چادر اوریگامی مدولار LUNARK

طراحی چادر اوریگامی مدولار LUNARK برای اسکان روی ماه توسط معماران فضایی

اکتشافات فضایی یکی از سرگرمی‌های جالب این روزهای دانشمندان است. یکی از ایده‌های خلاقانه جدید در این باره، زیستگاه اوریگامی مقاوم در برابر شرایط سخت آب و هوایی برای برپایی روی ماه است. در ادامه همراه دینو با طراحی چادر اوریگامی مدولار LUNARK که برای اسکان روی ماه توسط معماران فضایی ساخته شده است، آشنا شوید.

چادر اوریگامی مدولار LUNARK

چادر اوریگامی مدولار LUNARK

SAGA یک استودیوی معماری دانمارکی طراح پروژه LUNARK است. این پروژه در واقع یک پناهگاه مدولار قابل گسترش می‌باشد که تا 750 برابر اندازه اصلی خود باز می‌شود. در طراحی این سازه، ساختاری که به راحتی قابل حمل باشد (تا بتواند به ماه برسد!)، دارای اکوسیستم بدون زباله باشد و بتواند در برابر دمای قطب شمال و بارش شهابی مقاومت کند، بسیار مهم بوده است. LUNARK موفق شده از آزمایش خود سربلند بیرون بیاید و همه این نیازها را برآورده کند. استودیوی SAGA یک ماموریت بزرگ دارد و آن هم این است که فضای بیرون را برای ساکنان آینده دیگر سیارات کمی دنج‌تر کند.

فرم LUNARK از الگوهایی که در یک برگ جوانه زده هنگام باز شدن دیده می‌شود الهام گرفته شده است. این سازه از یک جوانه کوچک به شکل تخم مرغی بزرگ با یک پوسته سفت شروع به باز شدن می‌کند و یک سکونتگاه امن ایجاد می‌کند. نمای بیرونی این چادر مانند یک مخزن سخت و مقاوم بوده در حالی که فضای داخلی آن یک خانه دنج با حس و حال نوردیک است. نمای بیرونی اصلی زیستگاه از یک پوسته فیبر کربن براق مشکی ساخته شده است. پنل‌های ساندویچی ساختار فیبر کربن با هسته فوم برای عایق بیشتر هستند.

فیبر کربن متریالی ایده آل به حساب می‌آید؛ زیرا سبک و مناسب برای حمل و نقل و باز کردن و در عین حال قوی است. پنل‌ها توسط یک لاستیک کامپوزیت تاشو سفید رنگ به هم متصل شده‌اند که ساختار اصلی باربر آن یک قاب آلومینیومی است. با شروع از اندازه یک ماشین کوچک، پوسته فیبر کربن می‌تواند تا 750 برابر اندازه خود باز شود.

فضای داخلی

در داخل، پنل‌های شبانه‌روزی با انرژی خورشیدی چرخه‌های نوری روی زمین را تقلید می‌کنند و هدف آن‌ها بهبود الگوی خواب و رفاه عمومی فضانوردان است که برای مقابله با یکنواختی، کلاستروفوبیا و استرس روانی طراحی می‌شود. LUNARK با فضای داخلی 17.2 متر مربع برای پناه دادن به دو نفر به صورت همزمان طراحی شده که انرژی آن توسط یک باتری خورشیدی 1000 آمپر ساعتی تامین می‌شود.

پیشینه LUNARK

پیش از این در سال 2020، SAGA یک نمونه اولیه برای LUNARK با استفاده از اصول تا کردن کاغذ اوریگامی ژاپنی با بیومیمیکری را توسعه داد. دو معمار طراح آن «سباستین آریستوتلیس» (Sebastian Aristotelis) و «کارل-یوهان سورنسن» (Karl-Johan Sørensen) به یک مأموریت دو ماهه رفتند تا انزوای شدید را در شمال گرینلند تجربه کنند، جایی که LUNARK و فناوری‌های آن را برای ماموریت‌های بعدی ماه آزمایش کردند، در حالی که باید دمای 30- درجه سانتیگراد، بادهای طوفانی و حمله خرس‌های قطبی گرسنه را تحمل می‌کردند. SAGA به کمک داده‌های جمع آوری شده از دو ماه انزوای شدید در گرینلند، موفق شدند LUNARK را حتی برای ماموریت‌های واقعی آماده کنند.

ما می‌خواستیم واقعی‌ترین ماموریت شبیه سازی را انجام دهیم. اگر ما به عنوان معمار بخواهیم اثر اقدامات متقابل معماری را در فضا آزمایش کنیم، همچنین باید مقدار واقعی استرس را روی شرکت کنندگان (در مورد خودمان) شبیه سازی کنیم. قطب شمال سرد بهترین گزینه برای ما بود. در عین حال، قطب شمال شبیه‌ترین شرایط نوری را با ماه دارد.

در نهایت باید گفت استودیوی SAGA نه تنها بر خلق معماری فضایی درخشان متمرکز است، بلکه سلامت روان فضانوردان را در هسته اصلی طراحی خود قرار می‌دهد که باعث می‌شود در بین سایرین متمایز باشند. نظر شما درباره چادر اوریگامی مدولار LUNARK چیست؟ آیا این پروژه را موفقیتی برای سکونت بشر در سیارات دیگر می‌بینید؟ دیدگاه‌های ارزشمندتان را در این باره با ما و همراهان همیشگی دینو به اشتراک بگذارید.

منبع: Yanko Design

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.