چای ماچا چیست – با فواید این نوشیدنی آشنا شوید

چای محبوب ماچا فقط یک نوشیدنی گرم نیست، بلکه می‌توان آن را به کیک، اسموتی و اسنک بار هم اضافه کرد. ما در این مطلب به سؤالات شما در مورد چای ماچا، از جمله فواید سلامتی و نحوه استفاده از آن به بهترین شکل پاسخ می‌دهیم.

چای ماچا چیست؟

فواید چای ماچا

ماچا نوعی چای سبز است که از پودر برگ‌های گیاه کاملیا سیننسیس (Camellia sinensis) تهیه می‌شود. چای ماچا که در اصل در مراسم چای در ژاپن سرو می‌شد، امروزه به طور گسترده استفاده می‌شود. اگرچه ماچا همان گیاه چای سبز است، اما ماچا به طور متفاوتی رشد می‌کند و در نتیجه دارای مشخصات غذایی منحصر به فرد خود است.

کشاورزان در بیشتر دوره رشد این گیاه از حصیر بامبو برای سایه استفاده می‌کنند. این کمبود نور مستقیم خورشید تولید کلروفیل را افزایش می‌دهد، محتوای اسید آمینه را افزایش می‌دهد و رنگ سبز تیره‌تری به گیاه می‌دهد.

پس از برداشت برگ‌ها، تولیدکنندگان ساقه‌ها و رگبرگ‌ها را جدا کرده و برگ‌ها را به صورت پودر ریز خرد می‌کنند، این ماچا است. ماچا حاوی مواد مغذی برگ چای است و حاوی کافئین و آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به چای سبز است.

طرز تهیه چای ماچا

یک تا دو قاشق چایخوری پودر ماچا را در یک لیوان آب الک کرده و آب داغ (نه جوش) را اضافه کنید. چای را با حرکات زیگزاگ هم بزنید تا کف کند و از آن لذت ببرید!

فواید تغذیه‌ای چای ماچا

به لطف شرایط رشد منحصر به فرد این گیاه، ماچا مقادیر بالایی از اسیدهای آمینه از جمله L-theanine، ترکیبات گیاهی به نام پلی فنول و همچنین مواد مغذی آنتی اکسیدانی مانند ویتامین C تولید می‌کند. ماچا همچنین نسبت به چای‌های دیگر دارای کافئین نسبتا بالاتری است.

توجه داشته باشید که ارزش غذایی چای شما به دمای آبی که به آن اضافه می‌کنید، بستگی دارد. بنابراین همیشه از آب گرم نه جوش برای بهترین نتیجه استفاده کنید.

7 فایده چای ماچا برای سلامتی

مصرف چای ماچا

1. آنتی اکسیدان بالایی دارد

ماچا سرشار از کاتچین است، دسته‌ای از ترکیبات گیاهی در چای که به عنوان آنتی اکسیدان طبیعی عمل می‌کنند. آنتی اکسیدان‌ها به تثبیت رادیکال‌های آزاد مضر کمک می‌کنند، ترکیباتی که می‌توانند به سلول‌ها آسیب رسانده و باعث بیماری‌های مزمن شوند.

ماچا در سایه رشد می‌کند. زمانی که برگ‌ها برداشت می‌شوند، محتوای کاتچین کمتر از سایر انواع چای سبز است. با این حال وقتی در آب حل می‌شوند، 3 برابر بیشتر می‌شوند.

یک مطالعه نشان داد که دادن مکمل‌های ماچا به موش‌ها آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد را کاهش می‌دهد و فعالیت آنتی‌اکسیدانی را افزایش می‌دهد.

گنجاندن ماچا در رژیم غذایی می‌تواند مصرف آنتی اکسیدان شما را افزایش دهد، که ممکن است به جلوگیری از آسیب سلولی و کاهش خطر ابتلا به چندین بیماری مزمن کمک کند.

2. محافظت از کبد

کبد برای سلامتی حیاتی است و نقش اصلی را در دفع سموم، متابولیسم داروها و پردازش مواد مغذی ایفا می‌کند. یک بررسی در سال 2015 از 15 مطالعه نشان داد که نوشیدن چای سبز با کاهش خطر ابتلا به بیماری کبد مرتبط است.

در سال 2020، برخی از کارشناسان خاطرنشان کردند در حالی که ماچا ممکن است با کاهش آنزیم‌های کبدی برای افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) مفید باشد، ممکن است آنزیم‌های کبدی را در افراد بدون NAFLD افزایش دهد.

3. عملکرد مغز را تقویت می‌کند

یک مطالعه روی 23 نفر به نحوه عملکرد مغز افرادی که از این چای مصرف می‌کنند، پرداخت. در این مطالعه برخی از شرکت کنندگان، 4 گرم ماچا مصرف کردند در حالی که گروه کنترل، دارونما مصرف کردند. کسانی که ماچا مصرف کردند در مقایسه با کسانی که دارونما مصرف کردند، در توجه، زمان واکنش و حافظه بهبودهایی نشان دادند.

مطالعه کوچک دیگری نشان داد که مصرف روزانه 2 گرم پودر چای سبز به مدت 2 ماه به بهبود عملکرد مغز در افراد مسن کمک می‌کند.

ماچا همچنین دارای ترکیبی به نام L-theanine است که اثرات کافئین را تغییر می‌دهد، هوشیاری را ارتقا می‌دهد و به جلوگیری از کاش سطوح انرژی که می‌تواند به دنبال مصرف کافئین باشد، کمک می‌کند.

4. به پیشگیری از سرطان کمک می‌کند

ماچا سرشار از اپی گالوکاتچین 3-گالات (EGCG) است، نوعی کاتچین که می‌تواند خواص ضد سرطانی قوی داشته باشد. برخی از مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان داده‌اند که ممکن است به پیشگیری از برخی انواع سرطان کمک کند، اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

5. سلامت قلب را ارتقا می‌دهد

برخی تحقیقات نشان داده‌اند که نوشیدن چای سبز که مشخصات مغذی مشابهی با ماچا دارد، می‌تواند به محافظت در برابر بیماری قلبی کمک کند.

مصرف چای سبز با خطر کمتر بیماری قلبی عروقی در مقایسه با قهوه مرتبط است و برخی مطالعات نشان داده‌اند که می‌تواند به کاهش خطر فشار خون بالا و سایر عوارض در افراد مبتلا به بیماری قلبی کمک کند.

6. به کاهش وزن کمک می‌کند

یک بررسی در سال 2020 به این نتیجه رسید که همراه با رژیم غذایی و ورزش، مصرف 500 میلی گرم در روز چای سبز به مدت 12 هفته می‌تواند شاخص توده بدن را کم کند.

این مطالعات بر روی چای سبز متمرکز است اما ماچا از همان گیاه می‌آید و حاوی ترکیبات مشابهی است.

7. به مدیریت قند خون کمک می‌کند

مطالعات نشان می‌دهد که چای سبز از جمله ماچا، می‌تواند میزان واکنش ما به انسولین، هورمون قند خون را بهبود بخشد. در نتیجه ممکن است تأثیر مفیدی بر توانایی ما در کنترل قند خون داشته باشد.

آیا چای ماچا برای همه بی‌خطر است؟

چای ماچا به طور کلی برای بسیاری از ما بی‌خطر است. با این حال اگر به کافئین حساس هستید، توصیه می‌شود تعداد نوشیدنی‌های کافئین‌دار مصرفی خود را محدود کنید، از جمله ماچا. مصرف بیش از حد کافئین از هر منبعی ممکن است خواب شما را مختل کند و در برخی افراد باعث افزایش اضطراب شود. اگر شما هم این علایم را دارید، سعی کنید مصرف خود را کم کنید و سعی کنید آخرین نوشیدنی کافئین‌دار خود را حدود ساعت 12 ظهر بنوشید. گروه دیگری که باید مصرف کافئین خود را محدود کنند، زنان باردار هستند.

اگر کم خونی و فقر آهن دارید، باید بدانید که ماچا هم مانند چای‌های دیگر حاوی تانن است. این ترکیبات طبیعی با جذب آهن تداخل دارند، بنابراین بهتر است از نوشیدن چای همراه با غذا خودداری کنید.

هنگام خرید چای ماچا به چه نکاتی توجه کنم؟

هنگام خرید ماچا بررسی کنید که رنگ پودر سبز پررنگ باشد، بافت ابریشمی و ظریفی داشته باشد و برای محدود کردن نور، بسته بندی شده باشد. فنجان ماچا شما باید معطر با بوی تازه و کمی شیرین باشد.

امتیاز: 5.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.