چگونه از یک رابطه عاطفی گذر کنیم و به جلو حرکت کنیم

ممکن است پذیرش کامل پایان یک رابطه عاشقانه و از گذر از رابطه عاطفی برای شما زمان‌بر باشد. درک این مورد که از رابطه آینده خود چه می‌خواهید و به رسمیت شناختن اهمیت گذشته‌ای که داشته‌اید، گام‌های کلیدی برای پیشرفت شما و حرکت به جلو است.

شاید شما کسی را دوست دارید که آن شخص این احساس را نسبت به شما ندارد. شاید شخص مورد نظر شما به اندازه‌ای که شما عاشق او هستید اشتیاق و علاقه خود را نشان نمی‌دهد و شاید شما و شریک زندگیتان به شدت یکدیگر را دوست داشته باشید، اما اختلافات زیادی برای حفظ یک رابطه پایدار داشته باشید.

گذر از رابطه عاطفه

عشق یک احساس پیچیده است و حتی زمانی که واضح است که یک رابطه هیچ لطفی به شما نمی‌کند، ممکن است بسیار سخت یا غیرممکن به نظر برسد که به سادگی احساسات خود را خاموش کنید.

این نکات می‌تواند به شما کمک کند که از رابطه عاطفی خود گذر کنید و به سمت جلو حرکت کنید:

به واقعیت رابطه‌تان توجه کنید

خوش‌بینی یک ویژگی بد نیست. در واقع توانایی حفظ امید در موقعیت‌های سخت یا دردناک نشانه‌ای از قدرت شخصی در نظر گرفته می‌شود. اما وقتی نوبت به مشکلات روابط می‌رسد، در نظر گرفتن واقعیت الان رابطه مفیدتر از آینده‌ای است که تصور می‌کنید.

ممکن است شخصی که دوستش دارید این احساس دوس داشتن را نسبت به شما نداشته باشد. یا ممکن است در لحظات صمیمی رابطه، به شدت عاشق هم به نظر برسید اما بقیه زمان خود را صرف بحث کردن در موارد مختلف بگذرانید.

اگر فکر می‌کنید که دست کشیدن از رابطه یا عشقتان به این معنی است که شکست خورده اید، دوباره فکر کنید. رسیدن به این نتیجه که از دست دادن رابطه به معنای شکست نیست نیاز به زمان و خودآگاهی دارد. اگر به این نتیجه بعد از پایان رابطه‌تان رسیده‌اید، شما گام مثبتی در جهت رشد خود برداشته‌اید.

درک این مورد که رابطه شما به جایی نمی‌رسد احتمالاً احساسات شما را یک شبه ناپدید نمی‌کند، اما این یک قدم مهم برای پیشرفت است.

نیازهای رابطه را شناسایی کنید

نگاهی دقیق به آنچه از یک رابطه می‌خواهید و همچنین آنچه که مطلقاً نمی‌خواهید، می‌تواند به شما کمک کند تا احساست خود را سر و سامان دهید.

به طور مثال شما و پارتنرتان رابطه خوبی باهم دارید و هر چه زمان بیشتری را با هم می‌گذرانید، احساس ارتباط بیشتری با هم می‌کنید. در نهایت متوجه می‌شوید که عاشق او شده‌اید.

اما یک مشکل بزرگ وجود دارد: روزها، گاهی یک هفته یا بیشتر، اغلب بدون اینکه چیزی از آنها بشنوید می‌گذرد. شما برای آن‌ها پیام‌ ارسال می‌کنید و متوجه می‌شوید که آنلاین هستند، اما هنوز جواب شما را نمی‌دهند.

اگر ارتباط خوب و با کیقیت در روابط برای شما اولویت است، اهمیت ندادن آنها در تماس به موقع گرفتن با شما نشانه بسیار خوبی است که آن‌ها با شما سازگار نیستند. وقتی تشخیص می‌دهید که چگونه کسی که دوستش دارید کاملاً نیازهای شما را برآورده نمی‌کند، می‌تواند کمک کند تا راحت‌تر بر احساسات خود غلبه کنید.

بپذیرید که عشق برای شما چه معنایی دارد

ایگل می‌گوید: ” برخی از عشق‌ها ممکن است برای همیشه در قلب شما نقش ببندند به ویژه آنهایی که بخش جدایی‌ناپذیر از رشد در مقاطع مهم زندگی ما بودند و به پیشرفت ما کمک کردند.”

رها کردن یک عشق معنی‌دار می‌تواند به شما این احساس را بدهد که چیزهایی که در رابطه به دست آورده‌اید را از دست داده‌اید. اما سعی کنید از فرصت استفاده کنید و چیزهای خوب رابطه را در خود باور کنید، از جمله هر چیزی که ممکن است از آن یاد گرفته باشید. این احساسات را تأیید کنید و به آنها فضایی در قلب خود بدهید.

احترام گذاشتن به تجربه و احساساتی که بخشی از گذشته شما بودند و آن‌ها را پذیرفتید، می‌تواند باعث آرامش شما و حرکت به جلو بشود.

گذر از رابطه عاشقانه

به آینده نگاه کنید

عشق به شخصی که قبلا با او در رابطه بودید می‌تواند شما را محدود کند. اگر درگیر کسی باشید که نمی‌توانید با او رابطه‌ای داشته باشید، گذر از این مرحله برای شما سخت خواهد بود و نمی‌توانید وارد مرحله جدیدی از زندگیتان شوید.

حتی اگر برای هیچ رابطه جدی‌ای آماده نیستید، قرار ملاقات با شخصی می‌تواند به شما کمک کند تا متوجه شوید که افراد دیگری هم در این جهان برای شما وجود دارند.

اگر می‌خواهید به طور جدی‌تری قرار ملاقات داشته باشید، پیدا کردن شریک مناسب ممکن است چالش برانگیز باشد و معمولا زمان‌بر است. ناامیدی‌های قرار ملاقات ممکن است شما را وسوسه کند که روی احساسات شخصی که قبلاً دوستش داشتید، بمانید.

اما متعهد شوید که به آینده نگاه می‌کنید نه به گذشته خود، حتی اگر در ابتدا سخت باشد.

روابط با افراد نزدیک را در اولویت خود قرار دهید

افرادی که در حال گذر از یک رابطه عاطفی هستند ممکن است سایر روابط مهم در زندگی‌شان را فراموش کنند. اگر دوستان و اعضای خانواده شما می‌توانند از شما برای گذر از این دوران حمایت کنند، به آن‌ها توجه و اعتماد کنید. از طرفی اگر احساس می‌کنید کسی شما یا انتخاب‌هایتان را قضاوت می‌کند، یا احساس بدی در شما ایجاد می‌کند، ممکن است عاقلانه باشد که زمان خود را با او محدود کنید.

برای خودتان وقت بگذارید

هنگامی که احساس می‌کنید عاشق هستید، ممکن است تغییرات کوچکی (یا نه چندان کوچک) در ظاهر یا شخصیت خود ایجاد کنید تا با آنچه فکر می‌کنید شریک زندگی شما از شما می‌خواهد، هماهنگ شوید.

بخش‌هایی از خود را در نظر بگیرید که ممکن است در رابطه انکار کرده باشید. شاید بیشتر از تغییر لباس، شروع به دنبال کردن ورزشی کردید که به آن علاقه نداشتید یا سرگرمی مورد علاقه خود را کنار گذاشتید یا شاید احساسات و یا خواسته‌های خود را از رابطه بیان نکردید.

آیا با این تغییرات احساس راحتی می‌کنید؟ فکر کردن به بخش‌هایی از خودتان که در رابطه از دست داده بودید، می‌تواند به کم کردن احساسات و حس دوست داشتن به کسی که شما را به خاطر خودتان دوست ندارد، کمک کند.

به خودتان فضا دهید

این یک مرحله مهم در پشت سر گذاشتن رابطه است. وقتی آماده حرکت به سمت جلو هستید، فاصله می‌تواند بهترین دوست شما باشد. حتی یک پیام کوتاه یا تماس می‌تواند احساساتی را که فکر می‌کردید از قبل پشت سر گذاشته‌اید، دوباره زنده کند.

اگر دوستانی هستید که زمان زیادی را صرف معاشرت می‌کردید، ممکن است عاقلانه باشد که فعلاً با دوستان دیگری وقت بگذرانید یا مگر در موارد ضروری مانند حضانت فرزند یا مسائل کاری به شریکتان پیام دهید.

شاید بخواهید دوستی خود را حفظ کنید. اگر رابطه سالم بود، این هدف بدی نیست اما صبر کنید تا شدت عشقتان کم شود.

درک کنید ممکن است کمی طول بکشد

احساس عشق می‌تواند محو شود اما این معمولا یک روند سریع نیست و بسیار طبیعی است که برای گذر از یک رابطه عاطفی احساس ناراحتی زیادی کنید.

در اینجا چند نکته برای کمک به شما در گذر از این دوره آورده‌ایم:

  • با خودت صبور باش
  • مهربانی و شفقت به خود را با گفتن آنچه که ممکن است به یک دوست در موقعیت مشابه بگویید، تمرین کنید.
  • بپذیرید که صدمه دیدن طبیعی است.
  • به خود یادآوری کنید که درد برای همیشه ادامه نخواهد داشت.

با یک درمانگر صحبت کنید

مسائل قلبی می‌توانند ما را به جایی برسانند که واقعاً دردناک باشد. درمان می‌تواند به عنوان یک راهکار مفید در این مسیر به شما کمک کند. اگر احساست زیر را تجربه می‌کنید:

  • به سختی زندگی خود را پیش می‌برید
  • در مورد احساسات خود گیج می‌شوید
  • در پذیرش احساسات خود مشکل دارید

درمان فضایی امن و بدون قضاوت را برای کشف احساساتتان از طریق راه‌هایی برای پرداختن مؤثر به آن فراهم می‌کند. یک درمانگر می‌تواند مهارت‌های مقابله‌ای را برای مدیریت این احساسات به شما آموزش دهد تا زمانی که شدت این احساسات در شما کم شود.

همچنین بهتر است فوراً به دنبال کمک حرفه‌ای باشید اگر:

  • افکار خودکشی دارند
  • احساس ناامیدی
  • احساس مداوم افسردگی یا اضطراب را تجربه کنید

نظرات خود رادر مورد این مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.