مفهوم شهر 15 دقیقه ای

مفهوم شهر 15 دقیقه ای کارلوس مورنو برنده جایزه Obel Award 2021

مفهوم شهر 15 دقیقه ای کارلوس مورنو برنده جایزه Obel Award 2021 شد. در ادامه همراه دینو با این مفهوم و مدل سازی شهری برای آینده بیشتر آشنا شوید.

مفهوم شهر 15 دقیقه ای

کارلوس مورنو

در ابتدا با این سوال شروع می‌کنیم که یک شهر 15 دقیقه‌ای به چه معنی است؟ در جواب این سوال باید بدانید که یک شهر 15 دقیقه‌ای در حقیقت یک مفهوم شهری است که در آن می‌توان با پیاده روی یا دوچرخه سواری کوتاه از خانه و محل سکونت خود، اکثر نیازهای روزمره را برطرف کرد. این مدل شهرسازی که توسط دانشمند فرانسوی-کلمبیایی «کارلوس مورنو» (Carlos Moreno) با هدف بهبود کیفیت زندگی شهری ارائه شده است، برنده جایزه Obel Award 2021 شد. هدف اصلی این ایده کمک به مقابله با هژمونی خودرو و ایجاد محیط‌های شهری پایدارتر با محوریت انسان است.

جالب است بدانید که این سومین پروژه برنده جایزه اوبل است. این جایزه بین‌المللی هر ساله توسط بنیاد «هنریک فرود اوبل» (Henrik Frode Obel) برای تجلیل از «کمک های برجسته معماری در توسعه انسانی» ارائه می‌شود. امسال رقابت به طور خاص روی راه حل‌های جدید برای چالش‌های پیش روی شهرهای سراسر جهان متمرکز شد. جالب است بدانید که پاریس در میان شهرهای جهان، پیش از این، از ایده‌های مورنو استفاده کرده است.

مفهوم شهر 15 دقیقه ای پاریس

مورنو برای اولین بار چشم انداز خود را برای مدل شهر 15 دقیقه‌ای در سال 2016 مطرح کردکه هدف اصلی آن کمک به بهبود کیفیت زندگی افرادی است که در مناطق متراکم شهری زندگی می‌کنند. این مدل شهرهای غیرمتمرکز را تصور می‌کند که در آن شهروندان می‌توانند به خانه و محل کار خود با یک پیاده روی یا دوچرخه سواری کوتاه دسترسی داشته باشند. در چنین شهری همچنین غذا، بهداشت، آموزش و امکانات فرهنگی نیز بدون خودرو در عرض یک ربع ساعت در دسترس خواهد بود. کاهش وابستگی به وسایل نقلیه به این روش می‌تواند به کاهش مصرف سوخت فسیلی، انتشار کربن و آلودگی هوا کمک کند و به نوبه خود سلامت مردم و کره زمین را بهبود بخشد. 6 عملکرد ضروری برای ساکنان شهری شامل: زندگی، کار، تجارت، مراقبت‌های بهداشتی، آموزش و سرگرمی است که در این مدل با اطمینان از فاصله 15 دقیقه‌ای خود در یک منطقه مسکونی جمع شده است.

چهارچوب و مزایای این طرح

چهارچوب اصلی این مدل دارای چهار جزء پایه به شرح زیر است:

  • تراکم
  • مجاورت
  • تنوع
  • دیجیتالی شدن

تسهیل سفرهای فعال در شهرهای آینده، مزایای سلامت جسمی را برای شهروندان به ارمغان می‌آورد، در حالی که کاهش زمان رفت و آمد به آن‌ها کمک می‌کند تا به تعادل بهتری بین کار و زندگی دست یابند. چارچوب مورنو که می‌تواند با فرهنگ‌ها و نیازهای محلی سازگار شود، قبلا در برنامه ریزی شهری شهرهایی مانند بوئنوس آیرس، چنگدو و ملبورن وارد شده است. این مفهوم همچنین توسط شهردار پاریس، «آنه هیدالگو» (Anne Hidalgo) که از آن در طول مبارزات انتخاباتی خود در سال 2020 استفاده کرد، رایج شد.

این مدل شهرسازی آینده گرایانه، توسط هیئت داوران جایزه Obel 2021 شامل: معمار منظر «مارتا شوارتز» (Martha Schwartz)، استاد دانشگاه «ویلهلم وسنکوهل» (Wilhelm Vossenkuhl) و معماران «کیتل تورسن» (Kjetil Thorsen) از «اسنوهتا» (Snøhetta)، «لوئیس بکر» (Louis Becker) از «هنینگ لارسن آرشیتکتز» (Henning Larsen Architects) و «زو تیانشن» (Xu Tiantian) از «دی ان ای» (DnA) انتخاب شد. شوارتز که ریاست هیئت داوران را بر عهده داشت، مفهوم شهر 15 دقیقه ای را «گامی واقعی به سوی آینده» توصیف کرد.

در این پروژه، امکاناتی نظیر خدمات بهداشتی و درمانی، مدرسه، پارک و فضای بازی کودکان، فضاهای ورزشی، خانه‌های اقتصادی و … در یک منطقه پوشش داده می‌شوند. علاوه بر این، در چنین طرحی اولویت استخدام بر اساس ساکنان محلی در نظر گرفته می‌شود و از کسب و کارهای محلی حمایت خواهد شد. نظر شما درباره مفهوم شهر 15 دقیقه ای چیست؟ چه ایراداتی می‌توان برای این ایده گرفت؟ دیدگاه‌های ارزشمندتان در این زمینه را با ما و همراهان همیشگی دینو به اشتراک بگذارید.

منبع: Dezeen

امتیاز: 5.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.