داستان‌های علمی-تخیلی

داستان‌های علمی-تخیلی باعث تقویت تاب‌آوری روانی در خوانندگان جوان می‌شوند

جوانانی که به تماشای ماجراهای فانتزی یا خواندن داستان‌های علمی-تخیلی علاقه‌مند هستند، در زندگی خود نسبت به دیگران از مقاومت ذهنی بیشتری برخوردارند. برخلاف تصور اشتباه و رایج عمومی که معتقد است این موضوعات بی‌ارزش بوده و محتوای مفیدی ندارند، مطالعه در این زمینه به جوانان کمک می‌کند تا با افزایش مقاومت ذهنی به خصوص در شرایط استرس‌زا و پراضطراب زندگی، بهتر از سایر افراد با واقعیت‌ها روبرو شوند. با دینو در ادامه همراه باشید تا ببینید چگونه داستان‌های علمی-تخیلی می‌توانند باعث تقویت تاب‌آوری روانی در خوانندگان جوان خود شوند.

ادبیات به عنوان آینه اخلاقی

در نظر والدین ما، ادبیات با درس‌های تاریخی خود به عنوان آینه اخلاقی نشانگر ارزش‌های درونی افراد است و برای جوانان مفید در نظر گرفته می‌شود. این اعتقاد عموما عامل اصلی سانسور کردن کتاب‌های خاص از گذشته تا به امروز بوده است. «ماجراهای هاکلبری فین» که در سال 1885 منتشر شد، اولین کتاب ممنوعه در ایالات متحده آمریکا است. در آن زمان تصور می‌شد محتوای این داستان جوانان را به انحراف کشانده و به پسران جوان می‌آموزد تا فحاشی کنند، سیگار بکشند و از خانه فراری شوند!

با این که بسیاری از افراد ممکن است داستان‌های علمی-تخیلی یا سوداگرانه را ادبی نپندارند، تحقیقات نشان می‌دهد که تمام تصویرسازی‌ها می‌توانند مهارت‌های تفکر انتقادی و هوش هیجانی را در خوانندگان جوان ایجاد کنند که این موضوع به خصوص باعث تخیل قوی و افزایش ادراک بیشتر محیط می‌شود. این در حالی است که همچنان تصور می‌شود کسانی که به ماجراهای خیالی علاقه‌مند هستند، مهارت‌های اجتماعی پایینی دارند که نمی‌توانند با واقعیت کنار بیایند. مقاله‌ای در سال 2016 در نشریه علمی و پژوهشی روانشناسی اجتماعی و شخصیت با نام Social and Personality Psychology Compass منتشر شد که استدلال می‌کند اتصال به دنیای داستان، مستلزم فرآیندی از «همدلی دوگانه» است. به این معنی که باعث می‌شود در حالی که شما احساسات شخصیت داستان را درک ‌می‌کنید، به طور همزمان نیز درگیر پردازش شخصی شدید از مسائل چالش برانگیز درون داستان می‌شوید.

داستان‌های علمی-تخیلی و تقویت تاب‌آوری روانی

داستان‌های علمی-تخیلی

با افزایش میزان اضطراب، افسردگی و مشکلات بهداشت روان برای جوانان در دو دهه گذشته، ممکن است تصور شود که آن‌ها درک درستی از واقعیت‌های جامعه ندارند و خیال‌پردازی دلیل اصلی مشکلات آن‌ها است. همچنین امروزه جوانان دسترسی بی‌سابقه‌ای به اطلاعاتی دارند که ممکن است در برابر آن‌ها قدرت کمی برای جلوگیری از تاثیرپذیری داشته باشند. خواندن داستان‌های علمی-تخیلی و خیالی می تواند به خوانندگان در درک جهان کمک کند. قرار گرفتن در معرض اتفاقات خلاقانه خارج از چارچوب‌های عمومی به جای محدود کردن تفکر خوانندگان در رویارویی با واقعیت، توانایی آن‌ها برای درک واقعیت را بر اساس علم گسترش می‌دهد. بررسی سال 2015 نشان داد که این خوانندگان همچنین مصرف کنندگان عمده طیف گسترده‌ای از انواع دیگر کتاب‌ها و رسانه‌ها بودند. در حقیقت، این مطالعه به ارتباط بین مخاطبان اشکال متنوع ادبی و توانایی درک علم توسط آن‌ها اشاره کرده است.

تخیل یا واقعیت

دیگر باید این را بپذیریم که برای مطرح کردن داستان‌های قانع کننده درباره موضوعات جدی اجتماعی و سیاسی، نیازی به ارائه تصویر آینه‌ای از واقعیت نیست. داستان‌های علمی-تخیلی جنبه‌ای از واقعیت آشنا را در نظر می‌گیرند و آن را عجیب و غیرعادی می‌کنند تا به اندازه کافی روان و احساسات خواننده را برای ادراک مفهوم، درگیر سازند. آن‌ها همچنین باعث می‌شوند فرد مسائل موجود را با دید تازه‌ای درک کند. این حالت خواننده را از پیچیدگی خلاص کرده و او را وادار می‌کند تا از تخیل خود برای رسیدن به روش‌های مختلف مدیریت چالش‌های اجتماعی استفاده کند. فراموش نکنید که شما باید اجازه دهید تا فرزندانتان داستان‌های علمی-تخیلی بخوانند تا با دید بهتری به حقایق زندگی نگاه کنند.

شما درباره داستان‌های علمی-تخیلی چه نظری دارید؟ آیا جزو علاقه‌مندان این موضوعات هستید یا خیر؟ تفکرات خود در این زمینه را با ما و همراهان عزیز دینو به اشتراک بگذارید.

منبع: The Conversation

بیشتر بخوانید: احساس غم و اندوه و افسردگی، احساساتی کاملا طبیعی هستند که نباید از آن فرار کنیم!

بیشتر بخوانید: بازی‌های ذهن فریبکار: 30 حقیقت روانشناسی عجیب درباره ناخودآگاه ما

امتیاز: 4.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.