کنترل خشم

خشم خود را کنترل کنید: چند راهکار ساده برای مدیریت و کنترل خشم در زندگی

آیا زمان‌هایی که پشت ترافیک هستید بسیار عصبی می‌شوید؟ در بحث‌هایی که خلاف میلتان است واکنش تندی دارد؟ آیا احساس خشم زیادی را درون خود احساس می‌کنید؟ اگر به‌راحتی خشمگین می‌شوید باید بگوییم که نیاز به مدیریت و کنترل خشم دارید. خشم یک احساس طبیعی و سالم است اما باید کاملاً و کنترل‌شده باشد در غیر این صورت خشم می‌تواند خطرات جدی و جبران‌ناپذیری را به بار آورد. خشم کنترل نشده می‌تواند خود شما و جامعه‌ی اطرافتان را به خطر بیندازد. درنتیجه باید یاد بگیریم تا خشم خود را کنترل کنیم و کنترل خشم یکی از مهارت‌های مهم زندگی است که باید از کودکی به انسان آموزش داده شود. در این مطلب چند راهکار ساده را برای کنترل خشم در اختیارتان قرار خواهیم داد.

چند راهکار ساده برای مدیریت و کنترل خشم

کنترل خشم

قبل از حرف زدن فکر کنید

بهترین کار در زمان خشمگین شدن این است که قبل از اینکه از کار خود پشیمان شوید به آن فکر کنید. درواقع باید قبل از اینکه چیزی از دهانتان خارج شود به آن کار و عواقب آن فکر کنید تا بتوانید جلو آن را بگیرید زیرا پشیمانی فایده‌ای نخواهد داشت و حرف‌های زده‌شده هرگز پس گرفته نخواهد شد. در درگیری‌ها یا بحث‌های جدی یک لحظه از خودتان بپرسید که آیا این بحث یا مکالمه ارزش ادامه دادن را دارد یا خیر؟ اگر قبل از حرف زدن فقط 3 تا 5 ثانیه مکث کنید و به جملاتتان فکر کنید هرگز حرف اشتباهی از دهانتان بیرون نخواهد آمد و خشمتان در آن لحظه کاملاً کنترل خواهد شد.

زمانی که آرام هستید خشم و ناراحتی خود را به اطرافیان ابراز کنید

بهترین زمان برای بحث کردن و ابراز ناراحتی و خشم زمانی است که خشمتان فروکش کرده و کاملاً آرام هستید. زمانی که آرام هستید درواقع دیگر خشم اولیه و آتش اولیه را ندارید و به‌راحتی می‌توانید در رابطه با موضوعات صحبت کنید و یا منطقی‌تر فکر کنید. درنهایت بدون آسیب رساندن به خودتان و دیگران می‌توانید مشکلاتتان را حل نمایید.

خشم

چند تمرین ساده‌ی ورزشی انجام دهید

فعالیت فیزیکی و ورزشی می‌تواند به کاهش استرس کمک کند و بر کنترل خشم شما تأثیر مثبتی داشته باشد. اگر احساس می‌کنید خشم زیاد در درونتان ایجادشده بهترین کار رفتن به پیاده‌روی و دویدن است همچنین انجام حرکات فیزیکی مختلف می‌تواند خشم شما را کاهش دهد یا به‌کلی از بین ببرد. درنتیجه اگر اندکی احساس خشم کردید سریعاً چند حرکت ورزشی ساده را در گوشه‌ای انجام دهید تا آرامشتان را مجدداً به‌دست آورید.

زنگ تفریح ایجاد کنید

برای از بین بردن تنش و استرس در یک محیط که باعث خشم شما می‌شود بهتر است یک زنگ تفریح ایجاد کنید یا برای مدتی کوتاه آن مکان را ترک نمایید. قرار گرفتن در یک مکان آرام می‌تواند استرس و عصبانیت ایجادشده در شما را از بین ببرد و از خشم شما جلوگیری کند. پس دفعه‌ی بعد که در محیطی پرتنش قرار گرفتید و نمی‌توانید خشم خود را کنترل کنید بهتر است برای مدتی آن مکان را ترک کنید و در محیطی آرام آرامش خود را مجدداً به‌دست آورید و بر خود مسلط شوید.

به جای عصبانیت راه حل برای مشکلات پیدا کنید

بهتر است به‌جای خشمگین شدن و واکنش‌های خشن به فکر یک راه‌حل برای مشکلات باشید تا سریع‌تر از وضعیت فعلی خلاص شوید. سعی کنید برای کنترل خشم فقط و فقط به رها شدن از یک مسئله فکر کنید. فکر کردن به یک مشکل ممکن است شما را عصبانی کند اما فکر کردن به راه حل‌های پیش رو می‌تواند در کنترل خشم تأثیر بگذارد.

کنترل خشم

همیشه دیگران را مقصر ندانید

یکی از مواردی که باعث می‌شود تا همیشه زود خشمگین شویم این است که دیگران را مقصر می‌دانیم. اگر بتوانیم در هر مشکلی کمی خودمان را مقصر بدانیم از میزان خشممان کم خواهد شد. درواقع در برخی مشکلات خودمان هم مقصر هستیم و اشتباهاتی داشته‌ایم که اگر این اشتباهات خودمان را بپذیریم می‌توانیم در کنترل خشم موفق باشیم.

بخشنده باشید و کینه‌ای نباشید

بخشیدن بهترین تصمیم در مقابل مسائل و مشکلات مختلف است. درواقع اگر بتوانید بر روی بخشیدن کارکنید می‌توانید کنترل خشم خود را نیز مدیریت نمایید. اجازه ندهید خشم احساسات مثبت شما را از بین ببرد. بخشیدن و کنترل خشم در شرایط مختلف می‌تواند به تقویت روابط کمک کند و کینه را از دل شما از بین خواهد برد. پس بهترین کار این است که ببخشید تا بتوانید خشم خود از بین ببرید.

با حس شوخ‌طبعی فضای خشم و پرتنش را از بین ببرید

شوخ‌طبعی و بیان جملات طنز می‌تواند در کاهش تنش‌های ناگهانی تأثیر گذار باشد. درواقع حس شوخ‌طبعی می‌تواند چهره‌ی خشن شما را از بین ببرد و بر کنترل خشم تأثیر خوبی بگذارد. در لحظات پرتنش بهترین کار این است که با یک شوخی ساده فضا را تغییر دهید و به‌کلی خشمگین شدن را فراموش کنید.

مهارت‌های افزایش آرامش را تمرین کنید

وقتی به نقطه‌ی جوش می‌رسید سعی کنید چند تمرین آرامش‌بخش را مدام با خود تکرار نمایید. برای مثال در لحظات اوج خشم چند نفس عمیق بکشید و به خودتان مسلط شوید. همچنین می‌توانید ذهن خود را به یک مکان آرامش‌بخش ببرید و یک فضای بی‌نظیر را در ذهنتان تصور کنید. درواقع با چند تمرین ساده‌ی ذهنی یوگا می‌توانید به‌کلی از یک فضای خشمگین دور شوید و به‌راحتی خشم خود را کنترل نمایید.

امتیاز: 5.0 از 5 (3 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.