8 گام برای پایان دادن قطعی رابطه سمی- به گفته زوج درمانگران

متأسفانه رفتارهای سمی در روابط عاشقانه بسیار رایج است و از طرفی پایان دادن به این نوع رابطه بسیار دشوار است. تخمین می‌زنند که 47.1٪ از زنان و 47.3٪ از مردان در دوره‌ای از زندگی خود سوء استفاده عاطفی و پرخاشگری از طرف شریک زندگی خود را تجربه کرده‌اند.

علاوه بر این، از هر سه زن یک نفر و از هر چهار مرد یک نفر قربانی خشونت فیزیکی، تجاوز جنسی یا تعقیب شریک زندگی خود هستند.

به سختی می‌توان روابط سمی را ادامه داد زیرا احساسات متفاوتی در آن دخیل هستند. شما احساس خوشبختی و عشق خواهید کرد، اما از طرفی، شک به خود، گناه و تنهایی را احساس خواهید کرد. این همان چیزی است که ترک یک رابطه سمی را دشوار می‌کند، زمانی که رابطه خوب باشد، می‌توانید رفتارهای توهین‌آمیز یا سوء‌استفاده گرانه را فراموش ‌کنید اما وقتی بد است، می‌تواند خطرناک باشد.

در اینجا هشت نکته برای ترک یک رابطه سمی به صورت ایمن آورده شده است.

8 نکته بیرون آمدن از روابط سمی:

پایان دادن به روابط سمی

1. رابطه خود را تجزیه و تحلیل کنید

اولین قدم برای ترک یک رابطه سمی، بررسی عملکرد درونی رابطه است تا بفهمیم دقیقاً چه چیزی آن را سمی می‌کند.

روابط سمی اشکال مختلفی دارند، اما برخی از خط‌های قرمز خاصی که باید به آنها توجه کرد عبارتند از:

  • رفتارهای سوء استفاده گرانه: مانند استفاده از احساس گناه به عنوان یک تاکتیک برای رسیدن به آنچه می‌خواهند.
  • رفتار تحقیرآمیز: مانند احمق خطاب کردن شما، یا بی احترامی به شما و کوچک کردنتان.
  • رفتار توهین آمیز: مانند گوش ندادن به حرف شما هنگام صحبت کردن
  • وقتی می‌خواهید ابراز ناراحتی کنید، به شما می‌گویند که بیش از حد حساس هستید.

نوشتن فهرستی از این رفتارها و نگرانی‌ها به شما کمک می‌کند تا روی نکات واضح و مختصر تمرکز کنید و در نهایت مرجعی برای تصمیم‌گیری‌های آینده فراهم می‌کند. این کار به تقویت استدلال شما برای پایان دادن به رابطه کمک می‌کند و به شما قدرت بیشتری برای ترک می‌دهد.

2. مشخص کنید که اکنون چه احساسی دارید و دوست دارید چه احساسی داشته باشید

علاوه بر تشخیص اینکه چه رفتارهای سمی در رابطه شما وجود دارد، مهم است که تشخیص دهید این رفتارها چه احساسی در شما ایجاد می‌کند. به عنوان مثال، اگر شریک زندگی شما برای صحبت با شما از زبان تحقیرآمیز یا توهین استفاده می‌کند ممکن است باعث سردرگمی، بی احترامی و آسیب دیدن شما شود.

شما باید بتوانید این احساسات را بشناسید و درک کنید که رفتارهای سمی باعث این احساسات می‌شود و شما لایق بهترین‌ها هستید. در مرحله بعد باید تشخیص دهید که می خواهید در یک رابطه سالم چه احساسی داشته باشید. برای مثال، ممکن است شریکی بخواهید که:

  • به شما این احساس را ندهد که دائماً تحت کنترل هستید.
  • برای گوش دادن به شما وقت می‌گذارد، بنابراین احساس می‌کنید درک شده و مورد تایید قرار گرفته‌اید.
  • رابطه با شما را در اولویت قرار می‌دهد، بنابراین همیشه در حال پیشرفت هستید و راهی سالم برای حل اختلافات پیدا می‌کنید.

3.  به سلامت و ایمنی خودتان در حین ترک رابطه توجه کنید

روابط سمی معمولاً توهین آمیز هستند، چه از نظر احساسی، جسمی یا هر دو. از آنجایی که سوء‌استفاده کنندگان از ابزارهای مختلف قدرت برای کنترل قربانیان خود استفاده می‌کنند، در صورت احساس از دست دادن کنترل در رابطه، ممکن است به اقدامات شدیدی مانند آزار فیزیکی شما دست بزنند.

بنابراین، بررسی و ارزیابی ایمنی فیزیکی خود در هنگام ترک یک رابطه سمی و توهین آمیز بسیار مهم است. بهتر است از یک شخص ثالث کمک بگیرید یا از یک درمانگر استفاده کنید که آموزش حرفه‌ای در زمینه نحوه برخورد و فرار از روابط توهین آمیز و خطرناک داشته باشد.

4. برنامه ای برای ترک رابطه بچینید

برای پایان دادن به رابطه، یک برنامه محکم داشته باشید تا احساس اطمینان کنید و آماده باشید. باید برای: این موارد آماده باشید

  • کجا و چه زمانی می‌خواهید خبر را به آنها بدهید: برای امنیت شما ایده‌آل است که مکالمه رو در رو در یک مکان عمومی داشته باشید.
  • اگر با هم زندگی می‌کنید، باید برنامه‌ای برای امور مالی، صورت‌حساب، اجاره‌ها یا وام‌های مسکن داشته باشید.
  •  حداقل به یک نفر بگویید چه اتفاقی در حال رخ دادن است تا امنیت شما تضمین شود.

در حالی که این جزئیات را بررسی می‌کنید، دلایلی را که می‌خواهید رابطه را پایان دهید، به خاطر بسپارید تا روی هدف نهایی ترک رابطه تمرکز کنید. در این زمان از تماس با عزیزانتان برای کمک دریغ نکنید، زیرا ممکن است ایده‌هایی برای مشارکت یا دیدن نقاط کور خارج از آگاهی شما داشته باشند.

5. به رابطه پایان دهید

اکنون زمان پایان دادن به رابطه فرا رسیده است. محکم باشید و روی پای خود بایستید. از این فرصت برای بیان احساسات خود در مورد سمی بودن رابطه استفاده کنید و به شریک زندگی خود بگویید که دیگر نمی‌توانید این رابطه را ادامه دهید.

البته گفتن این کار آسانتر از انجام آن است. گذراندن این مرحله می‌تواند شبیه یک شیرجه بلند از ارتفاع یا پرش با چتر از هواپیما برای اولین بار باشد و در این مرحله، ترس، عدم اطمینان و شک می‌تواند به اوج خود برسد. به همین دلیل بسیار مهم است که از قبل یک برنامه محکم داشته باشید تا بتوانید در زمان فرا رسیدن این لحظه احساس آمادگی بیشتری کنید.

6. با سردرگمی عاطفی کنار بیایید

روابط سمی اغلب احساسات گیج‌کننده ایجاد می‌کند، زیرا درست است که تمایل زیادی به صدمه زدن وجود دارد اما همچنین تمایل به ادامه رابطه با وجود این مسئله نیز وجود دارد.

باید از نظر ذهنی برای داشتن طیف گسترده‌ای از احساسات و افکار گیج‌کننده، از جمله غم از دست دادن رابطه، آماده شوید. آماده بودن برای این سردرگمی عاطفی ممکن است ترک رابطه سمی شما را آسان‌تر نکند، اما به جلوگیری از بازگشت شما به رابطه کمک می‌کند.

یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که نگاه کردن به ویژگی‌های منفی همسر سابقتان می‌تواند به شما کمک کند تا به پیش بروید و جدایی را پشت سر بگذارید.

7. به طور کامل جدا شوید

در حالی که قطع رابطه با کسی که بخش بزرگی از زندگی شما بوده دشوار است، بهترین راه حل برای پایان دادن به رابطه سمی این است که ارتباط خود را به طور کامل قطع کنید.

از آنجایی که پارتنر سوء‌استفاده‌‌گر احتمالاً شما را دچار عذاب وجدان می‌کند، ممکن است سعی کنند شما را دوباره به داخل رابطه بکشند. اما زمانی که تصمیم گرفتید یک رابطه سمی را پایان دهید فقط ارتباطتان را بیشتر از این ادامه ندهید. هر گونه مکالمه اضافی فقط منجر به درد و سردرگمی بیشتر می‌شود.

این ممکن است به این معنی باشد که شما مجبور هستید:

  • شماره آنها را مسدود کنید
  • از رفتن به جایی که می‌دانید آنها آنجا خواهند بود، خودداری کنید.
  • از چک کردن پروفایل آن‌ها بپرهیزید، زیرا این می‌تواند آسیب را برای شما طولانی‌تر کند.

8. از افراد متخصص و یا اطرافیان کمک بگیرید

غلبه بر یک رابطه سمی می‌تواند چالش برانگیز باشد، زیرا ممکن است در مورد تصمیم خود تردید داشته باشید، فکر کنید که آیا انتخاب درستی کرده‌اید یا خیر و خاطرات خوب خود را به یاد آورید.

در این مدت، داشتن یک سیستم پشتیبانی قوی مهم است تا به شما اطمینان دهد که کار درست را انجام داده‌اید. این سیستم پشتیبانی می‌تواند، دوستان، خانواده قابل اعتماد، یا کمک یک متخصص باشد.

در حالی که ممکن است احساس انزوا و کناره گیری داشته باشید، ارتباط با دیگران پس از جدایی بسیار ارزشمند است، چه صحبت کردن در مورد جدایی یا ایجاد یک سرگرمی و حواس پرتی.

نتیجه

  • ترک روابط سمی می‌تواند دردناک، گیج کننده و دشوار باشد. با این حال، باید به خاطر داشته باشید که پایان دادن به آن به نفع شماست.
  • از نوشتن جنبه‌های سمی رابطه گرفته تا ایجاد یک برنامه برای پایان دادن به رابطه و کمک گرفتن از اطرافیان و متخصص می‌تواند باعث شود در تصمیم‌گیری و توانایی ترک خود احساس اطمینان بیشتری کنید.
  • در حالی که پایان دادن به یک رابطه سمی بسیار سخت است، مطمئنا ارزشش را دارد. شما شایسته یک رابطه سالم هستید و ترک رابطه‌ای سمی، شما را در مسیر روابط سالم قرار می‌دهد.
  • در هنگام عبور از این مرحله سخت، با عزیزان خود یا یک متخصص تماس بگیرید تا در این دوران سخت به شما کمک کنند.

نظرات خود را در مورد روابط سمی و پایان دادن به این روابط با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.