پرجمعیت ترین حیوانات جهان

پرجمعیت ترین حیوانات جهان و مقایسه جمعیت انسان‌ها با حیوانات بر روی زمین

تقریباً 8.7 میلیون گونه مختلف جانوری روی زمین وجود دارند و مطالعات نشان می‌دهد که 86٪ از کل گونه‌های زمینی و 91٪ از کل گونه‌های دریایی هنوز کشف نشده‌اند. قلمرو حیوانات فقط حدود 0.4٪ از کل موجودات زنده روی زمین را شامل می‌شود. از سوی دیگر گیاهان با 82٪ بیشترین ترکیب را دارند و باکتری‌های میکروسکوپی 13٪ از موجودات زنده کل زمین را تشکیل داده‌اند. دام‌ها به منظور تأمین نیازهای مصرفی انسان، از پستانداران وحشی و پرندگان ده برابر بیشتر هستند. در واقع دام 4٪ از کل حیوانات جهان است. در این مطلب نگاهی دقیق به پرجمعیت ترین حیوانات جهان روی زمین خواهیم انداخت.

پرجمعیت ترین حیوانات جهان

خرها با جمعیت بیش از 40 میلیون

خرها از 4000 سال قبل از میلاد اهلی شده‌اند و از پرجمعیت ترین حیوانات جهان هستند. این موجودات سخت‌کوش به عنوان دام در کشورهای در حال توسعه جنوب جهانی استفاده می‌شدند. در کشورهای پیشرفته، گاهی از خرها به عنوان حیوانات خانگی نگهداری می‌شود. از خرهای اهلی نیز به عنوان حیوان نگهبان گاوها، بزها و گوسفندان استفاده می‌شود و گرگ تنها دشمن طبیعی خرها است. خرهای وحشی که در دشت‌های بیابانی کشورهای آفریقایی زندگی می‌کنند، می‌توانند برای مدت طولانی با غذا و آب بسیار کمی زنده بمانند. همچنین خرها در آسیا به ویژه چین، پاکستان و مکزیک رواج دارند.

بزها با جمعیت بیش از 900 میلیون

بیش از 900.000.000 بز در سراسر جهان وجود دارد که سه نوع اصلی آنها اهلی (Capra Hircus)، وحشی (Capra Genus) و بزهای کوهی (Oreamnos Americanus) هستند. بزهای به غذای کمتری نسبت به گاوها نیاز دارند و به تولید شیرهای غنی از مواد مغذی و محصولات پنیرd خوشمزه معروفند. بزها در اروپا، آسیا، آفریقا و همچنین قاره آمریکا زندگی می‌کنند و بزها برای اولین بار توسط کلمبوس در سال 1493 معرفی شدند. بزها موجوداتی لطیف هستند که به عنوان حیوانات خانگی نیز انتخاب شده‌اند.

گربه‌ها با جمعیت بیش از 600 میلیون

بیش از 70 نژاد مختلف گربه وجود دارد و حداقل 373 میلیون گربه امروزه در سراسر جهان به عنوان حیوانات خانگی نگهداری می‌شوند. در مجموع نیز شاید بیش از 600،000،000 گربه در جهان وجود داشته باشد. این حیوانات مغرور هستند اما توانایی تشخیص احساس ناراحتی را دارند و صاحب خود را در آغوش می‌کشند و انرژی خود را به فرد منتقل می‌کنند. گربه‌ها شکارچیان منزوی اما حیواناتی اجتماعی هستند. در آلاسکا، گربه‌ای به نام استابس از سال 1997 تا 2017 شهردار افتخاری شهری به نام تالکیتنا بود، که 20 سال عمر کرده است، یعنی بیشتر از میانگین عمر یک گربه که 15 تا 18 سال است.

خوک‌ها با جمعیت بیش از 1 میلیارد

اگرچه برخی از افراد از خوک به عنوان حیوان خانگی نگهداری می‌کنند، اما متأسفانه امروزه تنها هدف پرورش خوک برای تولید گوشت خوک، سوسیس‌، بیکن و چربی خوشمزه در کشورهای اروپای شرقی است. خوک‌ها خود می‌توانند پوست و هسته‌های سیب را به همراه میوه‌ها و سبزیجات دیگری که انسان آنها را دور می‌ریزد بخورند. خوک‌ها حیوانات هوشمند و اجتماعی هستند که به راحتی با چالش‌ها سازگار می‌شوند و از بازی و حل مسئله لذت می‌برند. در حقیقت، برخی مطالعات نشان داده که خوک‌ها از هوش بیشتری نسبت به سگ‌ها برخوردار هستند.

سگ‌ها با جمعیت 900 میلیون تا 1 میلیارد

امروزه حدود 471 میلیون سگ در دنیا نگهداری می‌شوند. اگرچه آسیا و به دنبال آن آفریقا بیشترین تعداد سگ را دارند، اما اکثریت قریب به اتفاق سگ‌ها در این قاره‌ها ولگرد هستند و ثبت نشده‌اند. پس از آمریکای شمالی با 87 میلیون سگ خانگی، اروپا با 65 میلیون سگ در جایگاه بعدی قرار دارد و روسیه با حداقل 12 میلیون سگ حیوان خانگی معروف است.

گاوها با جمعیت بیش از 1 میلیارد

جمعیت گاوها در دهه اخیر در مناطقی از جهان غرب به آرامی اما پیوسته در حال کاهش است، زیرا مردم به محصولات خود وابسته می‌شوند و گیاهخواری به عنوان یک روند محبوب و جایگزین‌های لبنی به طور جدی در حال گسترش است. امروزه بیش از 1 میلیارد گاو در سراسر جهان وجود دارد. از این تعداد، تقریباً 10 میلیون گاو در ایالات متحده زندگی می‌کنند و این ملت به خاطر دوست داشتن همبرگر، به گاوها اهمیت زیادی می‌دهند. اروپایی‌ها سال گذشته 22.6 میلیون گاو شیری را در اتحادیه اروپا و انگلیس به طور مشترک ثبت کردند‌، اما این تعداد نیز در حال کاهش است.

گوسفندها با جمعیت بیش از 1 میلیارد

بیش از 1 میلیارد گوسفند در جهان وجود دارد. با این حال نگهداری گوسفند بسیار وقت گیر و دشوار است و تعداد کل گوسفندان در جهان روزبه‌روز کمتر می‌شود. برخی از مزایای اصلی نگهداری گوسفندان، خرید و پرورش ارزان‌تر آن است و گوسفندان فرزندان بیشتری نسبت به گاوها به دنیا می‌آورند. واقعیت جالب دیگر در مورد گوسفندان این است که چشم گوسفندان می‌تواند تا 300 درجه اطراف را ببینند.

خفاش با جمعیتی بالا اما نامعلوم

خفاش‌ها موجودات حیرت‌انگیزی هستند. آنها تنها پستاندارانی هستند که می‌توانند پرواز کنند و ما در حال حاضر نمی‌دانیم که چه تعداد از آنها در کره زمین زندگی می‌کنند. حداقل 1300 گونه مختلف از خفاش‌ها در جهان وجود دارد و ما می‌دانیم که بسیاری از این گونه‌ها شناسایی نشده‌اند. از آنجا که آنها دارای سیستم ایمنی بسیار قوی هستند در نتیجه در انتقال بیماری‌هایی به انسان به اثبات رسیده است که می‌توان به بیماری‌های ابولا و سارس اشاره کرد. آنها در مناطق گرمتر زندگی می‌کنند که می‌توان به غارها‌، جنگل‌های بارانی، کوه‌ها، زمین‌های کشاورزی و شهرها اشاره کرد.

جوندگان با جمعیتی بالا اما نامعلوم

رایج‌ترین جوندگان در جهان موش‌ها و سنجاب‌ها هستند که تخمین زده می‌شود که هر دو مورد بیش از 10 میلیارد جمعیت دارند. به غیر از استرالیا و نیوزلند، 200 گونه مختلف سنجاب در سراسر جهان وجود دارد. چین به تنهایی دارای حداقل 2 میلیارد موش صحرایی است و در انگلستان تا 1.5 میلیارد موش وجود دارد. در حالی که برخی منابع می‌گویند که 7 میلیارد موش صحرایی در سراسر جهان وجود دارد و موش‌های دیگر در جمعیت 14 میلیاردی در زمین زندگی می‌کنند.

مقایسه جمعیت حیوانات با جمعیت 7.8 میلیاردی انسان تا پایان سال 2020

انسان‌ها فقط 0.01٪ از کل گونه‌های زنده روی زمین را تشکیل می‌دهند. پیش بینی شده که جمعیت انسان‌ها به 7.8 میلیارد نفر تا پایان سال 2020 برسد. بدست آوردن تعداد دقیق برای جمعیت گونه‌های مختلف غیر از انسان غیرممکن است. حیوانات نه تنها در هر ثانیه متولد می‌شوند و می‌میرند، بلکه حیوانات شبانه نیز وجود دارن و همچنین حیواناتی هستند که هنوز توسط انسان‌ها دیده یا شناخته نشده‌اند.

پرجمعیت‌ترین حیوانات جهان

پرجمعیت ترین حیوانات جهان

بیشتر بخوانید: چگونه بفهمیم کدام یک از فعالیت‌های گردشگری حیوانات اخلاقی است؟
بیشتر بخوانید: بزرگترین بیمارستان شتر‌ها در جهان، در کشور عربستان راه‌اندازی شد!
بیشتر بخوانید: انقراض حیوانات : حیواناتی که به کمک سازمان محیط زیست از خطر انقراض نجات یافتند

امتیاز: 3.9 از 5 (7 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

یک دیدگاه

  1. Avatar invisible گفت:

    <>
    تو انسان هم صدق میکنه تعداد کودکان با سطح علمی فرهنگی نسبت عکس داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.