به پهلو خوابیدن

آیا به پهلو خوابیدن در شب واقعاً برای بدن ما بد و مضر است؟

به پهلو خوابیدن یکی از رایج‌ترین پوزیشن‌ها در زمان خواب است. اما آیا به پهلو خوابیدن واقعاً برای ما ضرر دارد؟ افرادی که به پشت می‌خوابند بیش از بقیه در معرض خروپف کردن قرار دارند، در حالی‌که خوابیدن بر روی شکم آن را در معرض درد قرار میدهد، اما به پهلو خوابیدن چه؟

طبق گزارش وب‌سایت On Health در حدود 41 درصد از مردم جهان به پهلو می‌خوابند و این در زنان رایج‌تر از مردان می‌باشد. در سمت دیگر CNN گزارش داده است که خواب در چنین پوزیشنی مانع از درد نواحی پشت و گردن می‌شود و همچنین خروپف را تا حد زیادی متوقف می‌کند، زیرا مانعی بر سر میسرهای تنفسی شما در این وضعیت وجود ندارد. همچنین در این گزارش اعلام شده که اگر حامله باشید، خوابیدنبه پهلو بهترین حالت ممکن است، زیرا به افزایش گردش خون شما و کودک کمک می‌کند. علاوه براین اگر شما مستعد رفلاکس اسید و سوزش معده باشد، خوابیدن به پهلو، خصوصاً سمت چپ برای شما مناسب است، چرا که هضم غذا را تسریع خواهد کرد.

جنبه‌های بد به پهلو خوابیدن چیست؟

درحالیکه خوابیدن به پهلو ممکن است برای سلامت کلی بدن شما مفید باشد، می‌تواند به پوست شما آسیب وارد کند. پروفسور Dee Anna Glaser استاد دانشگاه سنت لوئیس به CNN گفت:

به پهلو خوابیدن می‌تواند باعث چروک شدن پوست شما شود. هیچ کس نباید در خصوص چین و چروک احساس بدی داشته باشد، چرا که این بخشی از فرایند طبیعی بدن است، اما اگر می‌خواهید از آن جلوگیری کنید، باید بدانید که خوابیدن به پهلو در طول شب و فشاری که از سمت بالش به صورت وارد می‌شود، یکی از عوامل چروک صورت است.

طبق ادعای دکتر Roshini Rajapaksa در مجله پزشکی سلامت، خوابیدن به پهلو حتی می‌تواند باعث تغییر شکل سینه در خانم‌ها و افتادگی آنها شود. علاوه براین، در حالیکه خوابیدن در سمت چپ برای هضم غذا خوب است، می‌تواند فشار بر روی معده و ریه‌ها را نیز زیادتر کند. خوابیدن بر روی بازو، گردش خون در دست را مختل کرده و باعث سوزش ناگهانی در شب و به اصطلاح عامیانه خواب رفتن دست می‌شود. علاوه براین ممکن است به دلیل خوابیدن در این وضعیت، در طول روز درد در ناحیه شانه را نیز تجربه کنید.

بالاخره به پهلو بخوابیم یا نخوابیم؟

خواب

در مجموع، خوابیدن به پهلو در مقایسه با دیگر پوزیشن‌ها مزایای زیادی دارد و جنبه‌های منفی آن عموماً به زیبایی‌های فردی مربوط است. اما کارهایی وجود دارد که می‌توانید با انجام آنها تأثیر آن بر روی پوست را به حداقل برسانید.

  • استفاده از بالش‌های نرم: ثابت شده است که اینگونه بالش‌ها میزان چروک صورت را تا حد زیادی کاهش می‌دهند.
  • خوابیدن به پهلوی دیگر: تغییر زاویه خواب و خوابیدن به پهلوی دیگر حالت تعادل ایجاد کرده، باعث گردش متعادل خون شده و درد در ناحیه دست و شانه را از بین می‌برد.
  • استفاده از کرم‌های شب: در نهایت برای حفاظت بیشتر از پوست خود استفاده از کرم‌های مخصوص شب را فراموش نکنید. این کرم‌ها حاوی ویتامین C و E و اسید هیالورونیک بوده که به تقویت پوست شما کمک شایانی می‌کند.
امتیاز: 5.0 از 5 (6 رای)

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.