نیکی لائودا

نیکی لائودا قهرمان بازنشسته فرمول یک در سن 70 سالگی درگذشت

اگر از طرفداران مسابقات فرمول یک باشید، بعید است که نام نیکی لائودا به گوشتان نخورده باشد. او قهرمان سه دوره از مسابقات فرمول یک در جهان است و از شناخته‌شده‌ترین شخصیت‌های ورزشی به حساب می‌آید. دلیل آن هم تصادف معروفی است که در یکی از مسابقات فرمول یک برای آن اتفاق افتاده است.

نیکی لائودا و تصادف مرگباری که از آن جان سالم به‌در برد

در سال 1976 و زمانیکه رقابت بر سر عنوان قهرمانی بین نیکی لائودا و جیمز هانت به‌شدت حساس بود، تصادف دلخراشی در گرند‌پری نورنبرگ آلمان برای لائودا اتفاق افتاد. او در این تصادف اچار سوختگی درجه 3 شد و صورت او دچار آسیب‌هایی شد که آثار آن هرگز از بین نرفت. به‌غیر از این نیکی دچار مسمومیت‌هایی شد که به ریه‌های او آسیب زد و تا آخرین روزهای عمرش با آنها دست و پنجه نرم کرد. لائودا 40 روز پس از این تصادف و در شرایطی که حتی بهبودی کامل را بدست نیاورده بود به مسابقات بازگشت و در گرندپری ایتالیا شرکت کرد. در طول مسابقه زخم‌ها او سرباز کردند و حتی کلاه او به بانداژ سرش چسبید. او بعدها اعلام کرد که جراحاتش آنقدر شدید بود که نمی‌توانست به‌درستی رانندگی کند. لائودا در آن مسابقه چهارم شد.

قهرمانی که از دست او رفت

فیلم راش براساس داستان زندگی نیکی لائودا راننده اتریشی فراری و جیمز هانت راننده انگلیسی مک‌لارن است. در حالیکه در آن فیلم این دو رقبای جدی برای یکدیگر به نظر می‌آمدند، در دنیای واقعی دوستان صمیمی بودند. نیکی قبل مسابقه نهایی همان دوره در ژاپن به جیمز گفته بود که “من امروز قهرمان جهان می‌شوم.” از آنجاییکه او با 3 امتیاز از رقیب خود پیش بود، این موضوع چندان دور از ذهن نبود. اما در روز مسابقه بارانی شدید بارید و نیکی از ترس تصادف قبلی، گفت که حاضر به مسابقه نیست. جیمز هانت در آن مسابقه سوم شد و عنوان قهرمانی را از چنگ لائودا درآورد.

نیکی لائودا و جیمز هانت

او پیش از این دوره یک بار قهرمان مسابقات فرمول یک شده بود و سال بعد از آن با تیم فراری دوباره قهرمان شد. او در سال 1979 اعلام بازنشستگی کرد؛ اما 2 سال بعد با مبلغ 3 میلیون دلار به تیم‌مک‌لارن پیوست و در سال 1984 با این تیم یک بار دیگر عنوان قهرمانی را کسب کرد.

فعالیت نیکی لائودا در خطوط هوایی

او در زمینه خطوط هوایی نیز حضور پررنگی داشت. در سال 1999 او اولین خط هوایی خود با نام “لائودا ایر” را به هواپیمایی اتریش فروخت. در سال 2003 نیز خط هوایی “نیکی” را راه‌اندازی کرد. او به غیر از این در شبکه‌های تلویزیونی به عنوان مفسر فرمول 1 حضور داشت و در سال 2012 با عنوان “مدیر غیرمسئول” به تیم مرسدس پیوست.

بیماری که به زندگی شخصی او گره خورد

لائودا به دلیل تصادف ناگوار خود، ناراحتی‌های جسمی فراوانی داشت و در سال 2018 عمل پیوند ریه را انجام داد. البته او دو بار هم پیوند کلیه انجام داده که بار دوم در سال 2005  برگیت وتزینگر به او عضو خود را اهدا کرد. او که پیش‌تر مهماندار خط هوایی لائودا بود در سال 2008 با نیکی لائودا ازدواج کرد و حاصل این ازدواج فرزندهای دوقلویی بودند که سال 2009 به دنیا آمدند. البته نیکی دارای 3 فرزند دیگر نیز می‌باشد.

نیکی لائودا

نیکی لائودا قهرمان شجاع فرمول یک جهان روز گذشته، 20 می سال 2019 و در سن 70 سالگی دارفانی را وداع گفت. روحش شاد و یادش گرامی.

امتیاز: 5.0 از 5 (3 رای)
کمی صبر کنید...

۳ دیدگاه

  1. Avatar حمید گفت:

    بزرگان همیشه بیاد میمانند .

  2. Avatar سلطان احمدی گفت:

    روحش شاد و همواره یادش را در دلهایمان گرامی می داریم ، تا خودمان هم اسیر خاک شویم ،

  3. Avatar حسین گفت:

    بدرود نیکی عزیز بدرود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.