بازی های ویدیویی کودکان را باهوشتر میکنند!
پژوهشگران ارتباطی میان صرف زمان بیشتر برای انجام بازی های ویدیویی و افزایش ضریب هوشی در کودکان کشف کردهاند. این یافتهها تا حدی با روایت رایج مبنی بر مضربودن بازیهای ویدیویی برای ذهن کودکان در تضاد است.
این مطالعه که در سال 2022 انجام شده، با دقت عواملی مانند تفاوتهای ژنتیکی و پیشزمینههای اقتصادی-اجتماعی کودک را نیز در نظر گرفته است.
مقایسه تأثیر شبکههای اجتماعی و بازیهای ویدیویی بر ضریب هوشی کودکان
در مقابل، بهنظر میرسد که تماشای تلویزیون و استفاده از شبکههای اجتماعی، اثر مثبت یا منفی بر ضریب هوشی ندارد. این تحقیق میتواند در بحث داغ پیرامون میزان مناسب زمان استفاده از نمایشگر برای کودکان مفید واقع شود.
تیم پژوهشی متشکل از دانشمندان هلند، آلمان و سوئد در مقاله منتشرشده خود نوشتهاند: رسانههای دیجیتال دوران کودکی مدرن را شکل میدهند، اما اثرات شناختی آنها هنوز مبهم و محل بحثهای داغ است.
آنها افزودهاند: ما معتقدیم پژوهشهایی که شامل دادههای ژنتیکی باشند، میتوانند ادعاهای علّی را روشنتر کنند و نقش معمولاً نادیدهگرفتهشده گرایشهای ژنتیکی را نیز اصلاح نمایند.

پژوهشگران دادههای مربوط به مدت زمان استفاده از نمایشگر در میان 9855 کودک شرکتکننده در پروژه ABCD را بررسی کردند. همه آنها اهل آمریکا و در سنین 9 یا 10 سال بودند. بهطور میانگین، کودکان گزارش دادهاند که روزانه 2.5 ساعت تلویزیون یا ویدیوهای آنلاین تماشا میکردند، 1 ساعت بازی ویدیویی انجام میدادند و نیمساعت از زمانشان صرف معاشرت آنلاین میشود.
سپس دادههای مربوط به بیش از 5000 نفر از این کودکان، دو سال بعد مجدداً جمعآوری شد. در این بازه زمانی، کودکانی که گزارش داده بودند زمان بیشتری نسبت به میانگین صرف بازی های ویدیویی کردهاند، با افزایش 2.5 امتیازی در ضریب هوشی نسبت به رشد متوسط روبرو شدند.
افزایش ضریب هوشی بر اساس عملکرد کودکان در وظایفی مانند درک مطلب، پردازش دیداری-فضایی و فعالیتهایی که بر حافظه، انعطافپذیری فکری و خودکنترلی تمرکز داشتند، ارزیابی شده بود.
نکته قابلتوجه این است که مطالعه مذکور فقط بر کودکان آمریکایی تمرکز داشت و بین انواع بازیهای ویدیویی (مثل بازیهای موبایل و کنسولی) تمایزی قائل نشد. با این حال، این یافته همچنان نگاهی ارزشمند به رابطه میان بازی ویدیویی و ضریب هوشی ارائه میدهد و از این ایده حمایت میکند که هوش، ویژگی ثابتی نیست که انسان با آن زاده میشود.
تورکل کلینگبرگ، عصبپژوه از مؤسسه کارولینسکا در سوئد، هنگام انتشار نتایج در سال 2022 گفته بود: نتایج ما از این ادعا پشتیبانی میکند که زمان صرفشده پای نمایشگرها، بهطور کلی، تواناییهای شناختی کودکان را تضعیف نمیکند و حتی بازی های ویدیویی میتوانند موجب تقویت هوش شوند.
به گفته پژوهشگران، این نخستین مطالعهای نیست که حاکی از وجود ارتباط میان زمان صرفشده برای بازی ویدیویی و رشد تواناییهای شناختی کودکان است. بهنظر میرسد که بازیهای ویدیویی مزایای دیگری نیز به همراه داشته باشند.

تیم پژوهشی این مطالعه معتقد است که اندازه کوچک نمونهها، طراحیهای متفاوت پژوهشها و بیتوجهی به تأثیرات ژنتیکی و اقتصادی-اجتماعی در مطالعات قبلی، باعث بروز گزارشهای متناقض در مورد اثرات زمان استفاده از نمایشگر شدهاند؛ مسائلی که این مطالعه تلاش کرده آنها را به حداقل برساند.
تمامی این موارد نشان میدهد که عوامل بسیاری در کار هستند؛ چه در شکلگیری و رشد هوش و چه در اثرات گوناگون زمان استفاده از نمایشگر بر بدن و عادتهای رفتاری ما. بنابراین، هنوز تحقیقات بیشتری موردنیاز است.
کلینگبرگ همچنین گفته است: ما اثرات رفتارهای وابسته به نمایشگر را بر فعالیت بدنی، خواب، سلامت روان یا عملکرد تحصیلی بررسی نکردیم؛ بنابراین نمیتوانیم در این زمینهها اظهارنظر کنیم.
او افزوده: در گام بعدی، اثر سایر عوامل محیطی را بررسی خواهیم کرد و ارتباط میان اثرات شناختی و رشد مغز در دوران کودکی را مورد مطالعه قرار میدهیم.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته میشود.