کُلُنی مورچه‌ها

مورچه‌ها: نکاتی در رابطه با دنیای پر از شگفتی این حشرات کوچک و فرز

مورچه‌ها تقریبا در تمام نقاط زمین یافت می‌شوند. این حشرات کوچک واقعا منحصر به فرد هستند و رفتارهای اجتماعی و الگوهای جمعیتی به خصوصی را دارا می‌باشند. در ادامه با ما همراه باشید تا با نکات جالبی از دنیای این حشرات پرتوان آشنا شوید.

مورچه‌ها و ده نکته جالب در خصوص آن‌ها

مورچه‌ها موجودات بسیار اجتماعی‌ای هستند. این حشرات نوع‌های مختلفی داشته و بسته به نوعشان، شغل‌های مختلف را در بین خود تقسیم می‌کنند. ممکن است یک یا چند مورچه ملکه داشته باشند. کار مورچه ملکه، تکثیر نژاد است. بقیه مورچه‌ها همگی کارگرند.

مورچه

مورچه‌های ماده به لارو‌ها غذا می‌دهند و مواد زائد موجود در کُلُنی‌ها را تخلیه می‌کنند. از غذاها نگه‌داری کرده و در مواقع لزوم از لانه دفاع می‌کنند. از دیگر وظایفشان نیز فراهم کردن غذا و نگه‌داری از ملکه است.

ده نکته جالب در رابطه با مورچه‌ها:

سر یک مورچه زیر میکروسکوپ

1. دارای بیش از 12 هزار گونه

از مزارع انبوه گرفته تا جنگل‌های بارانی، در سرتاسر زمین گونه‌های مختلف مورچه‌ها زندگی می‌کنند.

2. دارای دردناک‌ترین نیش دنیا

مورچه گلوله

گونه‌ای با نام مورچه گلوله دارای دردناک‌ترین نیش در دنیاست. این مورچه در شرایط جنگل‌های مرطوب مانند آمازون زندگی می‌کند. دلیل نام‌گذاری این مورچه آن است که درد نیش آن، با اصابت گلوله قابل مقایسه می‌باشد.

3. وارد کردن خسارت چند میلیون دلاری

مورچه آتشین

مورچه‌های سرخ آتشین آمریکای شمالی، ممکن است بسیار ریز به نظر بیایند اما نیش بسیار دردناکی دارند که حس سوختگی بسیار شدیدی ایجاد می‌کند. به همین دلیل این مورچه‌های آتشین با نیش خود، سالانه هزینه‌های میلیونی بسیاری بر دست دامپزشکی‌ها و بیمارستان‌های آمریکا برجا می‌گذارند.

4. بیشترین طول عمر درمیان حشرات

برخلاف بعضی از حشرات که تنها چند ساعت تا یک روز عمر می‌کنند، مورچه ملکه گونه‌ی Pogonomyrmex Owyheei بیش از سی سال عمر می‌کند.

5. قدرتمندترین موجودات جهان

مورچه

این موجودات به نسبت ابعادی که دارند، بسیار توانمند هستند. یک مورچه به تنهایی قادر است باری پنجاه برابر وزن خود را حمل کند. آن‌ها حتی برای این‌که بتوانند بارهای سنگین‌تری را جابه‌جا کنند، به صورت گروهی فعالیت می‌کنند.

6. رکورددار بیشترین سرعت تحرک

برخی گونه‌های مبهم از این جانداران کوچک، برای به دام انداختن شکار و یا حمله به شکارچیان خود، قادرند آرواره خود را با سرعت 140 مایل بر ساعت تکان دهند. فقط تصور کنید چه اتفاقی می‌افتد اگر فردی سهوا بر روی یکی از این گونه‌ها بنشیند!

7. پراکنش در کل کره زمین

مورچه‌ها در سرتاسر این کره خاکی، به جز قطب جنوب، یافت می‌شوند.

8. دارای زندگی اجتماعی در کُلُنی‌ها

مورچه ملکه

یک کلنی که لانه مورچه‌ها را تشکیل می‌دهد، برای یک ملکه باردار تشکیل می‌شود.  تعداد بسیار زیادی از مورچه‌های ماده، در دور ملکه وجود دارند. این مورچه‌ها به ملکه رسیدگی می‌کنند و از لانه، غذاها و نسل‌های جوان مراقبت می‌کنند. همچنین در صورت بروز خرابی در لانه، آن را ترمیم می‌کنند. مورچه‌های نر، پردار بوده و تنها عملکردشان هم‌آمیزی با ملکه است.

9. نداشتن گوش

قدرت شنوایی در این حشرات، به وسیله حس کردن ارتعاشان زمین اطرافشان صورت می‌گیرد و در واقع هیچ گونه گوشی ندارند. بعضی از مورچه‌ها حتی فاقد چشم هستند که اکثرا توسط شاخک‌هایشان می‌بینند. شاخک‌ها نقش رادار را ایفا می‌کنند و برای برقراری ارتباط با سایرین به کار می‌روند.

همچنین مورچه‌ها می‌توانند با فرستادن سیگنال‌های شیمیایی (به نام pheromone) از طریق بدنشان، با دیگر مورچه‌ها ارتباط برقرار کنند. به همین طریق در صورت بروز خطر، به اطرافیان هشدار می‌دهند یا هنگاهی که غذا پیدا کنند، مسیر را با همین سیگنال‌ها ردیابی و برای سایرین نشانه‌گذاری می‌کنند.

لارو مورچه

10. لانه 3700 مایلی

در سال 2000 در آرژانتین، بزرگ‌ترین لانه مورچه، با وسعت 3700 مایل کشف شد. میلیاردها مورچه در ساخت این کلنی عظیم شرکت داشتند.

امتیاز: 4.7 از 5 (12 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.