آدامس جویدن

آدامس جویدن خوب است یا بد؟ مزایا و معایب آن چیست؟ – با هم بخوانیم

آدامس جویدن امریست که همه ما آن را انجام داده و می‌دهیم. امروزه انواع مختلفی از برندهای تجاری در حال تولیدات گسترده آدامس هستند و هر یک طرفداران مخصوص به خود را دارند. اما آیا از مزایا و معایب استفاده از این محصول معروف و تاریخی باخبرید؟ با ما همراه باشید.

مزایا و معایب جویدن آدامس

آدامس جویدن

تاریخچه مصرف آدامس، به زمان‌های دور و دراز گذشته، طبق تخمین‌ها حدود 6 هزار سال قبل برمی‌گردد. گفته می‌شود حتی در زمان آزتک‌ها و مایاها، استفاده از نوعی آدامس طبیعی به نام Chicle رواج داشته است. یونانیان باستان نیز با استفاده از رزین درخت Mastic آدامس درست می‌کردند.

آدامس جویدن مدرن امروزی از قرن نوزدهم، در ایالات متحده رواج پیدا کرد و اولین محصول تجاری شده در این خصوص، در سال 1848 به فروش رسید. اولین آدامس طعم‌دار نیز در دهه 1960 پا به عرصه تجارت نهاد. امروزه انواع مختلف آدامس اعم از آدامس رژیمی، بدون گلوتن، بدون قند و… در بازار موجود است.

بایدها و نبایدهای مختلف در خصوص مصرف آدامس، حتما به گوش شما هم آشناست. اما بالاخره مصرف آدامس بد است یا خوب؟ اگر به دنبال پاسخ جامع و درستی در جواب این سئوال هستید، بهتر است مطلبی که امروز برای شما تهیه کرده‌ایم را مطالعه بفرمایید.

مزایای استفاده از آدامس جویدنی:

آدامس جویدن

1. کمک به مشکلات تنفسی

جویدن آدامس باعث تولید بزاق بیش‌تر می‌شود. بزاق بیش‌تر، مقدار باکتری‌های موجود در دهان را کاهش می‌دهد. به همین دلیل نفس کشیدن بعد از آدامس جویدن، لذت‌بخش است. البته در این خصوص آدامس‌های بدون قند، موثرترند.

2. کمک به برطرف کردن رفلاکس‌های معده

به محض استفاده از آدامس، بزاق شروع به کار نموده و سطح اسیدیته معده را متعادل می‌سازد. همچنین باعث می‌شود اسید داخل معده به جای بالا آمدن، در داخل معده بماند. فقط با نیم ساعت جویدن آدامس، متوجه این موضوع خواهید شد. بهتر است برای گرفتن نتایج مطلوب‌تر در این زمینه، از آدامس‌های فاقد قند استفاده نمایید.

آدامس

3. کمک به کاهش وزن

خستگی یکی از علل عمده چاقی است. مردم در این حال رو به جویدن می‌آورند، چرا که جویدن یک مکانیسم تسلی بخش است. با جویدن آدامس، میل به خوردن غذا کاهش یافته و بدین ترتیب از خوردن میان‌وعده‌های غالبا مضر، جلوگیری به عمل می‌آید. همچنین آدامس باعث کاهش اشتها در فرد نیز می‌شود.

4. مبارزه با پوسیدگی دندان

Xylitol نام یک نوع آدامس بدون قند است. اکثر دندان‌پزشک‌ها استفاده از این آدامس را توصیه می‌کنند. این ماده، مانع از چسبیدن باکتری‌های عامل سوراخ کردن دندان‌ها بر روی سطوح مینای دندان‌ها می‌شود.  اگر آدامس مصرفی شما حاوی کلسیم لاکتات نیز باشد، تضمین سلامت دندان‌هایتان بالاتر نیز خواهد رفت.

آدامس

5. افزایش کارآمدی افراد

جویدن آدامس فعالیتیست که ذهن را بر روی انجام کار متمرکز می‌کند. این عمل باعث کاهش پرت شدن حواس می‌شود. کمک به نگه‌داری اطلاعات، بهبود حافظه کوتاه مدت، کاهش استرس و اضطراب از دیگر اثرات مثبت جویدن آدامس می‌باشد. آدامس‌های بدون قند حتی به افزایش سطح فعالیت مغز نیز کمک می‌کنند.

6. سرگرم کنندگی

جویدن آدامس باعث ایجاد حس خوب در مردم می‌شود. علی الخصوص در رابطه با آدامس‌های بادکنکی! با توجه به قیمت تقریبا پایین‌تر آدامس نسبت به سایر ابزار سرگرم کننده، استفاده از این روش بسیار مقرون به صرفه‌تر هم هست.

معایب استفاده از آدامس جویدنی:

آدامس جویدن

1. ایجاد پوسیدگی دندان

اکثر آدامس‌ها دارای مقادیر بالایی از قند می‌باشند. استفاده از این آدامس‌ها به کرار، باعث بالا بردن جمعیت باکتری‌ها در دهان می‌شود که دیگر در این شرایط تاثیر بالا رفتن میزان بزاق نیز بی‌اثر می‌گردد. آدامس برای افرادی که دندان شکسته و یا ضعیف دارند، می‌تواند به طور مستقیم آسیب‌زا باشد.

2. گاز گرفتن زبان

خیلی از افراد در حین جویدن آدامس، به طور اشتباهی زبان خود را گاز می‌گیرند که تجربه‌ای بسیار دردناک است. تکرار این موضوع به مرور زمان، می‌تواند به بافت زبان آسیب‌های جدی وارد کند.

3. ایجاد نفخ

آدامس می‌تواند منجر به ایجاد نفخ در بدن بشود. این امر به این دلیل روی می‌دهد که شما در حین جویدن آدامس، علاوه بر قورت دادن بزاق خود، هوا را نیز می‌بلعید. افرادی که در طول روز زیاد آدامس می‌جوند بهتر است که یک وعده غذایی پر فیبر داشته باشند و یا به جای آدامس از آب‌نبات‌های مکیدنی استفاده کنند تا هوای کم‌تری ببلعند.

آدامس جویده شده

4. بالا بردن قند

اکثر آدامس‌ها دارای شیرین کننده‌های مصنوعی هستند. تنها استفاده دو یا سه آدامس دارای این خصیصه، در طول یک روز، می‌تواند در بالا بردن سطح قند خون، به مرور زمان موثر باشد. لازم به ذکر است که مصرف زیاد آدامس‌های بدون قند نیز، ممکن است در گذر زمان معده را آزار دهد.

5. ایجاد مشکلاتی در سلامتی

جویدن آدامس در طولانی مدت باعث ایجاد حس گرفتگی و درد در ماهیچه‌های فک می‌شود. این اتفاق نیز به نوبه خود باعث دندان قروچه در هنگام خواب و آسیب به دندان‌ها می‌شود. در شرایط حادتر، این قضایا منجر به ایجاد سندروم مفصل Temporo Mandibular می‌شود.

6. تخریب آثار یک دندان‌پزشک

خاصیت چسبندگی آدامس می‌تواند پرکردگی‌های دندان و تاج‌ها و پل‌های آن را به مرور زمان فرسایش دهد. بهتر است حتما در این خصوص از دندان‌پزشک خود مشورت بگیرید.

آدامس

7. افزایش زباله

بعد از ته سیگار، آدامس جویده شده بیش‌ترین میزان زباله را به خود اختصاص می‌دهد. حتی جمع آوری این زباله بسیار هزینه بردار است. در ایالات متحده، سالانه 2 میلیون دلار هزینه، صرف انجام این‌کار می‌شود. علاوه بر این‌ها، آدامس به مانند پلاستیک، غیر قابل تجزیه در محیط است. آمار جالب توجهی در این خصوص وجود دارد: سالانه 250  هزار تن زباله آدامس جویده شده تولید می‌شود.

8. عادتی ناخوشایند

جویدن آدامس با صدای بلند و ترکاندن آدامس‌های بادکنکی، در محیط آموزشی یا ادارات، یک عادت نادرست و ناخوشایند است. از نظر فرهنگی این‌گونه رفتارها مصداق ایجاد مزاحمت برای سایرین به حساب می‌آید که باعث آلودگی صوتی و برهم زدن نظم امور می‌گردد.

آدامس

به طور کلی، با در نظر گرفتن تمام جوانب مثبت و منفی جویدن آدامس، می‌توان گفت که این‌کار با رعایت اعتدال، می‌تواند یک عادت سالم و لذت‌بخش باشد. انسان‌ها هزاران سال است که از این محصول استفاده می‌کنند. فقط نباید فراموش کنیم که جویدن آدامس، به هیچ وجه جایگزین مسواک زدن و نخ دندان کشیدن نیست.

امتیاز: 4.8 از 5 (9 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.