تصاویر سال 2019 زمین از فضا

برترین تصاویر سال 2019 زمین از فضا که از ایستگاه فضایی بین‌المللی ثبت شده‌اند

از فوران‌های آتشفشانی انفجاری گرفته تا آتش‌سوزی‌های شدید و سیل‌های فاجعه‌بار، پدیده‌هایی بودند که در سالی که گذشت شاهدشان بودیم. برترین تصاویر سال 2019 زمین از فضا همگی توسط ماهواره‌ها و فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی بین‌المللی ثبت شده‌اند. برای مشاهده این تصاویر بی‌نظیر در ادامه همراه دینو باشید.

فوران آتشفشان رایکوک منتخب برترین تصاویر سال 2019 زمین از فضا

فوران آتشفشان رایکوک منتخب برترین تصاویر سال 2019 زمین از فضا

یک فضانورد در ایستگاه فضایی بین‌المللی این منظره شگفت‌انگیز از فوران آتشفشان رایکوک (Raikoke) در 22 ژوئن سال 2019 را ثبت کرده است. (منبع: رصدخانه زمین ناسا)

حدود ساعت 4 بامداد در 22 ژوئن 2019، آتشفشان دور از دسترس رایکوک، خود را منفجر کرد و ستونی از خاکستر و گازهایی را با ده مایل ارتفاع به درون جو بالای شمال غربی اقیانوس آرام فرستاد. رایکوک یکی از آتشفشان‌های زنجیره‌ای در جزایر کوریل روسیه است. در این جا کلمه «شانس» به درستی مطرح می‌شود؛ زیرا، این آتشفشان به ندرت فوران می‌کند. فضانوردان در ایستگاه فضایی بین‌المللی قادر به مشاهده این رویداد بودند. یکی از آن‌ها توانست عکس بالا را ثبت کند. (برای مشاهده تصویر در اندازه کامل، لطفا اینجا کلیک کنید. برای بزرگنمایی نیز، دوباره روی تصویر کلیک کنید.)

این آتشفشان شامل جزیره‌ای به شکل بیضی شکل کوچک با دهانه‌ای کوچک‌تر از نیم مایل است. همچنین آخرین بار در سال 1924 و قبل از آن در سال 1778 منفجر شد. فوران ژوئن، خاکستر فراوانی را به درون جو فرستاد که توسط گردش یک طوفان، در محیط اطراف به طور گسترده‌ای پخش شد. این تصویر به عنوان یکی از انتخاب‌ها برای برترین تصاویر سال 2019 زمین از فضا شناخته شده است.

آتش‌سوزی فعال در نیو ساوث ولز استرالیا

تصاویر سال 2019 زمین از فضا - آتش‌سوزی فعال در نیو ساوث ولز استرالیا

حوضچه‌های دود غلیظ از ده‌ها آتش‌سوزی فعال در نیو ساوث ولز استرالیا در تاریخ 7 دسامبر سال 2019 را در تصویر مشاهده می‌کنید. جریان آتش تقریبا ناگسستنی که در این تصویر خیره‌کننده دیده می‌شود، در حدود 500 مایل از شمال به جنوب امتداد دارد. این عدد معادل فاصله بین شهر نیویورک و دیترویت است. (منبع: Pierre Markuse)

یک تصویر سنجش از دور از آتش‌سوزی‌های اوایل ماه جاری در استرالیا که توسط «پیر مارکوزه» (Pierre Markuse) پردازش شده را می‌بینید. امسال در سطح جهانی تعداد بسیار نگران‌کننده‌ای از آتش‌سوزی‌های بسیار شدید رخ داده است. با گذشت یک هفته از شروع آن در سال 2019، استرالیایی‌ها هنوز هم توسط ده‌ها مورد مرگبار در سراسر کشورشان در محاصره هستند.

کوه اربوس

تصاویر سال 2019 زمین از فضا - کوه اربوس

کوه اربوس یک آتشفشان در قطب جنوب، که در 9 نوامبر 2019 توسط یک ماهواره Sentinel مشاهده شده است. (منبع: پیر مارکوزه)

ممکن است تعجب کنید؛ اما، قطب جنوب نیز آتشفشانهایی دارد. از جمله آن‌ها کوه اربوس، جنوبی‌ترین آتشفشان فعال سطح زمین است. آن را در تصویر ماهواره‌ای فوق که توسط پیر مارکوزه پردازش شده است، مشاهده می‌کنید. آن نقطه نارنجی در دهانه، علامت گرمای آتشفشان است. این تصویر نهایی حاصل ترکیب داده‌های مادون قرمز با داده‌های نوری قابل مشاهده می‌باشد. (برای مشاهده تصویر در اندازه کامل، اینجا کلیک کنید.)

کوه اربوس

در این جا نمای وسیع‌تری از منطقه را می‌بینید که نشان‌دهنده محیط یخ‌زده کوه اربوس و همچنین یخ‌های دریایی شناور در امتداد ساحل جزیره راس است. این جزیره تحت سلطه آتشفشان عظیم قرار دارد. (برای مشاهده تصویر در اندازه کامل، اینجا کلیک کنید.)

دلتای رودخانه لنا

تصاویر سال 2019 زمین از فضا - دلتای رودخانه لنا

تصویری با رنگ کاذب از دلتای رودخانه لنا روسی که توسط ماهواره Sentinel 2 در 6 ژوئن 2019 به دست آمده است. (منبع: آناماریا لوانگو)

پردازش رنگ کاذب این تصویر توسط «آناماریا لوانگو» (Annamaria Luongo) با استفاده از داده‌های ماهواره Sentinel 2 صورت گرفته است. این تصویر خطوط حاشیه‌ای و شاخه‌های بسیاری از رودخانه لنا را هنگامی که به سمت اقیانوس قطب شمال در حرکت است، برجسته می‌کند. آبی تیره که در حاشیه دلتا قرار دارد، آب آزاد و رنگ‌های آبی روشن‌تر نشانگر یخ‌های دریایی هستند. آن‌هایی که با شروع تابستان در شمال مرتفع، هنوز کاملا ذوب نشده‌اند. یک نمای خیره‌کننده دیگر از دلتای رودخانه لنا را مشاهده می‌کنید.

دلتای رودخانه لنا

این یکی توسط رصدخانه زمین ناسا به عنوان بخشی از گردهمایی شگفت‌انگیز برترین تصاویر سال 2019 زمین از فضا (تصاویر سنجش از راه دور) منتشر شده است. به گفته ناسا:

پس از گذشت 7 ماه محصور ماندن در برف و یخ، دلتا برای تابستان کوتاه قطب شمال ظاهر می‌شود.

و شما به خوبی در این انیمیشن می‌بینید که در طول یک هفته چه اتفاقی می‌افتد. رودخانه لنا حدود 8800 مایل در سراسر سیبری امتداد دارد که آن را به یکی از بزرگ‌ترین‌ها در جهان تبدیل می‌کند. حفاظ حیات وحش دلتای لنا، یک منطقه حفاظت شده طبیعی است که پناهگاه و مزارع مهم برای بسیاری از گونه‌های حیات وحش سیبری را فراهم کرده است.

دلتای رود گنگ

دلتای رود گنگ

دلتای رود گنگ در شبه قاره هند در این موزائیک از تصاویر رنگ کاذب که توسط ماهواره Sentinel-2 بین 30 ژانویه و 1 فوریه 2019 به دست آمده است، مشاهده می‌شود. مرز بین بنگال غربی در هند در سمت چپ و بنگلادش در سمت راست و تقریبا در وسط تصویر، جریان رود از شمال به جنوب را می‌بینید. (منبع: آناماریا لوانگو)

دلتاهای رودخانه‌ها غالبا تصاویر سنجش از راه دور و به خصوص تصاویر با رنگ کاذب را ایجاد می‌کنند. تصویر فوق نشان‌دهنده دلتای گنگ است. این دلتای رود، بزرگ‌ترین در سیاره ما و در منطقه‌ای به وسعت ایالت پنسیلوانیا پراکنده است. (برای اطلاعات بیش‌تر کار فوق‌العاده لوانگو، لطفا عکس فلیکر وی را اینجا ببینید.)

برترین تصاویر سال 2019 زمین از فضا و سیل‌های ایالات متحده

برترین تصاویر سال 2019 زمین از فضا و سیل‌های ایالات متحده

قبل و بعد از نمایان شدن سیل‌های گسترده در میدوست غربی ایالات متحده را توسط ماهواره Landsat 8 در 20 مارس 2018 و 16 مارس امسال مشاهده می‌کنید. (منبع: رصدخانه زمین ناسا. انیمیشن: تام یولسمن)

رودخانه‌های قلب ایالات متحده امسال دور دیگری از طغیان‌های شدید را تجربه کردند. قبل و بعد از آن درانیمیشن بالا مشاهده می شود. در تصویر «بعد» که در ماه مارس توسط ماهواره Landsat 8 به دست آمده است، رودخانه‌های پلات و میزوری به همراه شاخه‌های بسیاری از آن‌ها به طور چشمگیری گسترش یافته‌اند. این سیل در پی «گردباد بمبی» رخ داد که باران‌های سنگین را در بالای باران برفی با مقدار بالای آب تخلیه کرد. رواناب حاصل از این پدیده، باعث ایجاد سیلاب‌های ثبت شده در حوضه‌های رودخانه میسوری و می‌سی‌سی‌پی شد. این انیمیشن به تفصیل درباره چگونگی سنجش از راه دور دامنه حیرت‌انگیز سیل می‌پردازد. می‌بینید که پلات به میسوری در سمت راست پایین می‌پیوندد. همچنین اوماها داخل این دو رودخانه بزرگ ادغام می‌شود. برای درک بهتر مقیاس این انیمیشن، فاصله از پایین سمت راست به بالا سمت چپ، حدود 150 مایل پرواز یک کلاغ می‌باشد.

طوفان کموری جزو برترین تصاویر سال 2019 زمین از فضا

تصاویر سال 2019 زمین از فضا - طوفان کموری جزو برترین تصاویر سال 2019 زمین از فضا

قسمت بنفش مدور در این تصویر که در تاریخ 30 نوامبر 2019 توسط ماهواره GEO-KOMPSAT-2A کره جنوبی ثبت شده، طوفان شدید «کموری» (Typhoon Kammuri) است. رنگ‌های کاذب دمای بالای ابرها را نشان می‌دهد. (منبع: وبلاگ ماهواره‌ای CIMSS)

این تصویر با انواع تصاویر طوفانی که معمولا می‌بینیم کاملا متفاوت است. در واقع ما یک قاب از 30 انیمیشنی که در فواصل 10 دقیقه‌ای توسط یک ماهواره هواشناسی کره جنوبی جمع‌آوری شده را می‌بینیم. (برای مشاهده موارد بیشتر، لطفا اینجا کلیک کنید.) تصاویر نشان می‌دهند که این طوفان عظیم در 30 نوامبر در حال چرخش بر فراز اقیانوس آرام است.

ممکن است که کموری قوی‌ترین گردباد گرمسیری سال نبوده باشد؛ اما، در نوع خود بسیار ویژه به ثبت رسیده است. رنگ‌های موجود در تصویر نشانگر دمای بالای ابرها هستند. هرچه ابرها در جو افزایش پیدا کنند، سردتر می‌شوند. در این حالت، ابرهای طوفان‌زا بالا رفته و به طور غیرقابل درکی سرد می‌شوند. غلیظ‌ترین رنگ بنفش (قسمت مدور در بالا و در سمت راست مرکز تصویر) نشانگر دمای سردتر از -80 درجه سانتیگراد است. این یعنی -110 درجه فارنهایت! با این حال، سایر داده‌های سنجش از راه دور نشان می‌دهند که ابرهای کموری حتی در دمای بسیار سردتر از این قرار دارند. هنگامی که کموری یک طوفان رده 1 در شرق فیلیپین بود، در حال انتقال همرفت فوق‌العاده‌ای بود به طوری که قله‌های ابرها را تا حدود 12.1 مایل به سمت جو بالا می‌کشید. ماهواره NOAA-20 دما در غرب مرکز کاموری را -109.4 درجه سانتیگراد تشخیص داده است. در مقیاس فارنهایت، این یعنی 164.9 درجه زیر صفر!

تصویربرداری زمان‌گریز (تایم-لپس)

تصویربرداری زمان‌گریز (تایم-لپس)

این تصویر از دنباله‌های ستاره‌ای توسط عکاسی با گذشت زمان در 5 ژوئیه 2019 از ایستگاه فضایی بین‌المللی تهیه شده است. (منبع: رصدخانه زمین ناسا)

این تصاویر توسط فضانورد «کریستینا کوچ» (Christina Koch)، در بیش از 200 عکس در بازه زمانی شش دقیقه در طی مسیری که ایستگاه فضایی از نامیبیا به سمت دریای سرخ سفر کرده، گرفته شده است. نورهایی که در گوشه بالا سمت چپ به صورت یک نقطه دایره‌ای دیده می‌شوند، دنباله‌های ستاره‌ای هستند. این‌ها از چرخش ایستگاه فضایی ناشی از چرخش زمین در طی دوره‌ای کوتاه توسط تکنیک تصویربرداری زمان‌گریز (تایم-لپس) حاصل شده‌اند. (برای مشاهده تصویر در اندازه کامل، اینجا کلیک کنید.)

در سطح زمین، شهرها به صورت رگه‌های زرد کمرنگ دیده می‌شوند. هر نقطه از این رگه‌ها یک قاب عکاسی منفرد را نشان می‌دهد که از درون تکنیک کریستینا می‌گذرد. بسیاری از خطوط باریک‌تر با رنگ‌های نارنجی تیره‌تر، آتش‌سوزی در آنگولا و جمهوری دموکراتیک کنگو هستند. در بالای زمین می‌توانید یک درخشش سبز ضعیف را ببینید. این درخشش در حقیقت پدیده‌ای است که با نام هواگرد شناخته می‌شود. این اتفاق هنگامی که اتم‌های موجود در جو فوقانی، انرژی جذبی خود از تابش اشعه ماوراء بنفش خورشید را آزاد می‌کنند، رخ می‌دهد. در نهایت آن تکه‌های سفید رنگ، رعد و برق‌های درخشان و تابناک در شمال آفریقا هستند!

نظرات خود را درباره برترین تصاویر سال 2019 زمین از فضا با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: Discovermagazine

بیش‌تر بخوانید: عکس‌هایی که اهمیت زمان‎‌بندی در عکاسی را نشان می‌دهند- تصاویری جالب از شکار لحظه‌ها

بیش‌تر بخوانید: 10 نکته عکاسی در سفر که برای گرفتن عکس بهتر باید بدانید

امتیاز: 5.0 از 5 (4 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.