آیا چای یربا ماته واقعاً می تواند خستگی شما را از بین ببرد؟

وقتی لیونل مسی، یکی از بهترین بازیکنان فوتبال جهان عکسی از یربا ماته در اینستاگرام خود منتشر کرد، همه می‌خواستند در مورد این نوشیدنی سبز و اینکه آیا همه ما باید آن را بنوشیم، بدانند. یربا ماته یک چای گیاهی است که از برگ و ساقه گیاه Ilex paraguariensis تهیه می‌شود. برگ‌ها را معمولاً روی آتش خشک می‌کنند، سپس در آب داغ قرار می‌دهند تا چای درست شود. یربا ماته به طور سنتی در ظرفی به نام غوره ریخته می‌شود و با نی فلزی که فیلتری در انتهای آن دارد، نوشیده می‌شود.

چای ماته

یربا ماته، نوشیدنی ملی در تعدادی از کشورهای آمریکای جنوبی است که به‌عنوان نوشیدنی صبحگاهی مصرف می‌شود، همان‌طور که بریتانیایی‌ها ممکن است یک فنجان قهوه یا چای بنوشند. اما کیسه‌های چای ماته « با افزایش انرژی طبیعی بدن» در خیابان‌های بریتانیا شروع به فروش کرده است. بنابراین، آیا باید فنجان صبحگاهی خود را با یک یربا ماته شروع کنیم؟

یربا ماته که به نام کیمارائو هم شناخته می‌شود، یک نوشیدنی سنتی آمریکای جنوبی است، به ویژه در اروگوئه، آرژانتین، پاراگوئه و ایالت‌های جنوبی برزیل.

افزایش انرژی که yerba mate باعثش می‌شود تا حدودی به دلیل محتوای کافئین آن است که حدود 80 میلی گرم در هر 150 میلی لیتر است. مقایسه آن با یک فنجان قهوه «معمولی» دشوار است زیرا کافئین تحت تأثیر زمان دم کردن، انتخاب دانه‌ها و عوامل دیگر است. اما مطالعات انجام شده نشان داده است که یک فنجان چای متوسط حاوی 75 میلی‌گرم کافئین است، در حالی که یک فنجان قهوه فوری حدود 100 میلی‌گرم و یک کاپوچینو از یک کافی‌شاپ بین 66 تا 325 میلی‌گرم کافئین دارد.

بسیاری از مردم می گویند که یربا ماته دارای خاصیت بیداری قهوه است بدون اینکه انرژی بعد از ظهر افراد کاهش یابد. یربا ماته ضد التهاب است و همچنین حاوی آنتی اکسیدان‌هایی به شکل پلی فنول است که به محافظت از سلول‌های ما در برابر آسیب کمک می‌کند.

مطالعه‌ای روی 102 نفر که سه بار در روز این چای را می‌نوشیدند، شاهد کاهش 8.7 درصدی سطح کلسترول ( کلسترول «بد») مرتبط با بیماری‌های قلبی و سکته بود. این عصاره مورد توجه ویژه محققان کاهش وزن است و مطالعات  کوچک نشان داده است که مکمل‌های یربا ماته می‌توانند درصد چربی بدن و اشتها را کم کنند.

مطالعات دیگر نشان می‌دهد که عصاره ماته باعث افزایش چربی سوزی در حین ورزش می‌شود و تصور می‌شود که خستگی را به تاخیر می‌اندازد که آن را برای ورزشکاران استقامتی جذاب می‌کند. اما مشخص نیست که آیا این مزایا در مورد نوشیدنی دم شده هم صدق می‌کند یا خیر.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.