13 راه سریع برای درمان آفتاب سوختگی و کاهش قرمزی در خانه

تابستان فصل بیرون رفتن و آفتاب گرفتن است. اما در تمام آن ساعاتی که در فصل تابستان در بیرون از خانه سپری می‌کنید، معمولاً یک چیز اجتناب ناپذیر وجود دارد: آفتاب سوختگی. خوشبختانه راه حل‌های خانگی زیادی وجود دارد که می‌توانید از آنها برای کم کردن سوزش، خارش و پوسته پوسته شدن ناشی از آسیب نور خورشید استفاده کنید.

چگونه از آفتاب سوختگی صورت و بدن خلاص شویم:

درمان آفتاب سوختگی

1. دوش خنک بگیرید

به محض اینکه از خانه بیرون آمدید، کرم مرطوب کننده بزنید. خنک ماندن پوست شما می‌تواند به کاهش درد و کاهش التهاب ناشی از آفتاب سوختگی کمک کند و لوسیون به حفظ رطوبت پوست شما کمک می‌کند و پوست شما کمتر خشک به نظر می‌رسد. از مصرف صابون‌هایی که می‌تواند پوست را بیشتر تحریک کند اجتناب کنید.

2. به پوست خود آلوئه ورا بمالید

ژل آلوئه ورا خالص چه به صورت آماده یا طبیعی و مستقیم از گیاه، دارای خواص خنک کنندگی و تسکین دهندگی است و همچنین می تواند باعث بهبود زخم شود. مطالعات نشان داده است که گیاه آلوئه دارای خواص ضد التهابی است.

3. از کیسه یخ یا کمپرس استفاده کنید

قبل از اینکه یخ را مستقیماً روی پوست خود بمالید، ابتدا یخ را در یک پارچه بپیچید یا یک پارچه را در آب سرد یا شیر خیس کنید و روی محل سوختگی قرار دهید. ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان های موجود در شیر می‌توانند به بهبود وضعیت پوست شما کمک کنند.

4. مقدار زیادی آب بنوشید

به گفته بنیاد سرطان پوست، آفتاب سوختگی، جریان مایعات بدن را به سمت پوست می‌کشد و از بقیه قسمت‌های بدن دور می‌کند. با مصرف مقدار زیادی آب  یا یک نوشیدنی کم قند که دارای الکترولیت است، بدن خود را آبرسانی کنید.

5.  مواظب تاول‌ها باشید

تاول‌های شدید و گسترده نیاز به معاینه پزشک دارند اما اگر چند تاول زدید آن را رها کنید. اگر تاول‌ها به طور طبیعی ظاهر شوند، زخم باز تاول را با آب و صابون ملایم تمیز کنید و روی آن را با پماد آنتی بیوتیک و بانداژ بپوشانید.

6. از پوست خود محافظت کنید

اگر دوباره باید به بیرون بروید، لباسی بپوشید که پوست شما را بپوشاند و در سایه بمانید. استفاده از کرم‌های ضد آفتاب به مقدار مناسب را فراموش نکنید. استفاده از ضدآفتاب دارای  SPFروی سوختگی‌ها باعث می‌شود که آسیب بیشتری به پوستتان نرسد.

7. داروهای بدون نسخه را امتحان کنید

  • آسپرین یا ایبوپروفن مصرف کنید: مسکن‌های OTC مانند  Advilمی‌تواند به کاهش تورم و ناراحتی پوست کمک کند.
  • روی پوست خود کرم هیدروکورتیزون بمالید: یک کرم استروئید موضعی ملایم مانند کورتیزون-10 می تواند روند بهبود را سرعت دهد.

8. از محصولاتی که گرما را جذب می‌کنند خودداری کنید

محصولاتی وجود دارد که ممکن است وسوسه شوید از آنها روی پوست خود استفاده کنید که می‌توانند شرایط را بدتر کنند زیرا گرما را در خود نگه می‌دارند. به همین دلیل، از لوسیون های مبتنی بر روغن یا فرآورده های نفتی خودداری کنید.

9. از بی‌حس کننده‌های موضعی استفاده نکنید

از مصرف محصولاتی مانند بنزوکائین اجتناب کنید، زیرا می‌توانند پوست شما را بیشتر تحریک کنند

10. روتین مراقبت از پوست خود را تغییر دهید

بهتر است در حال حاضر برخی از مراحل مراقبت از پوست خود را تغییر دهید. لایه‌بردارها و اسکراب‌ها فقط به درد شما اضافه می‌کنند و می‌توانند به پوست شما آسیب بیشتری وارد کنند و تونرها هم همینطور. اگر داروی آکنه استفاده می‌کنید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید که اگر موافقت کرد، مدتی از این محصولات استفاده نکنید.

11. پوست خود را مرطوب نگه دارید

تا چند روز به مالیدن لوسیون روی ناحیه آفتاب‌ سوخته ادامه دهید تا ناحیه سوخته یا لایه‌برداری شده مرطوب بماند.

12. جو دوسر را به وان حمام خود اضافه کنید

با اضافه کردن بلغور جو دوسر به آب حمام، ناراحتی و درد آفتاب سوختگی را کاهش دهید. اضافه کردن جو دوسر باعث کاهش التهاب شما می‌شود.

13.  جوش شیرین به وان حمام خود اضافه کنید

حمام با جوش شیرین می‌تواند به رفع این مشکل کمک کند. جوش شیرین دارای خواص ضد باکتریایی است و در تحقیقات نشان داده است که خارش را کاهش می‌دهد. حمام ولرم را با نصف فنجان از جوش شیرین امتحان کنید.

چه زمانی برای آفتاب سوختگی باید به پزشک مراجعه کنید؟

اگر در ناحیه وسیعی از بدنتان تاول دارید، یا تب و لرز را تجربه می کنید، یا احساس گیجی می‌کنید، حتما به پزشک مراجعه کنید. اگر متوجه شدید که آفتاب سوختگی شما در حال گسترش است، این می تواند نشانه عفونت باشد و باید در اسرع وقت با پزشک خود تماس بگیرید.

چگونه از آفتاب سوختگی جلوگیری کنیم:

خودتان را برای بار بعدی که زیر نور خورشید می‌روید، آماده کنید: از کرم‌های ضدا آفتاب دارای 15 SPF و بالاتر به مقدار مناسب استفاده کنید. کرم ضد آفتاب را باید هر دو ساعت یکبار یا حتی اگر زیاد عرق می‌کنید یا شنا کرده اید، زودتر تجدید کنید.

امتیاز: 5.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...

۳ دیدگاه

  1. Avatar کتر روان شناس از اکسفور گفت:

    استرس و ترس باث جوش
    توصیه من نوشابه بخرین هم ترس و استرس نابود می کند
    و پیروز نبردهای زنگی میشنی و این حرف من برای افراد زیر استرس و فشار وتهدید

  2. Avatar سیمین نوربخش گفت:

    مرسی محدثه جان. برای این روزها خیلی کاربردی بود (:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.