چرایی فیلترینگ تلگرام و نگاهی به مهمترین پیام رسانهای داخلی
در این نوشته چرایی فیلترینگ تلگرام و نگاهی به مهمترین پیام رسانهای داخلی خواهیم داشت، در روزهای گذشته و پس از فیلتر نسخه اورجینال تلگرام به طور رسمی آخرین پوستههای تلگرام یعنی طلگرام طلایی و هاتگرام نیز فیلتر شدند تا عملا این پیام رسان دیگر در کشور هیچگونه جایگاه قانونی و اداری نداشته باشد، بحث و جدل بر سر اما و اگرهای فیلترینگ تلگرام و دیگر شبکههای اجتماعی آنقد زیاد است که نیاز به ساعتها بحث کارشناسی و تحلیل و آسیب شناسی دارد، اما مبرهن است که تلگرام محبوبترین شبکه اجتاعی ایرانیان بود و در عین حال بیشترین آمار شکایت و دیگر موارد قضایی در فضای اینترنتی را وارد کرد.
علت اصلی فیلتر تلگرام
حتما میدانید که دورف سازنده تلگرام خود اهل روسیه است ولی به دلیل آنکه این پیام رسان با شعار آزادی بیان از قوانین روسیه سرباز زد مسئولین روسی بر آن شدند تا آن را فیلتر کنند چرا که حفظ قوانین و چارچوب اصولی جامعه برای آنها از هرچیز دیگری مهمتر بود، در ایران نیز به دلیل فراوانی شکوایهها از بستر تلگرام و تهدیدات گوناگون مسئولین پس از کش و قوسهای فراوان تلگرام را فیلتر کردند، اگر چه این عمل با انتقادهای گاهاً تند و شدیدی از طرف برخی روبه رو شد اما حجم عظیمی از مشکلات بوجود آمده از این بستر میتواند خود به تنهایی دلیل مناسبی برای سنگینی این توازن فیلتر یا عدم فیلتر به نفع فیلترینگ باشد، جدای از این علت این عمل موجب آن شد تا یک زمینه مناسب نیز برای ورود کاربران به پیام رسانهای داخلی محیا شود.
دافعههای پیام رسانهای داخلی
در روزهایی که تلگرام فیلتر شد برخی با بی اعتمادی به پیام رسانهای داخلی با هر دلیلی برای ورود به این شبکهها مقاومت کردند و برخی دیگر بالعکس به آن با دید مثبتی نگاه کردند و وارد شدند، اما درست در همان روزها پیام رسانهای داخلی نتوانستند حجم عظیم ورود کاربران را به درستی مدیریت کنند و با اشکلات و اختلالات فنی زیادی روبه رو شدند که همین دافعه کافی بود تا برخی از کاربران به دنبال بازگشت به تلگرام با پوستههای داخلی و استفاده از فیلترشکنها برای نسخه اصلی باشند که در همین مسیر نیز پس از چندین ماه و با کارشکنیهای تلگرام و گوگل و حذف آن از بستر اپ استورهای خود این پوستهها نیز به طور کلی فیلتر شدند.
نگاهی به پیام رسانهای داخلی
اما خوب است نگاهی به پیام رسانهای داخلی نیز بیاندازیم و کیفیت آنها را کنکاشی کنیم، امروز و طبق آمار محبوبترین پیام رسان داخلی سروش است که بیش از ۱ میلیون و هفتصد هزار دانلود و بیش از یک میلیون کاربر فعال دارد، این پیام رسان سعی کرده تا بتواند حد فاصل بین تلگرام و اینستاگرام باشد و با بهر جویی از دو این پلتفرم سلیقه کاربران دو شبکه را پوشس دهد، سروش علاوه بر قابلیتهای موجود در شبکههای معمول اجتماعی قابلیت پرداخت درون برنامه، خرید شارژ، پرداخت قبض و … نیز را دارد و با توجه به عمر کوتاه سروش به نظر و با تجربه از این فضاها سروش میتواند با بهینه سازی سیستمهای خود بازهم بیش از این میزبان کاربران داخلی باشد.
پیام رسان گپ نیز یکی دیگر از مهمترین پیام رسانهای داخلی است، این پیام رسان داخلی به نظر با اولویت ساخت فروشگاه و کارهای اینچنینی طراحی شده است، گرچه این پیام رسان در سایه سروش است اما کاربران خاص خود را دارد و در دو نسخه موبایل و وب طراحی شده است؛ آی گپ نیز یکی دیگر شبکههای داخلی است که به منظور جایگزینی و کپی برداری از تلگرام ساخته شده است و بیش از ششصد هزار دانلود داشته است، یکی از قابلیتهای که آی گپ را برای عدهای محبوب کرده است آن است که امکان ارسال و دریافت فایل بدون محدودیت را فراهم کرده است در حالی که تقریبا در همه پیام رسانها محدودیتهایی برای این امر وجود دارد.
شبکه اجتماعی بله با بیش از ۳۵۰ هزار دانلود، بیسفون و ویسپی نیز از دیگر پیام رسانهای داخلی هستند که هر کدام قابلیتی مجزا دارند اما نتوانستند کاربران را آنچنان باید شاید به سوی خود جذب کنند و به طور محدود استفاده میشود، آنچه که مشهود است این است که یکی از این پیام رسانهای داخلی خود را به صورت کامل توسعه دهند یا نیاز است یکی از شبکههای داخلی موجود در بازار با پوشش تمام قابلیتها و بهینه سازی مناسب، و تمکین به خواستههای کاربران و البته با ضریب امنیت بالا ساخته شود تا بتواند خلا موجود در بازار داخلی را رفع کند.
از همه پیام رسان های داخلی حتی اون هایی که دیگه از رده خارج شدن اسم بردین جز پیام رسان ایتا که در حال حاضر بیشترین نسبت کاربر فعال رو بین پیام رسان های داخلی داره. لطفا قبل از نوشتن مقاله از آخرین وضعیت پیام رسان ها مطلع بشید و بعد اقدام به نوشتن کنید.
سلام، بیشترین کابر فعال رو در حال حاضر سروش داره، اما در مجموع حق با شماست که ایتا از قلم افتاده و این مورد کاملا سهوی بوده و ممنون از توجه شما.