احساس غم و اندوه

احساس غم و اندوه و افسردگی، احساساتی کاملا طبیعی هستند که نباید از آن فرار کنیم!

در این روزهای همه‌گیری ویروس کرونا / COVID-19، روند زندگی روزمره همه مردم جهان کمی تغییر کرده و تعاملات اجتماعی محدود شده است. از سوی دیگر روحیات و احساس امنیت مردم در این روزها بسیار متزلزل شده و کارشناسان سلامت روان و روانشناسان معتقدند که غم و اندوه در این روزها کاملا طبیعی است. احساس غم و اندوه یک پاسخ طبیعی در زمان از دست دادن یک دوست، خانواده و حتی از دست دادن یک احساس است. ایمی سالیوان، روانشناس بالینی، می‌گوید:” هم اکنون همه‌ی ما مردم بسیار ناامید هستیم و نیاز داریم تا دوباره به ارتباطات خود و تعاملات اجتماعی خود بازگردیم.” اما چگونه می‌توانیم در این روزها عواطف و احساسات خود را کنترل کنیم؟

احساس غم و اندوه

احساس غم و اندوه

اندوه به طور کلی می‌تواند شامل چارچوب یا مراحل خاصی باشد و بسیار احساس پیچیده‌ای است. کارشناسان مراحل غم و اندوه را به دسته‌ی زیر تقسیم کرده‌اند که البته این مراحل با همین ترتیب در همه رخ نخواهد داد و شامل همه مردم نیز نخواهد شد.

  • انکار
  • خشم
  • ناامیدی
  • پذیرش

عواطف و احساسات به صورت روزانه یا به صورت ساعتی و لحظه‌ای در حال تغییر است. بنابراین طبیعی است که یک روز احساس ناامیدی داشته باشیم و روزی غم خود را با خشم و و عصبانیت بروز دهیم. در واقع طبیعی است که ما تحت شرایط مختلف، احساسات و عواطف مختلفی را تجربه کنیم و نباید این احساسات را انکار کرده و گمان کنیم که با بروز این عواطف ضعیف هستیم. در واقع کنترل عواطف به معنای قدرت یا مدیریت بحران نیست در نتیجه باید با این طبیعت خود کنار بیاییم و احساسات خود را بپذیریم.

در این روزها بسیاری از ما شغل یا روابط اجتماعی خود را از دست داده‌ایم و یا خودمان و اطرافیانمان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند در نتیجه طبیعی است که طی این اتفاقات احساسات غم و اندوه به سراغمان بیاید. در واقع شرایط کنونی از کنترل همه ما مردم خارج است و نمی‌توانیم شرایط را به خوبی مدیریت کنیم؛ در نتیجه هرگونه احساساتی در این دوران کاملا طبیعی است و جای نگرانی نخواهد بود. در واقع بدن ما و مغز ما، واکنش درستی به شرایط فعلی نشان می‌دهد.

پیش‌بینی وقایع منفی می‌تواند احساس اضطراب یا ترس را ایجاد کند. در نتیجه برای کاهش این عواطف و احساسات خوب است که از اخبار و شبکه‌های اجتماعی کمی فاصله بگیرید و اوقات خود را با تفریحات بهتری بگذرانید. برای مثال می‌توانید به جای اندوهگین بودن در این روزها، از طریق تماس‌های تصویری با اقوام و دوستان خود در ارتباط باشید و شادی را برای لحظاتی از روز تجربه کنید.

احساس غم و اندوه

احساسات خود را بشناسید و آن‌ها را حس کنید

به طور کلی باید عواطف و احساسات خود را بشناسیم و حس کنیم. باید بدانیم که احساساتی چون احساس ترس، اضطراب، قدرت، شکست، غم و اندوه و هرگونه احساس دیگری طبیعی است. در واقع در این شرایط باید پس از تشخیص احساسات به خودمان فرصت دهیم و به دنبال راهکارهای مثبت برای بهبود عواطف خود باشیم. البته نباید عجله کنیم و باید اجازه دهیم تا دوران این عواطف در آرامش سپری شود. فقط مهم این است که احساسات لحظه‌ای خود را بپذیریم و از احساسات خود فرار نکنیم. در نهایت با تصمیم و افکار مثبت، این عواطف را پشت سر بگذاریم.

کنترل و بهبود عواطف

تمریناتی وجود دارند که به کنترل احساسات و عواطف مخصوصا غم و اندوه کمک می‌کنند. در نتیجه خوب است که با شناخت خود، این تمرینات را انجام دهیم و از تاثیرات خوب آن در این دوران بهره ببریم. در ادامه برخی از این موارد را ارائه خواهیم کرد:

  • نفس عمیق
  • تمرینات آگاهی ذهن
  • نوشتن عواطف بر روی کاغذ
  • صحبت کردن با شخصی دیگر
  • پیاده‌روی

نکته: البته اگر ماجرا به جایی برسد که فرد نتواند عواطف خود را کنترل کند و این دوره طولانی شود، باید حتما با روانپزشک خود در این زمینه صحبت کند و عواطف خود را در میان بگذارد.

بیشتر بخوانید: بی‌حوصلگی و چند راه حل آسان برای فرار از این حس ناخوشایند

امتیاز: 4.8 از 5 (6 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.