اختلال عاطفی فصلی می تواند شما را در تابستان تحت تاثیر قرار دهد

حتی آفتابی‌ترین ماه‌ها می‌توانند علائم اختلال عاطفی فصلی (SAD) را برای برخی افراد ایجاد کنند. اختلال عاطفی فصلی (SAD) اغلب با ماه های زمستان در ارتباط است، اما می‌تواند در تابستان هم اتفاق بیوفتد. علائم SAD تابستانی ممکن است با علائم SAD زمستانی متفاوت باشد. در حالی که تابستان اغلب به عنوان فصلی شاد و روشن با توانایی بالا بردن خلق و خوی افراد در نظر گرفته می‌شود، اثرات اختلال عاطفی فصلی (SAD) هنوز هم در آفتابی‌ترین ماه‌ها رخ می‌دهد.

اختلال عاطفی فصلی چیست؟

اختلال عاطفی تابستان

اختلال عاطفی فصلی یک اختلال خلقی است که در آن افسردگی در یک زمان مشخصی اتفاق می‌افتد. این وضعیت بیشتر به زمان‌هایی از سال مانند زمستان که نور خورشید کمتری وجود دارد، مرتبط است. دبورا سرانی، روانشناس و نویسنده کتاب زندگی در نیویورک، گفت: ” اکثر افراد SAD را در ماه‌های زمستان تجربه می‌کنند اما گاهی اوقات اختلال عاطفی فصلی معکوس می‌شود و در تابستان اتفاق می‌افتد.”

الگوهای فصلی اغلب مسئول مسائل مربوط به سلامت روان هستند و تحقیقات بیشتری برای درک نقش مغز در تغییرات آب و هوای فصلی در حال انجام است. به عنوان مثال، مطالعه‌ای در سال 2023 نشان داد که نور خورشید و ساعت بدن یا ریتم شبانه‌روزی می‌توانند در طول تغییرات فصلی مختل شوند، که در شیمی عصبی مانند سروتونین (که علائم افسردگی را بدتر می‌کند) تداخل ایجاد می‌کنند.

سرانی گفت: نور خورشید برای تولید ملاتونین بدن لازم است و داشتن ملاتونین بسیار کم (summer sad) یا ملاتونین بیش از حد (winter sad)، می‌تواند باعث تغییرات خلقی، مشکلات خواب، تحریک پذیری، غمگینی و سایر علائم SAD شود. تغییر آب و هوا یک عامل خطر مهم برای شروع انواع مسائل سلامت روان مانند افسردگی، اختلال دوقطبی، اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) و غیره است.

علائم اختلال عاطفی فصلی تابستان (SAD)

در حالی که علائم عمومی افسردگی عبارتند از تحریک پذیری، غمگینی، تغییرات خلق و خو، مشکلات تمرکز، خواب زیاد یا خیلی کم، دردهای فیزیکی، تغییرات اشتها، اضطراب یا بی‌قراری، یک مطالعه که به تفاوت بین زمستان و تابستان SAD پرداخته است، نشان داد که علائم متفاوت است. به طور مثال:

با افسردگی زمستانی، افراد افزایش اشتها، میل به کربوهیدرات، افزایش وزن و پرخوابی را تجربه کردند. به گفته منبع معتبر مؤسسه ملی سلامت روان (NIMH)، این افراد ممکن است گوشه گیر شوند و تمایلی به بودن در اجتماع نداشته باشند.

با افسردگی تابستانی، احتمال کاهش اشتها و بی‌خوابی در افراد بیشتر است. به گفته NIMH، افراد بی‌قراری، اضطراب و دوره‌هایی از رفتار خشونت آمیز را تجربه می‌کنند.

سلامت روان آمریکا گزارش می‌دهد که در یک سال، حدود 5 درصد از جمعیت ایالات متحده با رنج سنی 20 تا 30 سال، اختلال افسردگی فصلی را تجربه می‌کنند اما اطلاعات زیادی به طور خاص برای تابستان SAD وجود ندارد.

راه‌هایی برای مبارزه با علائم اختلال عاطفی فصلی تابستان:

  • محدود کردن قرار گرفتن در معرض نور طبیعی روز (بیش از 13 ساعت در روز)
  • خنک ماندن با تهویه مطبوع، به خصوص در شب
  • روان درمانی
  • داروهای ضد افسردگی

علاوه بر درمان، موارد زیر ممکن است به شما در مدیریت علائم SAD کمک کند.

افسردگی موقت است:

بپذیرید که افسردگی تابستان یک شرایط موقت است و به آن آگاه باشید.

خونسرد باشید:

برای اختلال فصلی تابستان، اکثر افراد گزارش می‌دهند که باید شدت نور خورشید را به دلیل گرما، رطوبت و نور زیاد، کم کنند. می‌توانید پرده‌های اتاقتان را بکشید و از یک پنکه استفاده کنید تا بدنتان خنک شود.

مراقب خواب خود باشید:

در حالی که خواب بسیار مهم است، برای خود برنامه‌ای بچینید که در آن بیش از حد یا خیلی کم نمی‌خوابید. مطمئن شوید که خواب در استراحت شبانه شما اختلالی ایجاد نمی‌کند.

کمی حرکت کنید و رژیم غذایی سالم داشته باشید:

در حالی که ایجاد انگیزه برای ورزش می‌تواند در هنگام تجربه SAD کار دشواری باشد، Miccio پیشنهاد کرد که برای کمک به تسکین علائم، بیرون رفتن یک بار در روز برای پیاده‌روی را به برنامه خود اضافه کنید. پیاده‌روی صبح زود یا دیروقت، زمانی که گرما زیاد نیست، می‌تواند کمک‌کننده باشد.

حتی با وجود کاهش اشتها، سعی کنید از غذاهای سالم‌تری مانند میوه‌ها و سبزیجات استفاده کنید.

به محرک‌های خود توجه کنید:

توجه کنید که چگونه الگوهای فصلی بر عملکرد روزانه شما تأثیر می‌گذارد. پیدا کردن احساسات، عواطف و خلق و خوی خود و آنچه که شما را در طول روز تحریک می‌کند، قدم خوبی برای شروع است.

گزینه‌های دارویی را امتحان کنید:

اگر تحمل تغییرات نور و دما برایتان دشوار است، مطالعات نشان می‌دهند که اضافه کردن دارو قبل از شروع فصل، می‌تواند نوروشیمی مورد نیاز را برای تعادل و گذراندن فصل در شما ایجاد کند.

شما می‌توانید SAD خفیف یا الگوهای فصلی افسردگی را با موارد زیر هم کنترل کنید:

  • رایحه درمانی
  • مصرف پروتئین بدون چربی و کربوهیدرات‌های پیچیده
  • استفاده از آهنگ آرامش بخش برای خواب
  • صدا درمانی

می‌توانید با یک درمانگر صحبت کنید:

در حالی که صحبت با یک دوست قابل اعتماد یا یکی از اعضای خانواده می‌تواند کمک‌کننده باشد، اگر در مواجهه با تغییرات فصلی مشکل دارید، با یک درمانگر متخصص در اختلالات خلقی صحبت کنید.

نظرات خود را در مورد این مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

بدون امتیاز
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.