ناهنجاری فلزی در اعماق ماه

ناهنجاری فلزی در اعماق ماه: اکتشاف جدید دانشمندان در کیلومترها پایین‌تر از سطح سیاره

در ژوئن سال 2019، دانشمندان یک ناهنجاری فلزی در اعماق ماه و چیزی عجیب و غریب دفن شده در 180 مایلی زیر سطح این سیاره کشف کردند. در حالی که این اکتشاف کاملا شبیه به آغاز فیلم «استنلی کوبریک، 2001: یک ادیسه فضایی» است؛ اما، دانشمندان توضیحات علمی‌تری برای آن دارند. در ادامه همراه دینو باشید.

ناهنجاری فلزی در اعماق ماه

نقش بیگانگان در اکتشاف ناهنجاری فلزی در اعماق ماه

این ناهنجاری فلزی در اعماق ماه، بیش‌تر از این که از آثار بیگانگان باشد، احتمال می‌رود که باقی مانده‌ای از برخورد سیارک‌ها است. دانشمندان معتقدند که به جای یک سنگ بیگانه، با یک فلز 4.8 میلیون پوندی (تخمین زده شده) روبرو هستیم. «Peter B. James»، استادیار دانشگاه بیلور که در این مطالعه شرکت داشت، در آن زمان گفت:

تصور کنید که یک تکه فلز پنج برابر بزرگ‌تر از جزیره بزرگ هاوایی را در زیر زمین دفن کرده باشید.

این تحقیق در ژورنال Geophysical Research Letters منتشر شده است.

محل قرارگیری ناهنجاری فلزی در اعماق ماه

این ناهنجاری فلزی در اعماق ماه، در زیر بزرگ‌ترین دهانه آتشفشانی ایجاد شده از برخورد سیارک‌ها در زمان شکل‌گیری سیاره قرار دارد. منطقه‌ای که این فلز در آن قرار گرفته، «حوضه آیتکن» در قطب جنوب است که خود مسافت 2,000 کیلومتری (تقریبا 1,243 مایل) روی سطح سیاره دارد. همان طور که از سطح نمادین ماه مشهود است، این نوع بقایای برخوردهای قمری برای سیاره غیرمعمول نیستند. همچنین به دلیل عدم فرسایش در ماه، تکتونیک یا آتشفشان، اشکال ایجاد شده روی سطح آن در طول زمان بهتر از سطح زمین حفظ می‌شوند. اگر هر چیزی به دلیل اصابت به سطح ماه، روی سیاره ایجاد فرورفتگی کند، این فررفتگی در آن جا ماندگار می‌شود.

ناهنجاری فلزی در اعماق ماه - توپوگرافی قطب جنوب حوضه آیتکن

منشا اصلی

این فلز زمانی کشف شد که دانشمندان ناسا در حال مرور اطلاعات جمع‌آوری شده از ماموریت GRAIL در سال 2011 مربوط به فضای داخلی ماه بودند. James گفت:

وقتی این داده‌ها را با داده‌های توپوگرافی قمری از مدارگرد اکتشافی تلفیق کردیم، جرمی با بزرگی غیرمعمول را صدها مایل در زیر حوضه آیتکن قطب جنوبی کشف نمودیم. یکی از توضیحات مربوط به این توده اضافی این گونه مطرح می‌شود که فلز باقی‌مانده از سیارکی که این دهانه را تشکیل داده، هنوز در گوشته ماه جا خوش کرده است.

دانشمندان با استفاده از شبیه‌سازی‌های کامپیوتری از یک برخورد سیارک، تشخیص دادند که ممکن است هسته آهن- نیکل چنین سیارکی درون گوشته قمری فوقانی پراکنده شود. یعنی جایی بین هسته و پوسته ماه. در ادامه فیلمی کوتاه از تحولات سیاره ماه از زمان تشکیل آن تا به امروز، که توسط ناسا تهیه شده است را مشاهده می‌کنید:

سرنوشت ناهنجاری فلزی در اعماق ماه

متاسفانه هنوز اطلاعات زیادی در مورد این ناهنجاری از زمان کشفش در تابستان وجود ندارد. با این حال ممکن است فرصتی برای کسب اطلاعات بیش‌تر در مورد آن در سال‌های آینده به وجود بیاید. به تازگی شاهد این هستیم که آژانس‌های علمی بار دیگر توجه خود را به سمت ماه برگردانده‌اند. در آغاز سال 2019، اداره ملی فضایی چین اولین کشوری شد که یک مریخ‌نورد به نام «چانگ ای ۴» (Chang’e-4) را در این حوضه، در قسمت تاریک ماه فرود آورد. در سال 2020 نیز آن‌ها قصد دارند مریخ‌نورد دوم با نام «چانگ ای 5» (Chang’e-5) را به همان مکان برای جمع‌آوری نمونه و بازگشت دوباره ارسال کنند.

ناسا نیز همچنین تصمیم گرفته تا سال 2024 به عنوان بخشی از برنامه آرتمیس (Artemis) خود، فضانوردان را به ماه – هرچند که لزوما طرف تاریک هم نباشد – بازگرداند. این فضانوردان قرار است فناوری‌ها و روش‌های زندگی لازم برای پروازهای نهایی فضایی سفر به مریخ را مورد آزمایش قرار دهند. هنوز مشخص نیست بر سر این گنج عظیم چه خواهد آمد. به نظر شما، قدرتمندان جهان به سراغ چنین گنج عظیمی خواهند رفت؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: Inverse

بیشتر بخوانید: کشف غیرمنتظره جرمی عجیب و ژل مانند توسط ماه‌نورد چینی

بیشتر بخوانید: پروژه‌های جدید ایلان ماسک در راستای فضاپیمای جدید برای رفت و آمد به ماه

امتیاز: 5.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.