Beautiful woman behind leaves

چرا ابرو و مژه داریم و چه کاربردی برای ما دارند؟

داشتن ابرو و مژه یک مزیت برای زیبایی صورت است. از ابرو‌های بریده گرفته تا مژه‌های مصنوعی، تغییر مو‌های اطراف چشم به روش‌های مهمی برای بیان استایل شخصی تبدیل شده‌است اما به نقل از سایت livescience ابرو‌ و مژه‌ چیزی فراتر از تزیینات و زیبایی صورت هستند.

چرا انسان ابرو و مژه دارد؟

دکتر استفانی ماریونو، سخنگوی بالینی آکادمی چشم پزشکی آمریکا می‌گوید: هدف اصلی هر دو محافظت از چشم‌ها است. هدف آن‌ها این است که لایه دیگری برای محافظت از کره چشم در برابر هر چیزی که هست بسازند، چه مایع، چه جامد، چه گرد و غبار و چه حشرات.

ابروها از چشم‌ها در برابر مواردی مانند عرق، شوره‌سر و باران که روی صورت می‌ریزد محافظت می‌کنند. آنها ممکن است مواد را بگیرند یا جذب کنند، زاویه و شکلی که دارند آن‌ها را به سمت کنار صورت، دور از چشم‌ها هدایت می‌کند.

بر اساس یک مطالعه مدل‌سازی مجازی که در سال 2018 در مجله Nature  Ecology & Evolution منتشر شده‌است، برای اولین بار، ابرو‌ها برای بیان چهره و برقراری ارتباط با احساسات ظریف بسیار مهم هستند، و برآمدگی ابرو ا می تواند امکان حرکات واضح‌تر را برای ابرو فراهم کند.

مژه‌ها محافظت مشابهی از چشم‌ها دارند، «آنها تقریباً شبیه سبیل‌های صورت هستند. بلند و حساس‌اند. هنگامی که چیزی آن‌ها را لمس می‌کند، پاسخ پلک زدن را، به عنوان یک مکانیسم دفاعی تحریک می‌کنند. بدون مژه، مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا پاسخ پلک زدن فعال شود، مژها به شما هشدار می‌دهد که چیزی در مجاورت شما واقعاً ممکن است به چشم آسیب برساند.

تقویت ابرو و مژه

مژه‌ها می‌توانند به مرطوب نگه داشتن چشم‌ها کمک کنند

مژه‌ها همچنین می‌توانند مایع، گرد و غبار و سایر محرک‌های چشم را جذب کنند. بر‌اساس مطالعه‌ای که در سال 2019 در مجله the Royal Society Interface انجام شد، مژه‌ها می‌توانند با محدود کردن تبخیر به مرطوب نگه داشتن چشم‌ها کمک کنند.

برخی از شرایط می‌تواند باعث از دست دادن ابرو یا مژه افراد شود. آلوپسی،  به عنوان ریزش موی تکه‌ای شناخته می‌شود، می‌تواند هر دو را تحت تاثیر قرار دهد. گاهی اوقات، مژه‌ها به دلایل نامعلومی می‌ریزند یا ممکن است فرد مژه‌های خود را به دلیل تحریک کننده بودن یا به دلیل اضطراب بکند.

به طور مثال افرادی که مبتلا به بیماری به نام تریکوتیلومانیا هستند مجبور به کندن موهای خود می‌شوند. کم کاری تیروئید می‌تواند باعث نازک شدن ابروها شود و لوپوس باعث ریزش آن‌ها. اگر متوجه شدید که ابروها یا مژه‌هایتان نازک شده، می‌ریزند یا تغییر می‌کنند، به پزشک مراجعه کنید.

اگر تصمیم دارید ابروهای خود را به دلایل آرایشی و غیر از ریمل تغییر دهید، مراقب باشید، به خصوص اگر آن‌ها را رنگ می‌کنید. مطمئن شوید که رنگ برای استفاده در اطراف چشم ایمن است و احتیاط کنید که وارد چشم شما نشود. نباید مژه‌های خود را رنگ کنید، اما برخی از افراد ممکن است از تقویت کننده مژه به صورت قطره چشم استفاده کنند تا مژه‌هایشان بلندتر و ضخیم‌تر شود.

قطره چشم در واقع یک داروی گلوکوم است که می تواند برای رشد مژه‌ها استفاده شود. اگر از این دارو استفاده می‌کنید، توجه داشته باشید که می‌تواند باعث سیاهی زیر چشم شود.

آیا شما به ابرو و مژه‌های خود اهمیت می‌دهید؟ چه راهکاری برای تقویتشان دارید؟

امتیاز: 5.0 از 5 (3 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.