بارش شهابی جوزایی

برای فعال‌ترین بارش شهابی جوزایی در جشن پایان سال 2019 آماده شوید

باز دوباره به زمانی از سال رسیدیم که آسمان شب با بارش شهابی جوزایی Geminid نورانی می‌شود. با این که حضور ماه چالش برانگیز خواهد بود؛ اما، علاقه‌مندان همچنان می‌توانند شهاب‌های آتشین را در آسمان مشاهده کنند. در ادامه با جزییات بیشتر همراه دینو باشید.

بارش شهابی جوزایی Geminid 2019

امسال، بارش شهابی از 4 دسامبر تا 17 دسامبر جاری است. همچنین در شب 13 تا 14 دسامبر به اوج خود می‌رسد. هنگامی که تقریبا 150 شهاب در هر ساعت در سرتاسر مکان‌های روشن و تاریک آسمان دیده می‌شوند. بارش شهابی جوزایی در هنگام حرکت زمین از میان جریان بقایای به جا مانده از سیارک فایتون ۳۲۰۰ تولید می‌شوند. این نقشه تعاملی نشان می‌دهد که چگونه زمین از بقایای ریخته شده توسط سیارک عبور می‌کند.

منشا باران شهاب سنگ

در حالی که مشاهده یک شهاب سنگ در هر شبی ممکن است؛ اما، بارش باران شهاب سنگ این شانس را بسیار افزایش می‌دهد. در مورد بارش شهابی جوزایی Geminids نیز این چنین است که می‌تواند در شرایط ایده آل بیش از 100 شهاب در هر ساعت تولید کند. مورد دیگر بهترین بارش شهابی سال، بارش برساوشی Perseids است که هر اوت اتفاق می‌افتد.

شهاب سنگ‌ها ذرات کوچکی از گرد و غبار یا بقایای صخره‌ای سنگی هستند که در اثر عبور ستاره‌های دنباله‌دار یا سیارک‌ها در فضا باقی مانده است. این‌ها وقتی در جو ما می‌سوزند، باعث ایجاد لکه‌ای از نور در بین ستارگان می‌شوند. (Meteorites آن‌هایی هستند که به زمین می‌رسند، در حالی که Meteoroids ها در فضا باقی مانده‌اند.)

نحوه دیدن بارش شهابی جوزایی

اگر امیدوار هستید که در شب اوج 13 تا 14 دسامبر آن‌ها را ببینید، یک مشکل جزئی وجود دارد: ما یک ماه تقریبا کامل داریم که باید با آن کنار بیاییم. باران شهاب سنگ‌ها بر اساس نقطه تابششان یا صورت فلکی که از آن به وجود آمده یا سرچشمه گرفته‌اند، نامگذاری می‌شوند. در این حالت، صورت فلکی مربوط «جوزا» است. اما امسال دقیقا همان جایی است که ماه در شب اوج خواهد گرفت. این فیلم ترکیبی، شهاب سنگ‌های مشاهده شده در آسمان بالای ساحل Daytona فلوریدا، در طول بارش شهابی جوزایی سال 2018 را نشان می‌دهد.

محل رویت شهاب سنگ‌ها

اگرچه ماه کامل بدان معنا است که فقط درخشان‌ترین این شهاب‌ها قابل مشاهده خواهد بود؛ خبر خوب این است که برای دیدن شهاب سنگ ها لازم نیست مستقیما به دنبال صورت فلکی جوزا باشید. همچنین، اهالی جوزا تمایل به ایجاد توپ‌های آتشین روشن دارند که باعث می‌شود حداقل از مهتاب روشن عبور کنند و  قابل رویت باشند.

بارش شهابی جوزایی 2017

نکات قابل توجه در بارش شهابی جوزایی

اگر شما مایل به امتحان کردن شانس خود هستید و می‌خواهید به دل شب سرد بزنید، مواردی وجود دارند که می‌توانید برای بهبود شانس خود آن‌ها را انجام دهید:

  1. اول و مهم‌تر از همه، لباس گرم بپوشید. هیچ چیز بدتر از داشتن دست و پاهای سرد هنگام جستجوی آسمان نیست. اگر گرم نباشید، احتمالا زود تسلیم خواهید شد.
  2. دوم، به یک مکان نسبتا تاریک از آسمان بروید. چه ماه باشد چه نباشد، شما احتمال دیدن بارش شهابی جوزایی در آسمان تاریک و دور از آلودگی نور را افزایش می‌دهید.
  3. سومین و احتمالا سخت‌ترین کار ممکن، خاموش کردن تلفن همراهتان است. حداقل 30 دقیقه به خود اختصاص دهید تا چشمان شما در تاریکی (نسبی) تنظیم شوند.
  4. در نهایت، فراموش نکنید که چشمان خود را به سمت بالا و روی آسمان نگه دارید. این شهاب سنگ‌ها با سرعت 35 کیلومتر در ثانیه از طریق جو حرکت می‌کنند. حتی اگر برای یک لحظه بچرخید، ممکن است یکی از آن‌ها را از دست بدهید. می‌توانید یا زودتر از وقت عصر این کار راه امتحان کنید، زمانی که حضور ماه در شرق کم است (حدود ساعت 6 بعد از ظهر به وقت محلی طلوع می‌کند)،  و یا در ساعات اولیه صبح قبل از طلوع خورشید.
بارش شهابی جوزایی Geminid
بارش شهابی جوزایی Geminid 2017

همچنین توجه داشته باشید که نیازی به صبر کردن برای مشاهده در شب اوج نیست. شما می‌توانید در شب‌های منتهی به اوج یا حتی بعد از آن نیز آسمان را رصد کنید. خوب است بدانید در حالی که ماه قرار است امسال دیدن این بارش شهابی جوزایی را کمی چالش برانگیزتر کند، نمایش سال آینده، عاری از ماه خواهد بود. نظرات و تجربیات خود را با ما و خوانندگان دینو به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوانید: مرگ فضانوردان در فضا و اتفاقاتی که می‌افتند: سرنوشت جسد آن‌ها چیست

بیشتر بخوانید: 4 اتفاقی که باعث نابودی زمین و انقراض بشریت خواهند شد را بشناسید!

امتیاز: 4.0 از 5 (4 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.