هیچ ارتباطی بین استفاده از تلفن همراه و تومور مغزی وجود ندارد ـ طبق مطالعه آکسفورد

مطالعه جدیدی توسط آژانس بین المللی تحقیقات سرطان و دانشگاه آکسفورد گزارش شده‌ است که سلامت نزدیک به یک میلیون زن در بریتانیا را برای بیش از 20 سال مورد بررسی قرار داده است. یافته‌ها نشان می‌دهد که هیچ ارتباطی بین افزایش خطر تومور های مغزی و استفاده از تلفن همراه وجود ندارد.

چندین دهه است که بحث‌های مداوم پیرامون ایمنی تلفن‌های همراه می‌چرخد. توجه‌های زیادی به پتانسیل تلفن‌های همراه در رابطه با افزایش خطر ابتلا به سرطان مغز معطوف شده‌است. به هر حال، این نوع دستگاه‌های ساطع کننده تشعشعات رادیویی تا این حد نزدیک به مغز ما نبودند.

ارتباط تلفن همراه و تومور های مغزی

ارتباط بین استفاده از تلفن همراه و تومور های مغزی:

مطالعه‌ای در سال 2018، توسط برنامه ملی سم شناسی دولت ایالات متحده (NTP)، شواهدی را نشان داد که می‌گوید تشعشعات تلفن همراه می‌تواند باعث سرطان در حیوانات شود. با این حال، این یافته‌ها کارشناسان را قانع نکرد که در شرایط واقعی این تشعشعات می‌تواند بر انسان تاثیرگذار باشد. بنابراین ممکن است به طور فرضی تشعشعات تلفن‌های همراه باعث ایجاد تومورهای مغزی شود، اما آیا در دنیای واقعی اتفاق می‌افتد؟

برای پاسخ به این سوال، محققان از مجموعه‌ای از داده‌های اپیدمیولوژیک استفاده کردند تا بفهمند که آیا افزایش تومورهای مغزی در جمعیت عمومی وجود دارد یا خیر.

در سال 2013، تیمی از محققان دانشگاه آکسفورد مطالعه‌ای را منتشر کردند که در آن ارتباط بین استفاده از تلفن همراه و تومورهای مغزی در 791000 زن را بررسی کردند. در این مطالعه هیچ ارتباطی بین تلفن همرا و بروز گلیوما، مننژیوم یا سرطان‌های سیستم عصبی پیدا نکردند. در طول مطالعه، محققان مشاهده کردند که 3268 زن دچار تومور مغزی شدند. با این حال، هیچ ارتباطی بین استفاده از تلفن همراه و تومورهای مغزی یافت نشد. همچنین هیچ ارتباطی بین استفاده روزانه از تلفن همراه و افزایش بروز گلیوم، نوروم آکوستیک، مننژیوم، تومورهای هیپوفیز یا تومورهای چشمی یافت نشد.

البته این مطالعه شامل کودکان یا جوانان نمی‌شود، اگرچه مطالعات دیگر هیچ ارتباطی بین تومورهای مغزی و استفاده از تلفن همراه در گروه‌های جوان پیدا نکردند اما همچنان مشخص نیست که آیا استفاده سنگین از تلفن همراه خطر ابتلا به تومور را افزایش می‌دهد یا خیر.

یوآخیم شوز، محقق اصلی این مطالعه می‌گوید: ”فناوری‌های تلفن همراه همیشه در حال بهبود هستند، به طوری که نسل‌های اخیر تشعشعات بسیار کمتری را منتشر می‌کنند. با این حال، با توجه به کمبود شواهد برای کاربران سنگین، توصیه می‌شود که کاربران تماس‌های غیر ضروری خود را به عنوان راهی پیشگیرانه، کاهش دهندو از هندزفری استفاده کنند.”

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.