معرفی بزرگترین اقتصاد جهان و 10 کشور با بالاترین بازده صنعتی در جهان

در دهه گذشته، اقتصاد جهانی به میزان قابل توجهی بهبود یافته است. در واقع در مقایسه با دهه‌های گذشته‌، کشورهای در حال توسعه بهتر عمل می‌کنند و سهم قابل توجهی در تولید جهانی دارند. ایالات متحده هنوز بزرگترین اقتصاد جهان را دارد که حدود 18 تریلیون دلار تخمین زده می‌شود. تا سوی دیگر چین با 11 تریلیون دلار در رتبه سوم قرار دارد. اقتصاد چین با سرعتی بالا در حال رشد است و مرکز اقتصاد و تحقیقات تجاری (CEBR)، پیش‌بینی می‌کند که تا سال 2029، اقتصاد چین از ایالات متحده، بزرگترین اقتصاد جهان پیشی بگیرد. البته در حال حاضر شیوع ویروس کرونا نظم اقتصادی جهان را بهم ریخته و این ویروس بر روی اقتصاد چین نیز تاثیر بسیار بدی گذاشته است. در این مطلب به معرفی 10 کشور با بالاترین بازده صنعتی در جهان و بزرگترین اقتصاد جهان خواهیم پرداخت.

بالاترین بازده صنعتی در جهان

چین

چین بزرگترین تولید صنعتی جهان را دارد. در سال 2016 تخمین زده شد که این کشور 4.566 تریلیون دلار تولید صنعتی داشته است. تولید عمده کارخانه، فروش پایدار خرده فروشی و یک بازار صادراتی رو به رشد، به چین کمک کرده است تا انتظارات اقتصادی خود را برآورده سازد. در سه ماهه سوم سال 2017، تولید ناخالص داخلی چین 6.8٪ رشد داشته است. میزان تولید صنعتی در سپتامبر 2017 در مقایسه با سال گذشته 6.6٪ رشد کرده است. در سال 2016 کالاهایی به ارزش 2.342 تریلیون دلار صادر شده بود و تنها از اتحادیه اروپا که 2.659 تریلیون دلار صادرات داشته، پیشی گرفت.

ایالات متحده آمریکا

ایالات متحده با وجود اینکه بزرگترین اقتصاد جهان است، از نظر میزان تولیدات صنعتی از چین و اتحادیه اروپا عقب است. در سال 2016 میزان تولید صنعتی ایالات متحده 3.602 تریلیون دلار بود. در همان سال، ایالات متحده کالاهایی به ارزش 1.620 تریلیون دلار صادر کرد. در سه ماهه سوم سال 2016 شاهد تولید واقعی 1.92 تریلیون دلار بودیم که بالاترین میزان در هر سه ماه از زمان رکود بزرگ سال 2008 بود.

ژاپن

ژاپن در رده‌بندی جهانی در جایگاه سوم بوده و در رتبه دوم آسیا قرار دارد. یک دهه پیش، ژاپن دومین اقتصاد بزرگ بود تا اینکه چین فراتر رفت. در سال 2016 کل تولیدات صنعتی ژاپن 1.368 دلار بود در حالی که درآمد صادراتی آن به 683.85 دلار رسید. ژاپن بیشترین بدهی عمومی را به عنوان درصد تولید ناخالص داخلی دارد، وضعیتی که مانع از سرمایه‌گذاری‌های خصوصی در این کشور می‌شود. اختلاف در بهره‌وری در بخش‌های مختلف اقتصاد همچنان در حال گسترش است که مانع رشد اقتصاد صادرات محور در این کشور می‌شود.

آلمان

آلمان بزرگترین اقتصاد اروپا را دارد و در این لیست چهارمین کشور بزرگ تولیدکننده صنعتی در جهان است. این کشور همچنین بزرگترین تولید‌کننده صنعتی اروپا است. در سال 2016، تولید صنعتی آلمان بالغ بر 1.050 تریلیون دلار بود. آلمان در آگوست سال 2017 بیشترین رشد تولید صنعتی را داشته است. با تولید صنایع بیشتر، کالاهای مصرفی و واسطه‌ای، تولیدات تا 3.2 درصد افزایش یافته است. صنعت خودرو، محرک اصلی بازدهی صنعتی در آلمان بود.

هند

هند نیز خود را به عنوان یک مرکز اقتصادی اثبات کرده است. به نظر می‌رسد این کشور با توجه به CSO و صندوق بین‌المللی پول، سریعترین اقتصاد جهان است. انتظار می‌رود که هند در بین سه اقتصاد برتر جهان در دو دهه آینده قرار گیرد. پیش‌بینی می‌شود که اقتصاد هند برای سال‌های آینده 6.7 درصد رشد کند. در سال 2016 تولید صنعتی کشور حدود 672 میلیارد دلار بوده است. بین آوریل و ژوئن 2017 نیز اقتصاد این کشور نسبت به سال گذشته 5.7 درصد رشد داشته است.

کره جنوبی

اگرچه کره جنوبی جزو ده اقتصاد بزرگ دنیا نیست، اما تولیدات صنعتی کره جنوبی همچنان در حال رشد است. در سال 2016 میزان تولید صنعتی این کشور 531 میلیارد دلار بوده است. تولید صنعتی کره جنوبی، 2.7 درصد نسبت به سال گذشته در ماه آگوست افزایش یافته است که با رشد در صنایع تکنولوژیکی، تولیدی و اتومبیل تقویت شده است. کره جنوبی، چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا، شاهد افزایش صادرات چیپست و صادرات به چین است که با رشد 13.5 درصدی همراه بود.

انگلیس

انگلیس دومین تولیدکننده بزرگ صنعتی پس از آلمان در اروپا است. در سال 2016 انگلیس 505 میلیارد دلار از تولید صنایع خود بدست آورد. تصمیم انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا، عدم قطعیت در اقتصاد باقی مانده است زیرا محققان و اقتصاددانان سعی در بررسی تأثیرات این تصمیم بر اقتصاد دارند. تولید صنعتی در انگلستان، روند رونق 23 ساله‌ای را در پی داشته است که منجر به رشد اقتصادی گسترده‌تر می‌شود. صنعت اتومبیل و معادن نیز در این کشور سود ده بوده است.

بزرگترین اقتصاد جهان

بزرگترین اقتصاد جهان

ایالات متحده هنوز بزرگترین اقتصاد جهان با تولید ناخالص داخلی 18 تریلیون دلار است. در حالی که چین با 11.2 تریلیون دلار در رده سوم و اتحادیه اروپا با 16.8 تریلیون دلار در رده دوم قرار دارند. ژاپن و آلمان به ترتیب با 4.4 و 3.5 تریلیون دلار به ترتیب در جایگاه سوم و چهارم قرار دارند. در نهایت انگلیس، فرانسه، هند، ایتالیا و برزیل در ادامه این ده کشور برتر قرار دارند. از سوی دیگر نیجریه بزرگترین اقتصاد آفریقا را با تولید ناخالص داخلی 569 میلیارد دلار بدست آورده و پس از آن آفریقای جنوبی با 350 میلیارد دلار است. تووالو کوچکترین اقتصاد جهان با تولید ناخالص داخلی 38 میلیون دلار را دارد و پس از آن می‌توان به کشورهای مونتسرات (63 میلیون دلار)، کیریباتی (180 میلیون دلار) ، نائورو (182 میلیون دلار) و جزایر مارشال (209 میلیون دلار) به عنوان پنج اقتصاد کوچک جهان اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: فشار خانواده‌ها بر بیکاری جوانان در شرایط بد اقتصادی و تبعات تلخ آن
بیشتر بخوانید: کشورهایی که بیشترین زیردریایی جهان را دارند و تعداد زیردریایی‌های ایران
بیشتر بخوانید: ثروتمندترین و فقیرترین کشورهای خاورمیانه و جایگاه ایران در این لیست

امتیاز: 4.5 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.