نخستین مورد ابتلای انسانی به آنفلوانزای پرندگان H3N8 در چین

مقامات چینی ادعا می‌کنند که این کشور نخستین مورد انسانی ابتلا به گونه H3N8 از آنفلوانزای پرندگان را شناسایی کرده است. با این حال، به نظر می‌رسد که ریسک شیوع این بیماری در بین انسان‌ها پایین است.

کمیسیون ملی بهداشت چین در بیانیه‌ای اعلام کرد که این نوع از آنفلوانزای پرندگان در پسر بچه 4 ساله‌ای اهل استان هنان مشاهده شده که تب و سایر علائم را در 5 آوریل (16 فروردین) نشان داد. ظاهرا او در محل زندگیش با مرغ و کلاغ‌هایی در تماس بوده که خانواده‌اش نگهداری می‌کردند.

نخستین مورد انسانی H3N8

آنفلوانزای H3N8 در میان اسب‌ها و سگ‌ها رایج است و در فک‌ها نیز مشاهده شده است. اما تاکنون هیچ انسانی به این بیماری مبتلا نشده بود. نیکولا لوئیس، متخصص آنفلوانزا در کالج سلطنتی دامپزشکی بریتانیا می‌گوید: بررسی دنباله ژنوم این ویروس نشان می‌دهد که H3N8 دارای نوعی بازآرایی از ترکیب ویروس‌هایی است که قبلا در مرغ و خروس‌ها و پرندگان وحشی شناسایی شده بود.

H3N8 مستلزم نظارت گسترده است

اریک کارلسون، معاون واحد ویروس‌شناسی انستیتو پاستور کامبوج می‌گوید که این ویروس مستلزم نظارت گسترده است. از H3N8 به عنوان یکی از علل احتمالی همه‌گیری جهانی آنفلوانزا روسی در سال 1889 یاد می‌شود. همین مسئله نگرانی‌های زیادی را درباره این ویروس به وجود آورده است.

جمعیت بسیار بالای پرندگان وحشی و پرورشی در چین، این کشور را به محلی مناسب برای رشد و جهش ویروس‌های مرغی تبدیل کرده است. این ویروس‌ها گاهی اوقات انسان‌ها و به‌خصوص افرادی را که با طیور سروکار دارند، مبتلا می‌کنند. چین سال گذشته از نخستین مورد ابتلای انسانی به ویروس H3N8 خبر داده بود.

کمیسیون بهداشت چین می‌گوید مطالعات اولیه نشان داده که این گونه از ویروس هنوز قادر نیست به شکل موثر انسان‌ها را آلوده کند. علاوه بر این، ریسک همه‌گیری در مقیاس گسترده پایین است.

با این حال، کارلسون می‌گوید حتی ابتلا در مقیاس پایین در انسان‌ها می‌تواند زمینه‌ساز جهش‌های احتمالی و شیوع هرچه بیشتر ویروس در میان پستانداران شود. او اضافه می‌کند که باید مراقب هر شکلی از شیوع ویروس H10N3 باشیم.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

یک دیدگاه

  1. Avatar مهمان گفت:

    رفتیم برا یه بیماری کرونایی دیگه ان شاءالله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.