چگونه تنهایی می‌تواند برای سلامت روان شما خوب باشد

گذراندن وقتی به تنهایی می‌تواند در بسیاری از افراد ترس ایجاد کند که قابل درک است اما در عین حال می‌تواند باعث ایجاد احساس ارامش، مرتب کردن افکار و به صورت کلی باعث سلامت روان بهتری هم شود. مردم معمولا لحظه‌های تنهایی و احساس تنهایی را به اشتباه برداشت می‌کنند و فکر می‌کنند که معنی مشابهی دارد.

تنهایی و سلامت روان

تحقیقاتی مربوط به تنهایی طی 10 سال اخیر انجام شده  است و در آن زمان تنهایی مربوط به جوانان نشان می‌داد که آنها معمولا هنگام تنهایی دچار حالات بد می‌شوند.

در روانشناسی، تنهایی را به عنوان یک احساس پریشانی و زمانی که نداریم یا نمی‌توانیم آن را تجربه کنیم، تعریف می‌کنند. همچنین تنهایی به نوع ارتباطات اجتماعی ما نیز برمی‌گردد.

در حالی که ممکن است تعاریف مردم از تنهایی متفاوت باشد اما جالب این است که برای بسیاری، تنها بودن لزوماً به این معنا نیست که هیچ کس دیگری در زندگیشان وجود ندارد. در حالی که بسیاری از مردم می‌توانند حتی در مکان‌های عمومی جای خلوتی پیدا کنند، چه نشستن و نوشیدن یک فنجان چای در یک کافه شلوغ باشد یا خواندن کتاب در پارک.

همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که وقت گذاشتن برای خود در تنهایی می‌تواند تأثیر مثبتی بر خلق و خوی روزانه و سلامت روان شما داشته باشد. بسیاری از ما روزهایی را سپری کرده‌ایم که در محل کار مشکلاتی پیش می‌آید، زمانی که همه چیز آنطور که انتظار داریم پیش نمی‌رود یا زمانی که بیش از حد درگیر مسائلی می‌شویم و در آن احساس غرق شدن می‌کنیم. چیزی که مسیله تنها سپری کردن بخشی از روزتان را جذاب می‌کند این است که شما در تنهایی می‌توانید با احساسات خود کنار بیایید.

چه چیزی را می‌توانیم از تنهایی به دست آوریم؟

در یک سری تحقیقات، دانشجویان کارشناسی را به اتاقی آوردیم تا آرام در تنهایی بنشینند. در بعضی از این مطالعات کوله پشتی و وسایل دانشجویان را برداشتند و از آنها خواستند که در تنهایی فکر کنند.

پس از تنها 15 دقیقه تنها ماندن، تیم متوجه شدند که هر گونه احساسات قوی که شرکت کنندگان ممکن است احساس کرده باشند مانند اضطراب یا هیجان، کم شده است. تیم به این نتیجه رسیدند که تنهایی می‌تواند سطح برانگیختگی افراد کم کند به این معنی که می‌تواند در موقعیت‌هایی که ما احساس ناامیدی، آشفتگی یا عصبانیت می‌کنیم، مفید باشد و در سلامت روان ما تاثیر مثبت بگذارد.

بسیاری از مردم ممکن است تصور کنند که تنها درونگراها از تنهایی لذت می‌برند اما در واقع درونگراها ممکن است ترجیح دهند تنها باشند ولی تنها افرادی نیستند که می‌توانند از تنهایی سود ببرند.

در یک نظرسنجی از بیش از 18000 بزرگسال در سراسر جهان، بیش از نیمی از آنها به تنهایی به عنوان یکی از فعالیت‌های کلیدی که برای استراحت انجام می‌دهند رای دادند. بنابراین اگر برون گرا هستید اجازه ندهید این موضوع مانع گذراندن وقتی در تنهایی و خلوت شما شود.

تنها ماندن با افکارتان می‌تواند سخت باشد

بخش چالش برانگیز در مورد گذراندن زمان تنهایی این است که گاهی اوقات می تواند خسته‌کننده باشد.

بسیاری از مردم متوجه می‌شوند که وقت گذراندن با افکارشان می‌تواند دشوار باشد و ترجیح می‌دهند کاری برای انجام دادن داشته باشند. در واقع، مجبور کردن خود به نشستن و انجام هیچ کاری می‌تواند باعث شود که زمان تنهایی کمتر لذت‌بخش باشد. بنابراین ممکن است ترجیح دهید در زمان تنهایی خود فعالیتی داشته باشید.

بعضی افراد هم ترجیح می‌دهند زمان تنهایی خود را صرف انجام کارهای روزمره مانند رفتن به خرید یا خشک‌شویی کنند.

شرکت در فعالیت‌های سرگرم کننده به تنهایی

با این حال جالب است که بسیاری از افراد از انجام فعالیت‌های سرگرم‌کننده به تنهایی مانند رفتن به سینما یا غذا خوردن در رستوران اجتناب می‌کنند. این ممکن است به این دلیل باشد که ما تمایل داریم این فعالیت‌ها را با دوستان و نزدیکانمان انجام دهیم در نتیجه انجام آن‌ها به تنهایی می‌تواند باعث شود احساس قضاوت کنیم.

سفر به تنهایی یکی دیگر از فعالیت‌هایی است که می‌تواند ترسناک باشد به خصوص برای خانوم‌ها. اما یک مزیت کلیدی تنهایی، فرصتی برای پیدا کردن آرامش و آزادی انتخاب برای انجام کارهایتان است.

امتیاز: 4.3 از 5 (4 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.