علیرضا افضلی پور و فاخره صبا

با علیرضا افضلی پور و فاخره صبا، بنیانگذاران دانشگاه کرمان بیشتر آشنا شوید

علیرضا افضلی پور و فاخره صبا زوجی خیّر دوست‌داشتنی هستند که شاید کمتر کسی در کشور ما از کار بزرگی که آنها انجام داده‌اند باخبراند. از این رو قصد داریم در ادامه این مطلب شما را با این زوج فروتن و خیّر بیشتر آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

زندگی‌نامه علیرضا افضلی پور و فاخره صبا

علیرضا افضلی پور در تاریخ 6 فروردین سال 1288 در شهر تهران چشم به جهان گشود. افضلی پور تحصیلات دوران ابتدایی خود را در مدارس اشرف، اقدسیه و سیروس به پایان برد و پس از آن در دوره دبیرستان به مدارس دارالمعلمین و شرف رفت. در سال 1310 پس از آنکه تحصیلات خود را در مقطع مدرسه به پایان برد، برای ادامه تحصیل به فرانسه سفر کرد. پس از گذراندن یک سال در شهر شربور، سال 1311 به بوردو رفت و در این شهر وارد دانشگاه شد. 3 سال بعد افضلی پور مدرک لیسانس شیمی خود را از دانشگاه بوردو گرفت و برای دوره کارشناسی ارشد در رشته شیمی کشاورزی به لیل رفت و 2 سال در آن شهر ماند.

علیرضا افضلی پور آذر ماه سال 1316 پس از پایان دوره تحصیلات عالی خود به وطن بازگشت و به دوره خدمت سربازی رفت. به مدت 2 سال در رشته مهندسی مخابرات در لشکر 2 تهران با درجه ستوان سومی خدمت کرد و در سال 1319 در بانک کشاورزی استخدام شد. او پس از 6 سال کار دولتی، بانک را به قصد تجارت در رشته برق رها کرد. افضلی پور در شغل جدید موفق بود و به ثروت رسید. او زمانیکه 62 سال داشت، در سال 1348 با فاخره صبا ازدواج کرد، اما هرگز صاحب فرزندی نشدند.

فاخره صبا متولد آبان ماه سال 1299 بود. صبا خواننده اپرا، نویسنده و فرهنگ‌نویس ایرانی که دوره تحصیلات خود را در فرانسه گذرانده بود. او سال 1326 پس از فارغ‌التحصیلی به ایران بازگشت و در هنرستان عالی موسیقی ایران مشغول به کار شد و همزمان در گروه‌های موسیقی کلاسیک در اداره کل هنرهای زیبای ایران به عنوان مدرس و مجری فعالیت داشت.

تصمیم بزرگ علیرضا افضلی پور و فاخره صبا

افضلی پور در دوران حیاتش همواره پند پدر را به خاطر می‌آورد که “پسرم برو تحصیل کن همه چیز را بیاموز و بعد که برگشتی به فرهنگ مملکتت خدمت کن!” او سرانجام یک سال پس از خانم صبا که از شخصیت‌های فرهنگی کشور بود، تصمیم بزرگ خود را با همراهی همسر عملی کرد. آنها دارایی خود را صرف خدمت در راه علم کردند و تصمیم گرفتند که دانشگاهی در یک منطقه محروم بسازند. این زوج خیر در سال 1350 تصمیم به ساخت دانشگاه کرمان گرفتند و در نهایت این دانشگاه در سال 1364 افتتاح شد. پس از آن این زوج به بنای دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز کمک شایانی کردند و به پاس قدردانی از زحمات آنها، این بنا “دانشکده پزشکی مهندس افضلی‌پور”  نامگذاری شد. علاوه‌براین بیمارستانی 350 تخت‌خوابه آموزشی درمانی نیز به نام وی در کرمان موجود است.

علیرضا افضلی پور و فاخره صبا

علیرضا افضلی پور در هجدهم فرودین 1372 به دیار باقی شتافت. همسر او فاخره صبا نیز در تاریخ 22 تیر 1386 درگذشت. روحشان شاد و یادشان گرامی.

امتیاز: 4.4 از 5 (9 رای)
کمی صبر کنید...

۸ دیدگاه

  1. Avatar هاله گفت:

    روح بلند مرتبه شأن شاد و قرین رحمت پروردگار. من این افتخار را داشتم که در دانشگاه این بزرگواران تحصیل کنم. یادشان گرامی

  2. Avatar علی گفت:

    روحشان شاد وبهشتیفقط یه سوال چطور در زمان پهلوی با ان همه درامد نفتی یه دانشگاه در کرمان ساخته نشده بود؟لعنتی ها فقط دنبال کاباره وقمارخانه بودند.

    • Avatar رامين گفت:

      واقعا جای تعجب است که از کل مطلب نوشته شده به چه چیزی پی بردید !!!!!!!!!!
      اِهدِنَا الصَّراطَ المُسْتَقِیمَ
      صِرَاطَ الَّذِینَ أَنعَمتَ عَلَیهِمْ غَیرِ المَغضُوبِ عَلَیهِمْ وَلاَ الضَّالِّینَ

  3. Avatar پوران اژدری گفت:

    چقدر جای تاسف است که چنین اسطوره هایی راداشته باشیم ودرهیچ یک ازکتب درسی نامی ازانها وخدماتی که کرده اند اختصاص داده نشده است چرا که این حق فرزندان ایران است که بشناسند وببالند به چنین مفاخری .
    روحشان شاد.

  4. Avatar محمد رضا شهاب گفت:

    روحشان شاد ویادش ماندنی است:
    زندگی صحنه تنهای هنرمندی ماست
    هرکسی نغمه خود خواند واز صحنه رود
    صحنه پیوسته بجاست
    خرم ان نغمه که مردم بسپارند بیاد

  5. Avatar مازیار گفت:

    روحشون شاداین بزرگ مرد وبانوی پرافتخارایران زمین
    ای کاش نام این دانشگاه روبه نام این بزرگان نام گزاری میکردن .
    حیف حیف .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.