استفاده می‌کنیم، شاید بتوان گزینه ساده‌تری را مطرح نمود.

گزینه دوم این است که دکتر لیزا در یک کیسه جسد پیچیده شود. پس از این کار، خدمه او را در مدار زمین چرخانده و به او اجازه می‌دهند در فضای بیکران شناور شود. حال به نظر می‌رسد فضا، گسترده و بی‌انتهاست. ما دوست داریم تصور کنیم که دکتر لیزا برای همیشه به سمت فضای خالی کشیده می‌شود. اما، به احتمال زیاد او فقط همان مدار شاتل را دنبال می‌کند. این کار، به طرز معکوسی، او را به نوعی زباله فضایی تبدیل می‌نماید. سازمان ملل متحد مقرراتی برای دفع زباله‌های فضایی دارد. هیچ کس نمی‌خواهد لیزای نجیب ما را زباله صدا بزند! اگر این اتفاق در فضا رخ دهد، شاتل‌هایی که به مریخ می‌روند، مجبورند از کنار اجسادی که در مدار شناورند عبور نمایند. این چیزی نیست که ما می‌خواهیم.

بهترین حالت ممکن برای یک جسد فضایی

در بهترین حالت خوب است امیدوار باشیم که گرانش یک سیاره، لیزا را در نهایت به درون خود بکشاند. در این صورت، اصطکاک ناشی از گازهای جوی باعث گرم شدن بیش از حد بافت‌های بدن شده و او را می‌سوزاند. این مورد بهتر از تولید یک زباله فضایی است. یک احتمال بسیار بسیار پایین نیز وجود دارد. اگر جسد لیزا در یک محفظه فرار کوچک از منظومه شمسی ما خارج شود و از طریق فضای بیکران به برخی سیارات فراخورشیدی سفر کند، ممکن است جان سالم به در برد. میکروب‌های لیزا و اسپورهای باکتریایی او می‌توانند گونه جدیدی از حیات را در مقصدشان ایجاد کنند. از کجا می‌دانیم در مورد زندگی روی کره زمین، چنین نیست؟ شاید «نخستین موجود زنده»، نتیجه تجزیه نوعی لیزا بوده است!

نظرات خود را درباره مرگ فضانوردان در فضا با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: Popular Mechanics

بیشتر بخوانید: پروژه‌ی زایمان در فضا : نخستین نوزاد انسان در فضا متولد خواهد شد!

بیشتر بخوانید: پوسترهای طنز ناسا در پروژه‌های مختلف ارسال فضانوردان، از سال ۲۰۰۷ تاکنون

امتیاز: 4.3 از 5 (12 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

۳۶ دیدگاه

  1. Avatar شهاب گفت:

    سلام
    به نظر من بهترین راه اینه که ابتدا یه موزه در فضا بزنند و فضا نوردانی که فوت میکنند مانند لیزا جان رو تاکسی درمی کنند و در ان موزه قرار دهند

  2. Avatar یاسمن نیک آبادی گفت:

    واقعا جالب و مفید بود .من به فضانوردی و کیهان بسیار علاقه دارم و مطالب زیادی در این باره میخونم .مطلبی هم که شما نوشتید بسیار در نوع خودش جالب بود .سپاسگزارم

  3. Avatar آرمیتا گفت:

    من نفهمم اون سیارهایی که بنظرتون سیاره های بیابونی اونجا اصلا موجودات فضایی نباشن شاید فضا نوردا ما جرعت نکردن برن داخل اون سیاره ها فقط احتمال میدن

    • Avatar لیلا میرزاخان گفت:

      همه چیز ممکنه تا وقتی از نزدیک لمس نشه

      • Avatar ارتان گفت:

        در هیچ مطلبی ندیدم ک کلمه احتمالا در ان بکار نرفته باشه همش احتمالات دنیا یا فضای بیرونش خیلی جادویی و زیبا و رمز و راز گونس چیزی ک ناسا ب ما نشون میده خیلی با واقعیت تفاوت داره علم نمیتونه همه چیزو تفسیر کنه

    • Avatar ارتان گفت:

      علم ۹۰ درصدش حدس و گمان است پس من یا ما نباید کل حرف های دانشمندان رو باور کنیم من ب اکثر عکس هایی ک ناسا از فضا میگیره بعد ب اشتراک میزاره باور ندارم چون میتونه ساختگی باشه چیزی ک خود ادم نبینه باورش سخته اینا ۴۰ ساله ک حتی ب ماه هم نرفتن اونوقت میگن ما میخوایم ادم ب مریخ بفرستیم واس زندگی

  4. Avatar آیناز گفت:

    بله درست بود ممنون

  5. Avatar حاج غلامرضا محمدی گفت:

    سلام. لطفا در مورد نماز خواندن، وضو،تیمم و زمان اذان ،جهت قبله برای ادای فرایض دینی فضا نورد مسلمان و همچنین چگونگی خاکسپاری در صورتی که امکان انتقال به زمین نباشد توضیح بفرمایید.

  6. Avatar پویا گفت:

    کتاب گربه ام چشم هایم را خواهد خورد رو از کجا میتونیم پیدا کنیم ؟

  7. Avatar Vahid 071 گفت:

    سلام و عرض ادب
    مینوشتی اگر در فضا بمیریم نه اینکه بمیرید خودتو جمع ببند یخورده فشار بیار مغز نداشته ات آسیب نمیبینه انسانیتم چیز خوبیه اما ما از کسی که تایپ کرده این خبر ندیدیم

  8. Avatar احسان گفت:

    عالیه من از 7 ساگب کلاس نجوم میر 11 سالمه

  9. Avatar احسان گفت:

    من از این امطالب زیاد سر در میارم و چیز های زیاده یاد گرفتم خیلی ممنونم من 11 سالمه از 7 سالگی کلاس نجوم میرم ولی همچنین چیزی نمیدونستم خیلی منون🙏🙏🙏🙏🙏🙏

  10. Avatar سید گفت:

    لذت بخش بود.. عاشق این مطالبم.. روحم زنده شد.. ممنون

  11. Avatar صالح گفت:

    ممنون از ترجمه بسیار روان این مقاله ،از اطلاعات شما استفاده کردم و در واقع لذت بردم

    • Avatar لیلا میرزاخان گفت:

      😊 باعث خوشحالی ماست دوست عزیز ممنونم از شما🙏✨🌹

    • Avatar علی گفت:

      اگه جسد تو فضا معلق بشه پوسیده میشه ؟

      • Avatar لیلا میرزاخان گفت:

        دوست عزیز من اطلاعات کافی در این باره ندارم متاسفانه. دوستانی ک اطلاع دارن باید ب شما جواب بدن👍🏼👍🏼

      • Avatar محسن گفت:

        بله چون در بدن ما حدود یک میلیارد باکتری زندگی می کنند در حقیقت بدن خود ما یک اکوسیسم هست برخی از این باکتریهای مفید در دستگاه گوارش ما زندگی می کنند وحتی بقای ما وابسته به آنها است ، وقتی ما می میریم همین باکتریها شروع به خوردن خانه خود می کنند به همین دلیل جسد ما بعد از مرگ می پوسد بعد از آن نوبت به با کتریهای موجود در خارج بدن میزبان می رسد تا آخر.

        • Avatar لیلا میرزاخان گفت:

          ممنون بابت توضیح کامل و مفیدتون

          • Avatar unknow گفت:

            از شمایی که هروز مطالب علمی می خونید یا ترجمه می کنید و می ذارید بعیده 🙂
            با کدوم اکسیژن باکتری قراره زنده بمونه که تجزیه کنه بدنُ و به مرحله پوسیده شدن هم برسه اونم تو خلاء بی نهایت که هیچ گازی باقی نمیمونه و دما تقریبا نزدیک به صفر کلوین هست تو خلاء جسد میلیون ها سال هم بگذره سالم میمونه چیزی که می تونه جسدُ تو خلاء از بین ببره تشعشعات هستن که جسدُ میسوزونن و خیلی زمان میبره که این سوختن با آتیش فرق می کنه
            حالا این باکتری چه هوازی باشه چه غیر هوازی و حتی غیر هوازی و نیاز به رطوبت باشه هرچقدرم قوی باشه نمی تونه توی فضا فعالیت کنه مگر اینکه ساختارش مثله starro باشه که بتونه تو فضاهم از جسد تغذیه کنه و رشد کنه نسخه تکامل یافته پاتریکه

            این ثروت مندای اسکل هم که 12 هزار دلار پول میدن جسدشون توی فضای بی انتها خاک سپاری بشه احتمالا بخاطر اینه که می خوان جسدشون برای همیشه سالم بمونه
            از خرپول هایی که توی زندگیشون سختی نکشیدن و انتخاب طبیعی از همه نظر توانایی هایی که لازم دارن بهشون داده و مسیر موفقیتُ مثله آب خوردن طی کردن اینجور کارها دور از انتظار نیست خیلی کارهای دیگه هم می کنن مثلا نقاشی می خرن 200 میلیون دلار اونم چه نقاشی هایی که صفر درصد هنر توشون دیده میشه طرف از روی بیکاری و اینکه هیچ ایده ی نداشته نشسته رنگ پاشیده روی تابلو روحشم خبر نداشته که همین رنگ پاشیدن قراره بعد مرگش دویست میلیون دلار یا بیشتر دست به دست بشه یا اینکه با یه مایع بی رنگ مخلوط گرد طلا بدنشونُ ماساژ میدن
            وگرنه اگر مسیر موفقیتُ مثله خیلی از انسان سخت بدست می اوردن این کارارو نمی کردن
            پول خرج کردن و راحت زندگی کردن خوبه اما اینجور کارها مختص اون خرپول های مفت خور و انگل هست

          • Avatar لیلا میرزاخان گفت:

            دوست عزیز اگر مطلب رو خونده باشید متوجه میشید ک این نوشته ها ترجمه کتاب هستن و صحت علمی بودنش رو باید از نویسنده کتاب پیگیر باشید

      • Avatar مجید. ک گفت:

        یکم پیچیده اس. ما چند گروه بکتری داریم که فقط باکتری های بی هوازی اجباری و آئروتولرنت ها به هوا نیاز ندارند. پس اگر پوسیدنی هم باشه کار این دوگروه باکتریه اما سیوال اینجاس که باکتری هایی که مثل بدن ما به فشار جو عادت دارن آیا در فضای عدم وجود فشار رو تحملل می کنند؟ جواب خیر هستش. البته گفتم خیلی پیچیده اس که حوصله تایپ بیشتر ندارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.