فواید ویتامین سی و بهترین مواد غذایی سرشار از این ویتامین

در این مطلب به مواد غذایی سرشار از ویتامین سی که به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک می‌کند، می‌پردازیم. ویتامین C، که اسید ال اسکوربیک نیز نامیده می‌شود، یک ویتامین محلول در آب است که بخشی ضروری از رژیم غذایی شما محسوب می‌شود. برخی از حیوانات می‌توانند ویتامین سی خود را تولید کنند، اما انسان باید آن را از منابع دیگر دریافت کند.

تحقیقات نشان می‌دهد که خوردن مواد غذایی سرشار از ویتامین سی از عملکرد سیستم ایمنی شما حمایت می‌کند، از استخوان‌ها، دندان‌ها و غضروف‌ها را محافظت می‌کند و به بدن شما در التیام زخم‌ها و بیماری‌ها کمک می‌کند.

ویتامین سی

چرا به مواد غذایی سرشار از ویتامین C نیاز دارید

ویتامین C در رشد و عملکرد اعضای مختلف بدن نقش دارد. این ویتامین به بدن شما کمک می‌کند تا ترکیبات ضروری (کلاژن ال کارنیتین و انتقال دهنده‌های عصبی) تولید کند که به عملکرد اعصاب، قلب، مغز و ماهیچه‌ها کمک می‌کند و باعث تولید انرژی می‌شود.

ویتامین C باعث تولید آنتی اکسیدان در بدن شما می‌شود. آنتی اکسیدان‌ها از آسیب سلولی که می‌تواند منجر به بیماری شود، جلوگیری می‌کند و به متابولیسم پروتئین و جذب آهن بدن کمک می‌کند.

بزرگسالان 19 تا 64 ساله به حدود 40 میلی گرم (میلی گرم) ویتامین C در روز نیاز دارند.

اگرچه کمبود ویتامین C نسبتاً نادر است، اما می‌تواند منجر به بیماری به نام اسکوربوت شود. علائم اسکوربوت عبارتند از:

  • خستگی
  • درد شدید مفصل پا
  • لثه‌های متورم و خونریزی لثه
  • لکه‌های قرمز یا آبی روی پوست شما
  • پوست شما به راحتی کبود می‌شود

از سوی دیگر، ویتامین C بیش از حد ممکن است باعث درد معده و سایر مشکلات گوارشی شود. با این حال، مصرف بیش از حد ویتامین نگران کننده نیست زیرا در بدن شما ذخیره نمی‌شود.

برخی از فواید ویتامین C عبارتند از:

التیام زخم

ویتامین C برای بیوسنتز کلاژن، پروتئینی که جزء ضروری بافت همبند است، ضروری است. به همین دلیل ویتامین C نقش مهمی در بهبود زخم دارد.

ویتامین C به دفاع سیستم ایمنی در برابر بیماری‌ها و عفونت‌ها کمک می‌کند. کمبود ویتامین C به سیستم ایمنی بدن شما آسیب می‌رساند و خطر ابتلا به عفونت را افزایش می‌دهد.

محافظت از استخوان‌ها، دندان‌ها و غضروف

ویتامین C به ترمیم و حفظ سلامت استخوان‌ها، دندان‌ها و غضروف (ماده لاستیکی که انتهای استخوان‌ها را می‌پوشاند) کمک می‌کند.

ویتامین C همچنین ممکن است خطر از دست دادن غضروف را در افراد مبتلا به آرتروز کاهش دهد.

غذاهای حاوی ویتامین C:

طالبی

طالبی منبعی غنی از ویتامین C است که دارای 202.6 میلی گرم ویتامین در خربزه متوسط ​​و 25.3 میلی گرم در یک برش از طالبی است.
میوه های خانواده مرکبات
مرکبات خام سرشار از ویتامین سی هستند. یک پرتقال متوسط ​​70 میلی گرم ویتامین C و یک گریپ فروت حدود 56 میلی گرم ویتامین C دارد. آب مرکبات حاوی مقادیر بالاتری از ویتامین C است و یک لیوان 225 میلی گرمی آب پرتقال حدود 125 میلی گرم ویتامین C دارد.
کلم بروکلی
با کمال تعجب، یک فنجان بروکلی به اندازه یک پرتقال ویتامین C دارد.
کلم قرمز
کلم قرمز که کلم بنفش نیز نامیده می‌شود، سرشار از ویتامین C و کالری کمی است. نصف فنجان آن فقط 14 کالری دارد اما تقریباً نیمی از مقدار توصیه‌شده روزانه ویتامین C را در خود دارد. همچنین منبعی غنی از فیبر و سایر ویتامین‌ها است.
کیوی
یک وعده کیوی حاوی بیشترین مقدار توصیه‌شده روزانه ویتامین سی است. مطالعات همچنین نشان داده‌اند که افزودن کیوی به رژیم غذایی، تا حد زیادی سطح ویتامین C پلاسما بدن شما را بهبود می‌بخشد.
فلفل دلمه‌ای
همه انواع فلفل‌ها کم کالری و سرشار از مواد مغذی از جمله ویتامین A، ویتامین سی، پتاسیم، اسید فولیک و فیبر هستند. فلفل دلمه‌ای مواد مغذی بیشتری نسبت به سایر فلفل‌ها دارد، فلفل دلمه‌ای قرمز تقریباً 11 برابر بیشتر از فلفل دلمه‌ای سبز بتاکاروتن و 1.5 برابر ویتامین C بیشتری دارد.

نظرات خود را در مورد این ویتامین ضروری بدن با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز: 5.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.